INTERNETOWY POLSKI SŁOWNIK BIOGRAFICZNY INTERNETOWY POLSKI SŁOWNIK BIOGRAFICZNY INTERNETOWY POLSKI SŁOWNIK BIOGRAFICZNY
iPSB
  wyszukiwanie zaawansowane
 
  wyszukiwanie proste
 
Biogram Postaci z tego okresu

Andrzej-Świerad  

 
 
X w. - XI w.
Biogram został opublikowany w 1935 r. w I tomie Polskiego Słownika Biograficznego.
 
 
 
Spis treści:
 
 
 
 
 

Andrzej-Świerad święty, mnich eremita, patron Słowacji, Polak z pochodzenia, żyjący na przełomie w. X i XI i rozwijający działalność misyjną na Podkarpaciu w południowej Polsce i na górnych Węgrzech. O jego życiu i cudach przynosi wiadomości najstarsza węgierska legenda »Vita SS Zoerardi (Andreae) et Benedicti mart.«, spisana przez Maura, biskupa w Pięciokościołach na Węgrzech (1036, † ok. 1070), w siódmym dziesiątku w. XI. Maurus, który jeszcze jako żak szkolny widział św. A.-Ś., spisał jego żywot na podstawie opowiadań ucznia jego i towarzysza, św. Benedykta, który bywał w klasztorze benedyktyńskim św. Marcina na Panońskiej Górze, gdzie Maurus był mnichem; najwięcej jednak szczegółów o cudach obu świętych dowiedział się on od Filipa, opata klasztoru św. Hipolita na górze Żubrzej (Zobor) pod Nitrą. Wspominają także o św. A.-Ś. i o Benedykcie legendy świętostefańskie, pochodzące również z końca w. XI, a powstałe niewątpliwie w związku z kanonizacją króla Stefana I. Nie jest przeto św. A.-Ś. bynajmniej postacią legendarną, ale nawskroś historyczną, a szczera prostota i naiwność opowiadania legendy biskupa Maura przemawia za jej wiarygodnością.

Pochodził wedle tej legendy św. A.-Ś. z Polski, »de terra Poloniensium«, i to z rodu wieśniaczego (ex rusticitate), co wyraźnie podkreśla Maurus. Przybył do ziemi nitrzańskiej w czasach króla Stefana I, gdy »chrześcijaństwo na Węgrzech jeszcze słabo tlało«. Stara Słowacja, gdzie leżała Nitra ze swym słynnym klasztorem zuberskim i kościołem św. Emmerama, późniejszą katedrą, znalazła się w początkach XI w. przejściowo w rękach Bolesława Chrobrego. Może więc wtedy nawiązane zostały bliższe stosunki z Polską także na polu misyjnem. W każdym razie przybycie św. A.-Ś. do Nitry przypada już na czasy panowania tam Stefana, króla węgierskiego (wedle najnowszych badań Hrušovský’ego już ok. r. 1007). W Nitrze złożył św. A.-Ś. profesję zakonną w ręce opata klasztoru zuberskiego Filipa i przyjął imię zakonne Andrzeja. Nie pozostał tam jednak długo, lecz udał się do pustelni leśnej (eremu) nad Wagiem pod Trenczynem, tej samej, w której później żył i poniósł śmierć męczeńską uczeń jego św. Benedykt eremita, i gdzie powstał potem klasztor (tzw. Skałka). Tam oddawał się modlitwie oraz ciężkiej pracy ręcznej z siekierą w gęstym borze, umartwiając swe ciało postem i spędzaniem snu z oczu. Żywota dokonał w klasztorze zuberskim, a imię jego zasłynęło wkrótce cudami, szczególnie modlili się doń nawróceni na drogę cnoty zbójcy i złoczyńcy. W poczet świętych zaliczony został współcześnie ze św. Stefanem w r. 1083. W r. 1111 św. Andrzej i Benedykt wymienieni już są jako patronowie kościoła zamkowego w Nitrze, a w r. 1158 wprost jest mowa o tem, że ciała śś. męczenników Zoerarda i Benedykta spoczywają w kościele św. Emmerama w Nitrze, który »pro novitate ipsorum sanctorum« otrzymał od króla Gejzy II nadanie; dopiero więc niedawno przedtem zostały one tam przeniesione. Św. A.-Ś. był więc świętym węgierskim, szczególnie czczonym w diecezji nitrzańskiej, dziś zaś jest głównym patronem Słowacji.

Jakie są związki św. A.-Ś. z Polską ? Wspomniano wyżej, że legenda biskupa Maura każe mu przyjść na Węgry z Polski. Niema powodu wątpić o wiarygodności tego przekazu, tem bardziej, że są w Polsce wyraźne ślady tradycji lokalnej o św. Świeradzie i to tradycji bardzo starej. Zwrócił na nie uwagę i krytycznie je rozpatrzył Tadeusz Wojciechowski w jednym ze swych pięknych »Szkiców historycznych XI wieku«, który poświęcił eremitom polskim. Już Długosz, pisząc w swej »Historji Polski« pod r. 998 o św. Świeradzie i Benedykcie na podstawie legendy biskupa Maura, dodaje, że św. Świerad, zanim wyszedł z Polski do Węgier, przebywał nad Dunajcem, w eremie pod skałą blisko Czchowa, który to erem można było jeszcze za jego czasów oglądać. Gdzie zaś szukać tego eremu, wskazuje Długosz dokładniej w innem swem dziele, w »Liber beneficiorum«, w którem wymienia kościół parafjalny we wsi, zwanej Sanctus Swiradus, pod wezwaniem tegoż świętego (Sancto Swirado alias Zorawdo). Kościół ten wspomniany jest już znacznie wcześniej, bo w początkach w. XIV w rachunkach świętopietrza, dochowanych począwszy od r. 1326. Zachował się on dotąd w swej dawnej gotyckiej architekturze na obszarze dzisiejszej wsi Tropie. Przez kogo został założony, nie jest wiadomem, pewne jest tu tylko, że wieś ta w XIV i XV w. była w ręku rodziny Chebdów. W lesie pod kościółkiem św. Świerada do dziś dnia pokazują erem, w którym wedle tradycji on przebywał; w pobliskich zaś wsiach czci lud naddunajecki jego towarzyszy, w Tęgoborzy św. Justa, a w Iwkowej św. Urbana. W XVI w. była tradycja (Baronjusz) w Opatowcu nad Wisłą (przy ujściu Dunajca), że tam się urodził św Świerad. Podobna tradycja istnieje w Zakliczynie nad Dunajcem (w pobliżu Tropia), który dawniej zwał się Opatkowicami. To wszystko mogłoby świadczyć, że św. Świerad żył i działał istotnie w tych stronach, nad Dunajcem, a geograficzny związek, jaki istnieje między dorzeczem Dunajca a dorzeczem Wagu w Słowacji, gdzie później spotykamy jego ślady, mógłby potwierdzać polską tradycję miejscową, mającą zresztą oparcie w legendzie bisk. Maura, o pochodzeniu św. A.-Ś. z Polski.

Jeszcze co do imienia naszego eremity. Źródła węgierskie nazywają go: Zoërardus (Zeorardus), Zorardus, Zoardus, Zouradus, Zuard, Zoward, polskie zaś: Sweradus, Swiradus. W formie węgierskiej litera »o« może być poprostu paleograficzną omyłką zam. »v«, zaś drugie »r« wprowadzone tu zostało pod wpływem imienia innego świętego węgierskiego, Gerarda (Gellert), współczesnego św. A.-Ś. Polska forma znajduje poparcie w nazwach miejscowych takich, jak Świradzice (koło Kościelca w Krakowskiem), Świeradowo (w Szybińskiem w Wielkopolsce). To Świeradowo zwało się dawniej Wszeradowo, skąd wniosek, że Świerad pochodzi od Wszerad (metateza, jak Świebor z Wszebor). Wbrew prof. Chaloupecky’emu należy więc uznać to imię za słowiańskie, nie niemieckie. Z polskiego Świerada powstała (nie bez wpływu węgierskiego) słowacka forma Svorad; nasz lud zowie dziś tego świętego Żórawkiem i czci go pod tem imieniem dnia 16 VII. Kult św. A.-Ś., poza wskazanemi wyżej okolicami nad Dunajcem, spotykamy w Polsce na Śląsku w Olawie i w Wielkopolsce w Budzisławiu Kościelnym.

 

Wojciechowski T., Eremici polscy jedynastego wieku (Szkice Historyczne XI wieku, Kr. 1904, wyd. I, s. 53–8); Chaloupecký V., Sv. Svorád (Průdy VI, Bratislava 1922, roč. VI, 544–53); Sasinek F., Záhadné dejepisné otázky: 33 Sv. Zvorad a Benedik (Slovenský-Letopis, Uh. Skalica 1880, roč. IV, s. 2–7 ze słowackim przekładem legendy Maurowej); Morawski Szcz., Sądeczyzna, Kr. 1863, t. I, s. 34; Pierzchała L., Wszerad-Andrzej i Stojsław-Benedykt najstarsi święci polscy, Zakopane 1934, s. 1–15 (bez wartości naukowej); Mauri episcopi Vita SS. Zoerardi (Andreae) et Benedicti mart. (Endlicher, Rerum Hungaricarum Monumenta Arpadiana, Sangalli 1848, s. 134–8); Theiner A., Monumenta Poloniae Vaticana, Rzym 1861, I 278; Ptaśnik, Acta Camerae Apost. (Mon. Pol. Vatic., Kr. 1913, lI 174–413); Długosz J., Liber beneficiorum, Kr. 1864, II 248. Obszerną monografję źródłową o św. Świeradzie zapowiedział badacz słowacki ks. prof. Jerzy Hodal.

Władysław Semkowicz

 
 
 
Za treści publikowane na forum Wydawca serwisu nie ponosi odpowiedzialności i są one wyłącznie opiniami osób, które je zamieszczają. Wydawca udostępnia przystępny mechanizm zgłaszania nadużyć i w przypadku takiego zgłoszenia Wydawca będzie reagował niezwłocznie. Aby zgłosić post naruszający prawo lub standardy współżycia społecznego wystarczy kliknąć ikonę flagi, która znajduje się po prawej stronie każdego wpisu.

Media

 

Postaci powiązane

 

Benedykt

X w. - XI w. święty
 
 
 

Postaci z tego okresu

 

w biogramy.pl

 

Wojciech Sławnikowic

około 956 - 0997-04-23
święty
 
więcej  

Postaci z tego okresu

 

w ipsb

 

Benedykt

X w. - XI w.
święty
 
więcej  
  Wyślij materiały Wyślij ankietę
 
     
Mecenas
 
Uzywamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki.
Informację o realizacji Rozporządzenia o Ochronie Danych Osobowych (RODO) przez FINA znajdziesz tutaj.