INTERNETOWY POLSKI SŁOWNIK BIOGRAFICZNY INTERNETOWY POLSKI SŁOWNIK BIOGRAFICZNY INTERNETOWY POLSKI SŁOWNIK BIOGRAFICZNY
iPSB
  wyszukiwanie zaawansowane
 
  wyszukiwanie proste
 
Biogram Postaci z tego okresu
 Aleksander Molinari (Molinary)     

Aleksander Molinari (Molinary)  

 
 
1772-01-05 - 1831-01-20
Biogram został opublikowany w 1976 r. w XXI tomie Polskiego Słownika Biograficznego.


 
 
 
Spis treści:
 
 
 
 
 

Molinari (Molinary) Aleksander (1772–1831), malarz-portrecista, Niemiec pochodzenia włoskiego. Ur. 5 I w Berlinie, tutaj też debiutował na wystawie akademickiej w r. 1787 (jako «studiujący») rysunkową próbą szkolną Pożegnanie Hektora. W listopadzie 1795, jako «podejrzany» i pozostający bez środków do życia, wydalony został z Wiednia. W l. 1796–7 przebywał w Głogowie na Śląsku, gdzie się przyjaźnił z E. T. A. Hoffmannem; wg jego świadectwa z r. 1797 M. większą część życia spędził we Włoszech, a wykształcenie artystyczne zdobył w Rzymie. Latem 1797 przyjechał z Berlina do wód w Teplicach, ale z Austrii znów został usunięty. Ok. r. 1800 przewinął się przez Weimar, w l. 1806–16 pracował w Rosji. Mieszkał zrazu w dobrach Biełkino u Buturlinów, ucząc panią domu miniaturowego malarstwa, następnie w Petersburgu. Mimo dużej pracowitości i wysokiego poziomu prac M. nie mógł ustalić swego budżetu i w r. 1812 założył na Newskim Prospekcie cukiernię. Gdy i ta inicjatywa nie przyniosła spodziewanych dochodów, opuścił Rosję. Jakoby już w r. 1816 przybył do Warszawy, w każdym razie od 21 X 1817 ogłaszał się w warszawskich dziennikach jako «malarz portretowy olejno, miniatury i w jednym przez niego samego wynalezionym sposobie rysunków kolorowych». Była to pewnie technika zbliżona do pastelu, którym M. z rzadka się posługiwał. W Warszawie uważany był za autorytet, skoro w l. 1819 i 1821 powołano go do jury wystaw artystycznych, na których zresztą nie eksponował niczego. Zamówień miał wiele, szczególnie ze sfer pochodzenia niemieckiego i od wyższych wojskowych. M. in. portretował w l. 1818–21 wielu członków rodziny gen. Maurycego Haukego, gen. Ignacego Blumera i jego żonę, gen. Jakuba Redela i jego żonę, architekta płka Wilhelma H. Mintera i jego żonę, także gen. Józefa i Katarzynę Sowińskich (1818), Józefa Zajączka, gen. Aleksandra Rożnieckiego, gen. Ludwika i Zofię Kickich, Karola Sierakowskiego, ks. Józefa Poniatowskiego, Rajmunda Rembielińskiego i jego żonę, Augusta Potockiego, Napoleona, wielokrotnie Aleksandra I. W r. 1822 M. był w Dreźnie, w l. 1823–6 w Berlinie, a w l. 1829–30 podobno znów w Warszawie. Zmarł «tknięty apopleksją» 20 I 1831 w Dreźnie.

M. należał do typu wędrownych i obrotnych malarzy i grafików początku XIX w., działających w Niemczech, Austrii, Polsce czy Rosji, imających się różnych zawodów. Mimo wielkiej wprawy, świetnego opanowania wszelkich technik malarstwa i rysunku, dobrej znajomości psychologicznego kameralnego portretu M. nie umiał się nigdzie ustabilizować, nie włączył się w nurt polskiego życia artystycznego i w dziejach naszej sztuki większej roli nie odegrał. Pozostawił kilkadziesiąt prac wykonanych dla Polaków, także i w Berlinie czy Petersburgu (najwcześniejsze datowane 1803), lub przechowywanych w naszych zbiorach, w małej tylko części ujawnionych. W literaturze miesza się dane życiorysowe i autorstwo prac M-ego i Aleksandra Ludwika Molinariego, działających częściowo w tym samym czasie, a nawet w tych samych miastach, ale nie mających prawdopodobnie nic ze sobą wspólnego.

 

Portret akwarelowy M-ego przez A. Orłowskiego (Petersburg, 1816) w Muz. W. A. Tropinina, Moskwa; Rzekomy autoportret M-ego (z r. 1830) w Muz. Narod. w P. jest kopią wizerunku własnego A. Orłowskiego; – Grajewski, Bibliografia ilustracji; Krótkie wzmianki o nieżyjących malarzach polskich na wystawie retrospektywnej…, W. 1898; Rastawiecki, Słown. malarzów, II; Thieme–Becker, Lexikon d. Künstler; Antoniewicz Bołoz J., Katalog wystawy sztuki polskiej (1764–1886), Lw. 1894; Bachowski W. Treter M., Wystawa miniatur i sylwetek, Lw. 1912; Börsch-Supan H., Die Kataloge der Berliner Akademie-Ausstellungen 1786–1850, Berlin 1971; Katalog wystawy archeologicznej i zabytków sztuki w Kaliszu, Kalisz 1900 s. 63; Katalog wystawy dzieł sztuki stosowanej do przemysłu, W. 1881 nr 1249/51 i 68; Katalog wystawy pamiątkowej ks. Józefa Poniatowskiego, Kr. 1913 s. 41; Katalog wystawy powstania listopadowego, W. 1931 s. 10, 11, 22, 26; Katalog wystawy przedmiotów sztuki i starożytności, L. 1901, sala IV s. 9; Katalog wystawy sztuki i starożytności, L. 1921 nr 17, 18; Katalog zbiorów Edwarda Neprosa, W. 1930; Kropiwnickaja G. D., Muzej V. A. Tropinina i moskovskich chudožnikov jego vremeni. Katalog, Moskva 1975 s. 148; Pamiętnik wystawy miniatur oraz tkanin i haftów, W. 1912; Prause M., Die Kataloge der Dresdner Akademie-Austellungen 1801–1850, Berlin 1975; Rodziewicz K., Katalog zbioru obrazów… hr. Sierakowskich w Waplewie, P. 1879 dz. B nr 71; Sztuka warszawska od średniowiecza do poł. XX w. Katalog, W. 1962; Wystawa portretów kobiecych z XVIII i XIX w., „Spraw. Tow. Przyj. Sztuk Pięknych w Kr.” za 1910 s. 43; – Hajdecki A., Vestigia Artificum Polonorum Viennensia, „Przew. Nauk. i Liter.” 1911 s. 735–6; Kamenskaja T. D., Pasteli chudožnikov zapadnoevropejskich škol XVI–XIX v., Leningrad Gos. Ermitaž 1960 s. 43; Kozakiewicz S., Warszawskie wystawy sztuk pięknych 1819–45, Wr. 1952; Łuniński E., Napoleon, Legiony i Księstwo Warszawskie, [W. 1911] s. 204; Piątkowski H., Album sztuki polskiej, W. 1901; Płazak I., Pszczyna, Pszczyna 1974 s. 70; Schidlof L. R., The miniature in Europe, Graz 1964 II, IV; Sienkiewicz J., Malarstwo warszawskie I połowy XIX w. Pamiętnik wystawy, W. 1936; Tobiaszowa Z., Kucielska Z., Miniatury portretowe z dwóch stuleci, Kr. 1963; Vrangell N., Inostrancy XIX v. v Rossii, „Starye Gody” 1912 nr 7/9 s. 36–7; tenże, Očerki po istorii miniatury v Rossii, tamże 1909 nr 10 s. 525–6; – „Bull. du Musée National de Varsovie” 1969 nr 2/3 s. 73; „Gaz. Korresp. Warsz. i Zagran.” 1817 nr 84 (dodatek), 1819 nr 87 (dodatek); „Gaz. Warsz.” 1817 nr 84, 85 (dodatek), 86 (dodatek); „Novoe Vremja” 1902 nr z 25 XII (Gorlenko V. P.); „Russkij Archiv” 1897 nr 2 s. 237; – B. Pozn. Tow. Przyj. Nauk: nr 1202; IS PAN: nr 50.

Andrzej Ryszkiewicz

 

 
 
 
Za treści publikowane na forum Wydawca serwisu nie ponosi odpowiedzialności i są one wyłącznie opiniami osób, które je zamieszczają. Wydawca udostępnia przystępny mechanizm zgłaszania nadużyć i w przypadku takiego zgłoszenia Wydawca będzie reagował niezwłocznie. Aby zgłosić post naruszający prawo lub standardy współżycia społecznego wystarczy kliknąć ikonę flagi, która znajduje się po prawej stronie każdego wpisu.

Media

 
 
     
Mecenas
 
Uzywamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki.
Informację o realizacji Rozporządzenia o Ochronie Danych Osobowych (RODO) przez FINA znajdziesz tutaj.