INTERNETOWY POLSKI SŁOWNIK BIOGRAFICZNY INTERNETOWY POLSKI SŁOWNIK BIOGRAFICZNY INTERNETOWY POLSKI SŁOWNIK BIOGRAFICZNY
iPSB
  wyszukiwanie zaawansowane
 
  wyszukiwanie proste
 
Biogram Postaci z tego okresu

G. J., G. F. lub G. H. (Gotlob Jakob?) Marstaller (Marstalski, Machtaler)  

 
 
2. poł. XVIII w. - 2. poł. XVIII w
| grawer
 
Biogram został opublikowany w 1975 r. w XX tomie Polskiego Słownika Biograficznego.
 
 
 
Spis treści:
 
 
 
 
 

Marstaller (Marstalski, Machtaler) G. J., G. F. lub G. H. (Gotlob Jakob?), (2. poł. XVIII w.), rytownik i grawer warszawski. W r. 1746 notowany we Francji, pracował wówczas dla Holendrów (portret J. C. Cuno wg A. Arsteniusa) i Duńczyków (portrecik Christiana VI). W r. 1753 był już w Warszawie i wykonał wg Łukasza Smuglewicza wielki miedzioryt w związku z beatyfikacją Ładysława z Gielniowa (płyta w Muz. Narod. w Warszawie). W r. 1754 sztychował kartę tytułową do polskiego przekładu „Eneidy” Wergiliusza. Związany był wówczas z bpem J. A. Załuskim (dla którego m. in. zdobił tabakierkę) oraz z białostockim dworem J. K. Branickiego. W l. 1761–2 mieszkał i stołował się u marszałka F. Bielińskiego, zajęty sztychowaniem planu Warszawy wraz z widokami budowli, zdjętego przez P. Ricaud de Tirregaille’a (wersje w dwu formatach, 1762); plan ten podpisał spolszczonym nazwiskiem Marstalski. W tym też czasie wykonał trzy warianty exlibrisu marszałka J. A. Mniszcha i jego żony. W r. 1765 parokrotnie sztychował portrecik Stanisława Augusta, wg rysunków własnych i A. Albertrandiego (do S. Burzyńskiego „Zebrania wszystkich sejmów i praw polskich”, W. 1765, G. Lengnicha „Jus publicum Regni Poloniae”, Gd. 1765, oraz do „Étiennes mignonnes curieuses et utiles”, W. 1765). Ponadto rytował w miedzi cudowny obraz Matki Boskiej z kościoła Jezuitów w Grodnie, wizerunek św. Józefa do „Nowenny… na honor S. Józefa z Kopertynu” (W. 1786), karty tytułowe do „Pieśni wszystkich” Horacego (W. 1773) i do J. B. Dubois „Casimir le Grand. Drame” (W. 1775), dwie mapy do „Historii narodu polskiego” A. Naruszewicza (W. 1780), rycinę do „Opisania gospodarstwa pszczołowego w Szczorsach” (W. 1785) i in. Zajmował się także odbijaniem cudzych rycin oraz handlował nimi. Przez wiele lat (co najmniej w l. 1766–85) związany był ze Stanisławem Augustem: z Poznania, gdzie okresowo przebywał, dostarczał sztychów do zbiorów króla, ozdobnie grawerował naczynia (m. in. złotą patenę), wykonywał sylwetki monarchy i inne prace okazjonalne. W r. 1781 wypłacano mu stałą pensję 9 złp. miesięcznie.

M. był artystą nierównym, ale jego najlepsze rokokowe miedzioryty nie miały w Polsce konkurencji. Obrotny i wszechstronny, pracujący dla mecenasów możnych i światłych, rozwinął szeroką działalność, tylko częściowo dziś uchwytną. M. zmarł po r. 1786. Żadne bliższe dane biograficzne ani data śmierci nie są znane.

 

Portret M-a należał do zbiorów M. Bacciarellego; – Estreicher; Klemensiewicz Z., Bibliografia ekslibrisu polskiego, Wr. 1952; Encyklopedia Wiedzy o Książce, Wr. 1971; Kołaczkowski J., Słownik rytowników polskich, Lw. 1874; Rastawiecki, Słownik rytowników; Słownik artystów polskich, Wr. 1971 I (Albertrandy A. Z. A.); Thieme-Becker, Lexikon d. Künstler, 1930 XXIV; Kosacka D., Plany Warszawy XVII i XVIII w. w zbiorach polskich. Katalog, W. 1970; Kraszewski J. I., Catalogue d’une collection iconographique polonaise, Dresde 1865; Spis rycin przedstawiających portrety… w zbiorze E. hr. Hutten-Czapskiego, Kr. 1901; Suchodolska M., Kaczanowska M., Rysunki M. Bacciarellego w zbiorach Muzeum Narodowego w Warszawie. Katalog, W. 1971 s. 68, 73; – Grabowski A., Początek ikonografii naszej, [b. m.] 1857 s. 42; Kraushar A., Dawne pałace warszawskie w II poł. XVIII w., „Tyg. Ilustr.” 1898 1 s. 362; Łoś W., Wizerunki króla Stanisława Augusta, Kr. 1876 s. 24; Mańkowski T., Architekt Pierre Ricaud de Tirregaille, Roczn. Zakł. Narod. im. Ossol. T. 3: 1948 s. 406–7; tenże, Kolekcjonerstwo Stanisława Augusta w świetle korespondencji z Augustem Moszyńskim, Lw. 1926 s. 255, Prace Sekcji Hist. Sztuki Tow. Nauk w Lw.; Pawlikowski J. G., Wiadomość o rytownikach u nas osiadłych, „Czasopism naukowy księgozbioru im. Ossolińskich” T. 2: 1829 s. 110; Ryszkiewicz A., Pol’skij knižnij znak (exlibris), w: Kniga i grafika. Księga pam. A. A. Sidorova, Moskva 1972 s. 273–4; – Korespondencja Adama Naruszewicza, Oprac. J. Platt, Wr. 1959; – AGAD: Arch. Roskie XIII/44, XVIII/34, Zbiór Popielów nr 387, k. 124, 388; B. Czart.: rkp. 676 k. nlb. (A. F. Moszyński, wypłaty artystom VIII. 1781), 1811, 1889; B. Jag.: rkp. 5755 (Ż. Pauli, Dykcjonarz artystów obrazowych w Polsce); B. Narod.: rkp. 3255.

Andrzej Ryszkiewicz

 

 
 
 
Za treści publikowane na forum Wydawca serwisu nie ponosi odpowiedzialności i są one wyłącznie opiniami osób, które je zamieszczają. Wydawca udostępnia przystępny mechanizm zgłaszania nadużyć i w przypadku takiego zgłoszenia Wydawca będzie reagował niezwłocznie. Aby zgłosić post naruszający prawo lub standardy współżycia społecznego wystarczy kliknąć ikonę flagi, która znajduje się po prawej stronie każdego wpisu.

Media

 
 
     
Mecenas
 
Uzywamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki.
Informację o realizacji Rozporządzenia o Ochronie Danych Osobowych (RODO) przez FINA znajdziesz tutaj.