INTERNETOWY POLSKI SŁOWNIK BIOGRAFICZNY INTERNETOWY POLSKI SŁOWNIK BIOGRAFICZNY INTERNETOWY POLSKI SŁOWNIK BIOGRAFICZNY
iPSB
  wyszukiwanie zaawansowane
 
  wyszukiwanie proste
 
Biogram Postaci z tego okresu
 Aleksandra Stromfeld-Klamrzyńska (z domu Szumińska, 1.v. Klamrzyńska, 2.v. Stromfeld))      Aleksandra Stromfeld-Klamrzyńska (wizerunek na podstawie fotografii (TŚ).

Aleksandra Stromfeld-Klamrzyńska (z domu Szumińska, 1.v. Klamrzyńska, 2.v. Stromfeld))  

 
 
1859-05-26 - 1946-03-31
Biogram został opublikowany w latach 2006-2007 w XLIV tomie Polskiego Słownika Biograficznego.
 
 
 
Spis treści:
 
 
 
 
 

Stromfeld-Klamrzyńska Aleksandra z Szumińskich, 1.v. Klamrzyńska, 2.v. Stromfeld (1859–1946), śpiewaczka.

Ur. 26 V w Tykocinie, była córką Sylwestra Szumińskiego i Emilii z Michałowskich.

Przed r. 1880 poślubiła Aleksandra nieznanego z imienia Klamrzyńskiego. Po śmierci męża od r. 1880 studiowała jako Klamrzyńska w Inst. Muzycznym w Warszawie grę na fortepianie u Jana Śliwińskiego oraz teorię muzyki u Karola Studzińskiego i Gustawa Roguskiego; miała zamiar zostać nauczycielką. Na jej możliwości wokalne zwrócił uwagę artysta Teatru Wielkiego Tytus Mikulski, u którego uczyła się śpiewu. Dzięki niemu już 16 XI 1881 debiutowała jako śpiewaczka na estradzie warszawskiego Tow. Muzycznego. Za namową jednego z dyrektorów opery Warszawskich Teatrów Rządowych (WTR) Adama Münchheimera zdecydowała się na karierę śpiewaczki. Odtąd lekcje u Mikulskiego opłacała prawdopodobnie dyrekcja WTR. Dn. 8 II 1883 zadebiutowała w WTR partią Helenki w operze „Duch wojewody” Ludwika Grossmana; dyrekcja WTR podpisała z nią w tym czasie trzyletni kontrakt. Wg recenzenta „Kuriera Warszawskiego” (1883 nr 32) miała «niewielki, ale bardzo sympatyczny głos sopranowy», a wg Michała Chomińskiego charakteryzowały ją «głos świeży, dźwięczny, rozległej skali, technika dość wyrobiona, ujmująca powierzchowność». Po ukończeniu studiów w r. 1884 została solistką; śpiewała partie sopranowe: Hanny w „Strasznym dworze” i Chichy w „Jawnucie” Stanisława Moniuszki, Filipiny w „Mignon” A. Thomasa, Lady Harriet w „Marcie” F. Flotowa, Zerliny w „Don Giovannim” W. A. Mozarta, Adiny w „Napoju miłosnym” G. Donizettiego. Na zaproszenie Józefiny Reszke doskonaliła pod jej kierunkiem umiejętności wokalne. Gry dramatycznej uczyła się u Czesława Stromfelda, którego poślubiła 7 IX t.r.; odtąd występowała jako Stromfeld-Klamrzyńska. Dwa dni później na zamku w Warszawie śpiewała dla cara Aleksandra III i carowej Marii Pietrowny. Koncertowała także w Ciechocinku oraz 19 I 1885 z pianistą Emanuelem Kanią w Lublinie. T.r. odeszła S.-K. z WTR i zaproszona przez Operę Cesarską wyjechała na występy gościnne do Petersburga; przy okazji szkoliła tam głos u C. Trombiniego. Następnie jako Emma Stromfeld występowała m.in. w Moskwie, Tyflisie, Charkowie i Odessie.

Po powrocie w r. 1886 do Warszawy doskonaliła S.-K. warsztat u Teodozji Friderici-Jakowickiej. Występowała na wielu scenach europejskich, m.in. w Mediolanie (Teatro dal Verme, La Scala w r. 1889), Madrycie (1890), w Londynie w Covent Garden (tytułowa rola w „Łucji z Lammermooru” Donizettiego, Gilda w „Rigoletto” G. Verdiego i Katharine w „Gwieździe północy” G. Meyerbeera), Florencji, Neapolu, Palermo, Hadze i Amsterdamie. Umiejętności wokalne doskonaliła w tym czasie głównie u F. Lampertiego w Mediolanie i D. Artôt w Paryżu, a także u L. Mancinellego w Madrycie, C. Rossiego we Florencji i Guarcii w Neapolu. Na koncertach estradowych występowała m.in. ze skrzypkiem P. Sarasatem, pianistką A. Jesipową i tenorem E. Tamberlikiem. W r. 1891 śpiewała w operze lwowskiej m.in. role tytułowe w „Łucji z Lammermooru” i „Dinorah” Meyerbeera oraz partię Małgorzaty w „Fauście” Ch. Gounoda. Od lipca 1892 występowała w Teatrze Wielkim w Warszawie wykonując partie Łucji w „Łucji z Lammermooru”, Violetty w „Traviacie” Verdiego, Julii w „Romeo i Julii” Gounoda, Neddy w „Pajacach” R. Leoncavalla i Rozyny w „Cyruliku sewilskim” Rossiniego. Po tych występach Jan Kleczyński napisał: «zarówno technika równa, perlista i pełna elegancji, jak i gra dowcipna i naturalna» („Echo Muzycz. Teatr. i Artyst.” 1892 nr 476). W maju 1893 na tejże scenie w partii Hanny ze „Strasznego dworu” partnerowała Janowi i Edwardowi Reszkom. Po zakończeniu 14 VII t.r. występów w Teatrze Wielkim, występowała t.r. w Odessie, a w r. 1895 w Mediolanie i Lizbonie. W styczniu i lutym 1896 śpiewała w Warszawie (dziesięć koncertów, m.in. partie Łucji i Gildy), a następnie w Wilnie i Neapolu. W marcu 1897 wystąpiła w Warszawie pięciokrotnie, po czym ponownie śpiewała w Mediolanie, a także w Bergamo i Florencji. Po zakończeniu w r. 1898 kariery koncertowej i scenicznej osiadła w Odessie; tam przez dwadzieścia lat prowadziła działalność pedagogiczną. W r. 1919 przeniosła się do Polski; zamieszkała w Kielcach, gdzie nadal uczyła śpiewu. S.-K. uchodziła za jedną z najwybitniejszych śpiewaczek operowych końca XIX w. Podkreślano artyzm techniki, łatwość operowania ozdobnikami koloraturowymi i skalę głosu, a także wdzięk. Miała w repertuarze arie z ok. sześćdziesięciu oper, oprócz wymienionych także z „Lunatyczki” i „Purytan” V. Belliniego oraz „Hugonotów” Meyerbeera. Zmarła 31 III 1946 w Kielcach, została pochowana 3 IV na cmentarzu Starym (kw. 11c).

S.-K. była dwukrotnie zamężna. Po śmierci (ok. 1880) Klamrzyńskiego, poślubiła Stromfelda, pseud. sceniczny Czewita (1849 – 14 V 1892), aktora związanego w l. 1876–86 z WTR; był on również sekretarzem prezesa W. Wsiewołożskiego (1882–6), a także reżyserem teatrów Małego (1880–2) i Nowego (1881–2). Od r. 1886 towarzyszył S.-K-iej w podróżach zagranicznych.

 

Album teatralny, W. 1897 II 60 (ilustr. s. 59); Bieńka M. O., Repertuar Warszawskich Teatrów Rządowych 1891–1900, W. 1995; Kutsch K. J., Riemens L., Grosses Sängerlexikon, München 2003 VI; Reiss J. W., Polscy śpiewacy i polskie śpiewaczki, W. 1948; Słown. Muzyków Pol., II; Słown. Teatru Pol.; – Kleczyński J., Aleksandra Stromfeld-Klamrzyńska, „Echo Muzycz. Teatr. i Artyst.” 1892 nr 459 (rys. E. Nicza); – „Echo Muzycz. Teatr. i Artyst.” 1885 nr 68, 1892 nr 480, 1893 nr 509, 1896 nr 644; „Kur. Warsz.” 1892 nr 31; „Tyg. Ilustr.” 1892 nr 132 (ilustr.); – Arch. Diec. w Kielcach: Akt zgonu nr 91/1946; IS PAN: Zbiory Specjalne, sygn. 1067/73 (Chomiński M., Wykaz chronologiczny aktorów teatru warszawskiego z lat 1774–1873, rkp.); – Informacje Barbary Chmary-Żaczkiewicz z W.

Jacek Chodorowski

 
 

Chmura tagów

 
Za treści publikowane na forum Wydawca serwisu nie ponosi odpowiedzialności i są one wyłącznie opiniami osób, które je zamieszczają. Wydawca udostępnia przystępny mechanizm zgłaszania nadużyć i w przypadku takiego zgłoszenia Wydawca będzie reagował niezwłocznie. Aby zgłosić post naruszający prawo lub standardy współżycia społecznego wystarczy kliknąć ikonę flagi, która znajduje się po prawej stronie każdego wpisu.
 
     
Mecenas
 
Uzywamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki.
Informację o realizacji Rozporządzenia o Ochronie Danych Osobowych (RODO) przez FINA znajdziesz tutaj.