INTERNETOWY POLSKI SŁOWNIK BIOGRAFICZNY INTERNETOWY POLSKI SŁOWNIK BIOGRAFICZNY INTERNETOWY POLSKI SŁOWNIK BIOGRAFICZNY
iPSB
  wyszukiwanie zaawansowane
 
  wyszukiwanie proste
 
Biogram Postaci z tego okresu

Barbara Słupecka (z domu Leszczyńska)  

 
 
ok. 1582 - 1654-08-16
Biogram został opublikowany w latach 1999-2000 w XXXIX tomie Polskiego Słownika Biograficznego.
 
 
 
Spis treści:
 
 
 
 
 

Słupecka z Leszczyńskich Barbara (ok. 1582–1654), kasztelanowa lubelska. Była córką woj. brzeskiego kujawskiego Andrzeja Leszczyńskiego (zob.) i jego pierwszej żony Anny z Firlejów, rodzoną siostrą woj. bełskiego Rafała (zob.), przyrodnią – kanclerza w. kor. Jana (zob.), woj. dorpackiego Przecława (zob.) i prymasa Wacława (zob.).

Wychowywała się na dworze w Baranowie, w środowisku kalwińskim, pozostającym pod silnym wpływem Jednoty braci czeskich. Wyniosła zeń nie tylko swą formację religijną, lecz także ogólne, humanistyczne zainteresowania. Świadczą o tym posiadane przez nią książki, opatrzone podpisem własnościowym, wśród których była np. Biblia brzeska i dzieło M. A. Sabellica „Enneas. Rapsodiae historicae” (wyd. w Bazylei 1538). Dn. 14 V 1600 została wydana za mąż za Feliksa Słupeckiego (zob.). Ślub ten uczcił poematem brat czeski, poeta Jan Turnowski; uroczystości weselne były bardzo huczne, zgromadzili się na nich nie tylko przyjaciele rodziny z kręgów szlacheckich, lecz także rajcy z Gdańska, Elbląga i Torunia. Zamieszkawszy w mężowskim Opolu, szybko zdobyła sobie znaczącą pozycję w opiece nad utrzymywanym tam zborem kalwińskim i niewątpliwie ułatwiała Jednocie braci czeskich utrzymanie w nim swoich wpływów. Już w r. 1603 ministrem w Opolu był J. Turnowski. Dominującą rolę objęła jeszcze za życia męża, gdy zaczął on skłaniać się ku wyznaniu rzymskokatolickiemu. W r. 1613 – na jej właśnie «pobożne» żądanie, synod lubelski skierował do Opola na ministra Daniela Zaborowskiego, który następnie z nią układał się o wynagrodzenie za swe usługi. Po oficjalnym przejściu męża na katolicyzm, a następnie po jego rychłej śmierci, stała się jedyną patronką opolskiego zboru. Szanując wolę małżonka, natychmiast po pogrzebie, 15 II 1617, zatwierdziła w imieniu własnym i dzieci uposażenie plebana w Opolu i nie czyniła przeszkód w działalności opolskiej parafii katolickiej. Dla pozbawionych świątyni wyznawców kalwinizmu rychło kazała wznieść nowy, ich własny budynek; przez najbliższe lata ministrowali w nim bracia Węgierscy: Jan (1618–25), Andrzej (1625–7) i Wojciech (1629–37). O zgodę S-iej na przeniesienie ostatniego z nich do posługi zborowi krakowskiemu w Wielkanocy zabiegano ponad rok; uległa dopiero decyzji synodu prowincjonalnego w Oksie (26 XII 1636). Po odejściu Węgierskiego dojeżdżał do zboru opolskiego minister z Bełżyc – Jan Jarzyna i jego to zapewne syna, Arnolfa, utrzymywała wówczas S. na studiach w Niderlandach. Ostatnia wzmianka o posługiwaniu ministra w Opolu pochodzi z r. 1646; wydaje się jednak, iż zbór rozpadł się wcześniej z braku wyznawców i poszczególni ministrowie przebywali już tylko na opolskim dworze, przy S-iej. O jej udziale w synodach brak wiadomości. Możliwe jednak, iż wraz ze swą ciotką Marianną Zasławską była na synodzie dystryktowym w Lublinie w czerwcu 1623, kiedy to deklarowała składkę na utrzymanie Kościoła małopolskiego.

Udzielała S. nadto pomocy kalwińskiemu zborowi w Lublinie; w sierpniu 1627, po zburzeniu budynku zborowego, dała schronienie gminie w swoim dworze (odziedziczonym po mężu), położonym koło klasztoru Bernardynów. Dwór ten stał się obiektem napaści 3 I 1628 w czasie kolejnego tumultu wyznaniowego w Lublinie. Oddanie S-iej dla sprawy Ewangelii podnosił Jan Turnowski, Krzysztof Kraiński dwukrotnie dedykował jej swe prace, a Andrzej Węgierski – „Kazanie o wyznaniu wiary…” (1642), wygłoszone na pogrzebie Zasławskiej.

Po śmierci męża, wobec pobytu synów za granicą, przez wiele lat S. zarządzała majętnościami; w rejestrze poborowym lubelskim z r. 1626 «kasztelanowa lubelska» wymieniona jest jako płatniczka poboru. Kontynuowała wytoczone jeszcze jej mężowi procesy z duchowieństwem o zaległe dziesięciny. W marcu 1632 wraz z synem Jerzym (zob.) wyznaczona została przez Zygmunta III na opiekunkę dzieci swego zięcia Pawła Orzechowskiego «młodszego» (zob.).

Wprawdzie miała S. do pomocy wyznaczonych tutorów dzieci i majątku, lecz wydaje się, że to właśnie ona pokierowała studiami synów, wysyłając ich za granicę i przydzielając stosownych pedagogów. Np. dla Mikołaja i Krzysztofa wybrała na preceptora wykształconego w Bazylei Piotra Sowińskiego, a gdy w r. 1630 udawali się ponownie do Francji przydzieliła im lekarza Piotra Paschalisa, także wychowanka Bazylei. Można sądzić, iż kierując na różnowiercze uniwersytety także tych, którzy – jak Mikołaj i Krzysztof – zadeklarowali się jako katolicy, pragnęła odzyskać ich dla swojego wyznania, aczkolwiek została zobowiązana przez męża do nieingerowania w religijne wybory dokonywane przez dzieci. Przy kalwinizmie pozostał jednak tylko jeden z jej synów, najmłodszy Florian. On to towarzyszył matce w r. 1636 w podróży do Torunia, gdzie 16 VII uczestniczyła w pogrzebie Anny Wazówny. O tym, iż między S-ą a jej synami dochodziło do konfliktów, świadczy zamieszczone w testamencie (1662) wyznanie syna Jerzego, że ją «strasznie obrażał wściekłym nieposłuszeństwem swoim», nie umiejąc dostrzec «miłości jej niewypowiedzianej przeciwko sobie i dobrodziejstw nieskończonych».

S. zmarła 16 VIII 1654 w Opolu «przez 72 lat z górą żyjąc»; pochowano ją w opolskim kościele parafialnym. Wg zamieszczonego w nim epitafium, na krótko przed śmiercią (25 VII) «pracą brata rodzonego» Wacława Leszczyńskiego, wówczas bpa warmińskiego, została S. «wcielona do kościoła rzymskokatolickiego».

Informacja o dzieciach w życiorysie męża Feliksa Słupeckiego.

 

Estreicher; – Kossowski A., Protestantyzm w Lublinie i w Lubelskiem w XVI–XVII w., L. 1933; Kot S., Słupeccy w ruchu reformacyjnym, „Reform. w Pol.” R. 4: 1926; Łukaszewicz J., Dzieje kościołów wyznania helweckiego w dawnej Małej Polsce, P. 1853 s. 390; Zalewski L., Biblioteka seminarium duchownego w Lublinie i biblioteki klasztorne w diecezji lubelskiej i podlaskiej, W. 1926 s. 217, 223; – Akta synodów różnowierczych, III–IV; Rejestr poborowy województwa lubelskiego z r. 1626, Wyd. J. Kolasa i K. Schuster, Wr. 1957; Węgierski A., Libri quattuor Slavoniae reformatae, W. 1973; Węgierski W., Kronika zboru ewangelickiego krakowskiego, Kr. 1817 s. 92; – B. Czart.: rkp. 521 (marzec 1632); – Uzupełnienia Henryka Gmiterka z L., na podstawie AP w L.: Ks. grodzkie lubelskie, Rel. t. 47 k. 942.

Halina Kowalska

 

 
 
 
Za treści publikowane na forum Wydawca serwisu nie ponosi odpowiedzialności i są one wyłącznie opiniami osób, które je zamieszczają. Wydawca udostępnia przystępny mechanizm zgłaszania nadużyć i w przypadku takiego zgłoszenia Wydawca będzie reagował niezwłocznie. Aby zgłosić post naruszający prawo lub standardy współżycia społecznego wystarczy kliknąć ikonę flagi, która znajduje się po prawej stronie każdego wpisu.

Media

 
 
     
Mecenas
 
Uzywamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki.
Informację o realizacji Rozporządzenia o Ochronie Danych Osobowych (RODO) przez FINA znajdziesz tutaj.