INTERNETOWY POLSKI SŁOWNIK BIOGRAFICZNY INTERNETOWY POLSKI SŁOWNIK BIOGRAFICZNY INTERNETOWY POLSKI SŁOWNIK BIOGRAFICZNY
iPSB
  wyszukiwanie zaawansowane
 
  wyszukiwanie proste
 
Biogram Postaci z tego okresu

Adam Przeborowski (Przyborowski)  

 
 
1629-07-06 - 1683-10-02
Biogram został opublikowany w latach 1984-1985 w XXVIII tomie Polskiego Słownika Biograficznego.
 
 
 
Spis treści:
 
 
 
 
 

Przeborowski (Przyborowski) Adam, mylnie Stanisław (1629–1683), jezuita, kaznodzieja, teolog, kapelan i spowiednik Jana III Sobieskiego. Ur. 6 VII w Wielkopolsce, wedle Kaspra Niesieckiego w rodzinie szlacheckiej h. Abdank.

P. ukończył klasy gimnazjalne do retoryki włącznie w szkołach jezuickich w Poznaniu. Do zakonu wstąpił 29 VII 1647. Nowicjat odbył w Krakowie (1647–9). Kurs pedagogiczny przeszedł pod kierunkiem Andrzeja Kanona w Sandomierzu (1649–50), a trzyletni kurs filozofii pod kierunkiem profesora Marcina Dąbrowskiego w Kaliszu (1650–3). Następnie odbył praktykę nauczycielską w Jarosławiu (1653–4), Sandomierzu (1654–5), Głogowie (w czasie wojen szwedzkich, 1655–7) i Poznaniu (1657–8); uczył wówczas poetyki i retoryki. Studia teologiczne ukończył w Poznaniu (1658–62) i w r. 1660 przyjął święcenia kapłańskie. Po zaliczeniu kursu prawa zakonnego (tzw. trzeciej probacji) w Jarosławiu (1662–3) powrócił do pracy nauczyciela retoryki we Lwowie (1663–4) i Poznaniu (1664–5) oraz filozofii i matematyki w Lublinie (1665–7). W r. 1667 został pomocnikiem magistra nowicjatu oraz kaznodzieją w kościele Św. Barbary w Krakowie. Uroczystą profesję 4 ślubów złożył 15 VIII 1664.

Od r. 1668 przebywał P. jako kaznodzieja we Lwowie i najprawdopodobniej w r. 1669 został kapelanem hetmana Jana Sobieskiego. Towarzyszył hetmanowi w wojnach na Ukrainie; był pod Chocimiem (1673), gdzie zagrzewał do walki nosząc podczas bitwy Najśw. Sakrament, a po bitwie zaintonował w namiocie Husseina paszy uroczyste «Te Deum». Pośredniczył między senatorami (m. in. bpem A. Trzebickim) a hetmanem w załatwianiu spraw publicznych i prywatnych. Sobieski, zostawszy królem w r. 1674, pozostawił P-ego przy sobie jako kapelana, kaznodzieję, spowiednika i równocześnie sekretarza listów królewskich (m. in. do cesarza Leopolda). Przywiązany do osoby hetmana, a później króla, okazywał P. duże zainteresowanie losami rodziny Sobieskich, ich dworu, jak też sprawami politycznymi. Jako kapelan przejawiał duże poświęcenie w ciągłej pracy duszpasterskiej wśród żołnierzy, szczególnie w okresie wojen. Pracował też nad nawracaniem na katolicyzm innowierców oraz odprawiał egzorcyzmy nad uważanymi za opętanych.

P. popierał na dworze sprawy swego zakonu. W r. 1672 przyczynił się do powrotu jezuitów z rezydencji na górze Minchenberg w pobliżu Wałcza do samego centrum miasta, a w r. 1683 wpłynął na wydanie dekretu zezwalającego na osiedlenie się jezuitów w Piotrkowie, mimo sprzeciwu pijarów. Był też przeciwny mianowaniu przez króla jezuity Adriana Pikarskiego bpem kijowskim, jako że jezuici zgodnie z prawem zakonnym nie powinni przyjmować godności kościelnych. P., wygłaszający często kazania w kościołach jezuickich i w obozach wojskowych, nie pozostawił żadnego zbioru swych homilii. Drukiem ogłosił zaledwie dwie: jedną na pogrzebie wojewodziny Doroty z Jaskólskich Gnińskiej, pt. Kłosy chrześcijańskiej pobożności, wygłoszoną w Warszawie 31 I 1680 (W. 1680), w której zawarł wiele szczegółów dotyczących rodziny Jaskólskich, oraz drugą o św. Monice, pt. Augusta nowa Augustina świętego matka, prawdziwej matki żywy obraz (W. 1680), wypowiedzianą podczas odpustowej uroczystości w warszawskim kościele Św. Marcina 4 V t. r.

Ostatnią wyprawę u boku Jana III odbył P. pod Wiedeń. Po odniesionym zwycięstwie miał 19 IX 1683 w Fischau po rannej mszy św. kazanie i odśpiewał uroczyste «Te Deum» wobec króla, królewicza Jakuba i wojska. Dn. 24 IX stanął w Preszburgu (Bratysławie), gdzie pozostał do posługi duchowej żołnierzy dotkniętych epidemią. Zmarł w Preszburgu 2 X 1683 po zażyciu opium, o czym donosił król 6 X 1683 królowej Marysieńce: «umarł… i nasz ksiądz Przyborowski, którego cale opium zabiło i śpiąc umiera bez żadnej dyspozycji». Inne miejsca i daty śmierci są błędne.

 

Estreicher, XXV 337; Enc. Kośc.; Enc. Org.; Podr. Enc. Kośc.; Backer – Sommervogel, Bibl. Comp. de Jésus, VI kol. 1260; Brown, Bibl. pisarzów, s. 332; Święcki T., Historyczne pamiątki znakomitych rodzin i osób dawnej Polski, W. 1859 s. 263–4; Niesiecki; T. B., Spis rycerstwa polskiego walczącego z Janem III pod Wiedniem, 1883 s. 18; – Klopp O., Hintertechner P., Marcus v. Aviano, Salzburg 1889 s. 525–9; Korzon T., Dola i niedola Jana Sobieskiego, Kr. 1898 II 399, 406; Nowak E., Rys dziejów duszpasterstwa wojskowego, W. 1932 s. 66–8, 211; Patrignani G. A., Menologio di pie memorie d’alcuni religiosi della Compagnia di Gesù, Venezia 1730 III 259–60; Pelczar J. S., Zarys dziejów kaznodziejstwa, Kr. 1896 II 231; Załęski, Jezuici, III–IV; – Akta do dziej. Jana III, s. 100, 160, 261, 416, 441, 444, 624; Kochowski W., Roczników polskich Klimakter IV, Lipsk 1853 s. 342; Pisma do wieku i spraw Jana Sobieskiego, I; Sobieski J., Listy do Marysieńki, W. 1962 s. 343, 425, 539, 549; tenże, Listy … do żony Maryi Kazimiery Kr. 1860 s. 207, 255, 326, 395, 401; Załuski, Epistolae, I 502; – Arch. Rom. S. I: Polonica 12–18 (katalogi trzyletnie z l. 1651–81), Pol. 44 (katalogi roczne z l. 1647–83), Pol. 68 k. 778–779 (nekrolog), Pol. 78 k. 45, Hist. Soc. 50 k. 13 (data śmierci); Nationalbibliothek w Wiedniu: rkp. 11988 s. 338–340 (Historia Collegii Leopoliensis Soc. Jesu).

Ludwik Grzebień

 

 
 
 
Za treści publikowane na forum Wydawca serwisu nie ponosi odpowiedzialności i są one wyłącznie opiniami osób, które je zamieszczają. Wydawca udostępnia przystępny mechanizm zgłaszania nadużyć i w przypadku takiego zgłoszenia Wydawca będzie reagował niezwłocznie. Aby zgłosić post naruszający prawo lub standardy współżycia społecznego wystarczy kliknąć ikonę flagi, która znajduje się po prawej stronie każdego wpisu.

Media

 
 
     
Mecenas
 
Uzywamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki.
Informację o realizacji Rozporządzenia o Ochronie Danych Osobowych (RODO) przez FINA znajdziesz tutaj.