Andrzej, malarz ruski cerkiewny z początku XV w. Znany tylko jako jeden z trzech twórców polichromji zamkowego kościoła Św. Trójcy w Lublinie. Dziełem jego przedewszystkiem jest cykl pasyjny w absydzie tego kościoła. Pod malowidłem bocznej ściany łuku tęczowego znajduje się napis częściowo wyskrobany (po r. 1900, wedle tradycji miejscowej jakoby przez jakiegoś uczonego rosyjskiego), wymieniający A. jako twórcę polichromji tego kościoła, ukończonej w dniu św. Wawrzyńca tj. 10 VIII 1418. Polichromje te noszą cechy bizantyjskiego renesansu za Paleologów na Bałkanach, przy pewnym wpływie zachodnioeuropejskim. Na bocznej ścianie łuku tęczowego portret Jagiełły na koniu. Malarz A. jest widocznie jednym z głównych artystów ruskich, działających za panowania Władysława Jagiełły na terenie Polski zgodnie z sztuką łacińską Zachodu, a pochodzących najpewniej z Rusi Czerwonej.
Sokołowski M. w Sprawozdaniu KHS., VIII, s. CCCLXX; Starzyński J. i Walicki M., Malarstwo monumentalne w Polsce średniowiecznej, W. 1929; Walicki M., Malowidła ścienne kościoła św. Trójcy na Zamku w Lublinie, Studja do dziejów sztuki w Polsce, W. 1930, t. III.
Helena d’Abancourt