INTERNETOWY POLSKI SŁOWNIK BIOGRAFICZNY INTERNETOWY POLSKI SŁOWNIK BIOGRAFICZNY INTERNETOWY POLSKI SŁOWNIK BIOGRAFICZNY
iPSB
  wyszukiwanie zaawansowane
 
  wyszukiwanie proste
 
Biogram Postaci z tego okresu

Carlo Spampani  

 
 
1 poł. XVIII w. - 1783-05-02
 
Biogram został opublikowany w 2002 r. w XLI tomie Polskiego Słownika Biograficznego.
 
 
 
Spis treści:
 
 
 
 
 

Spampani Carlo (zm. 1783), architekt. Był z pochodzenia Włochem, ur. prawdopodobnie w Rzymie, wiadomo, że jego matka miała na imię Teresa.

S. najpewniej kształcił się w Rzymie, przypuszczalnie w Akademii św. Łukasza. Do wyjazdu do Polski zachęcił go zapewne Franciszek Smuglewicz, który wynajmował stancję w rzymskim domu matki S-ego, a także ilustrował traktat Vignoli, wydany w r. 1770 przez architekta Giovanni Battistę Spampaniego (ur. 1745), być może brata Carla; do końca życia S. utrzymywał przyjacielskie i artystyczne stosunki ze Smuglewiczem i jego braćmi, malarzami mieszkającymi w Warszawie. W r. 1770 przybył na Litwę, mimo młodego wieku jako już ukształtowany architekt. Początki jego działalności w Wilnie były związane z pracami dla jezuitów, pracował dla nich do kasaty zakonu w r. 1773; jako «metr kunsztu architektury» nauczał studentów w Akad. Wileńskiej, jako «konduktor fabryk akademickich» kierował pracami przy ukończeniu skrzydeł budynku szkolnego oraz obserwatorium astronomicznego. Wystrój wnętrza i portale Białej Sali obserwatorium przypisywane S-emu są najwcześniejszymi przykładami klasycyzmu w Wilnie. Wówczas też zaprojektował portal w kruchcie kościoła św. Jana. Za zgodą rektora Akad. Wileńskiej przyjmował S. również inne zlecenia; 27 X 1770 podpisał kontrakt z Rafałem Jeleńskim, sędzią ziemskim wiłkomierskim, na scalenie w jeden pałac dwóch kamienic w pobliżu Ostrej Bramy (ul. Wielka 84, później przebudowany). W r. 1774 podobno otrzymał S. rangę chorążego buławy polnej litewskiej i w r. 1779 awansował na kapitana (brak jednak jego nazwiska w spisach: Oficerowie Rzpltej 1777–1794, II). Na przełomie l. 1774 i 1775 przebywał we Włoszech. W r. 1775 przesłał S. królowi Stanisławowi Augustowi akwafortę przedstawiającą projekt dwóch elewacji pałacu w Pawłowie; być może powstanie ostatecznie wzniesionego pałacu dla ośrodka «rzeczpospolitej pawłowskiej» powołanej przez Pawła Ksawerego Brzostowskiego można łączyć z S-m (pałac został spalony podczas drugiej wojny światowej). W l. 1776–7 wykonywał jakieś prace w pałacu Burzyńskich w Wilnie (budowla niezlokalizowana).

W l.n. S. był zatrudniony głównie poza Wilnem, na usługach rodzin magnackich i szlacheckich. Na początku r. 1777 wstąpił w Nieświeżu na służbę woj. wileńskiego Karola Radziwiłła «Panie Kochanku», otrzymując miesięczną pensję w wysokości 10 dukatów. Wykonywał «abrysy» książęcych «fabryk», m.in. austerii (ukończonej w r. 1779). Prawdopodobnie uczestniczył w pracach przy przebudowie wnętrz letniego pałacu w Albie pod Nieświeżem prowadzonych przez nadwornego geometrę Radziwiłła Leona Lutnickiego. Jeszcze w końcu 1782 rekomendował księciu do Nieświeża mozaistę oraz sztukatora do dekorowania (zapewne wg własnego projektu) wielkiej sali pałacu. W l. 1777–9 korespondował ze star. rzeczyckim Albrychtem Radziwiłłem w związku z budową jego drewnianego pałacu w Annopolu pod Mińskiem (spalony ok. r. 1860). W l. 1779–83 jako nadworny architekt woj. mińskiego i ordynata kleckiego Józefa Radziwiłła przebywał najczęściej w Radziwiłłmontach pod Kleckiem, gdzie wznosił dębowy dwór (obecnie w ruinie) i zakładał park. Dzierżawił wówczas pobliski majątek Mysłoboża. S. nadzorował równocześnie realizację kilku własnych projektów. Ruchliwy tryb życia spowodowany licznymi zleceniami na szlacheckie rezydencje poważnie nadszarpnął jego zdrowie. W l. 1778–82 pobierał wynagrodzenie jako «dyrektor fabryk i cegielni», zakładanych przez star. mińskiego Dominika Przezdzieckiego w Zasławiu, gdzie wzniósł pałac (niezachowany) i prawdopodobnie ukończył kościół-mauzoleum (budowany od r. 1774, obecnie w ruinie). Zapewne w tym czasie zatrudniał go w pobliskim Siemkowie łowczy miński Adam Chmara przy budowie murowanego pałacu i zakładaniu parku. W l. 1779–81 w Bienicy (koło Mołodeczna) S. wystawił modrzewiowy dwór i lamus dla star. oszmiańskiego Tadeusza Kociełła (zniszczone po r. 1939), w Kuchcicach (koło Klecka) nadzorował inwestycje szambelana Kazimierza Zawiszy (m.in. most zwodzony, remont kaplicy parkowej, być może przebudowę dworu; zniszczony ok. 1915), w Szczorsach kierował dekoracją wnętrz pałacu podkanclerzego lit. Joachima Chreptowicza (projekt Józefa de Sacco 1770–5; spalony w r. 1915). Z l. 1779–80 pochodzą informacje o udziale S-ego w budowie dworu gen. Ignacego Morawskiego w Bielicy (koło Mińska, niezachowany). Od maja 1779 pracował S. nad Dryssą i Dźwiną w rezydencjach pisarza skarbowego lit. Justyniana Szczytta, z którym zawarł kontrakt na wystawienie murowanego pałacu i założenie parku w Justynianowie oraz dokończenie i urządzenie wnętrz modrzewiowych dworów w Dobrejmyśli i Tabołkach (niezachowane). Nie jest znana lokalizacja dworu płk. artylerii lit. Tadeusza Stetkiewicza, budowanego przez S-ego w l. 1780–1. Z dużym prawdopodobieństwem można wiązać z S-m projekt murowanego dworu gen. Piotra Twardowskiego w Wieleśnicy (koło Pińska; istniał do r. 1914). Natomiast przypuszczenie M. Morelowskiego, że S. mógł być także autorem klasycyzującego kościoła jezuitów w Łuczaju (budowa rozpoczęta w r. 1766) – nie znajduje dostatecznego potwierdzenia.

S. nie tracił związków z Wilnem, gdzie wiosną 1782 objął kierownictwo remontu kaplicy św. Kazimierza przy katedrze, angażując jako sztukatora Krzysztofa Schneidttnera. Wiosną r.n. dla Józefa Paca, star. wilejskiego i gen.-adiutanta buławy wielkiej lit., wykonał S. projekty rezydencji w Mytach i Różance koło Lidy. Roboty rozpoczęte po spisaniu umowy (20 IV 1783) zostały prawdopodobnie zaniechane po niespodziewanej śmierci S-ego, który zmarł na gruźlicę 2 V 1783; został pochowany w drewnianej cerkwi klasztoru Bazylianów w Ceprze pod Kleckiem (niezachowana). Na polecenie egzekutora testamentu, woj. mińskiego Józefa Radziwiłła, rzeźbiarz Karol Jelski ozdobił grób architekta portretowym medalionem.

S. należał do pierwszych i najwybitniejszych, obok Marcina Knackfusa, J. de Sacco i Jana Samuela Beckera reprezentantów wczesnego klasycyzmu na terenie W. Ks. Lit. W swych projektach radykalnie zrywał z dziedzictwem baroku, stosował porządki klasyczne oraz rozwiązania kompozycyjne zaczerpnięte z traktatów A. Palladia i J. Fr. de Neufforge’a (m.in. dorycką artykulację kolumnową, trójkątne frontony, tryglifowe fryzy). Główną sferą jego działalności była architektura rezydencjonalna, przy czym projektował nie tylko budynki, lecz także sztukatorską i malarską dekorację wnętrz, zakładał ogrody. Projektowane przezeń drewniane i murowane pałace i dwory, zazwyczaj parterowe, z piętrowym centralnym ryzalitem poprzedzonym kolumnowym portykiem, ugruntowały rozpowszechnioną później na Litwie formę szlacheckiego dworu. Stale współpracował ze snycerzem i sztukatorem wileńskim Karolem Jelskim, oraz (korespondencyjnie) z malarzem warszawskim Antonim Smuglewiczem, który pełnił rolę jego artystycznego agenta. S. odgrywał też ważną rolę w imporcie i rozpowszechnianiu współczesnych wydawnictw architektonicznych i rycin (m.in. G. B. Piranesiego, C. Antoniniego), a także obrazów, mebli, medali i numizmatów, które sprowadzał na Litwę z Rzymu i Warszawy.

Brak wiadomości, czy S. założył rodzinę.

 

Architektura Belarusi, Minsk 1993 s. 604; Łoza, Architekci; PSB (Smuglewicz Antoni); Słown. Artystów Pol. (Jelski Karol); Thieme – Becker, Lexikon d. Künstler (Z. Batowski); – Batowski Z., Zbiór graficzny w Uniwersytecie Warszawskim, W. 1928; Lietųvos TSR istorijos ir kulturos paminklø svàdas, T. 1: Vilnius, Vilnius 1988 s. 247, 515; – Aftanazy, Dzieje rezydencji, I 14, 91, 143–5, 176, 240–1, 264, 275–6, II 149, 322–3, 372, IV 30, 273–5; Čanturija V. A., Architektura Belarusi konca XVIII – načala XIX veka, Minsk 1962 s. 76– 9; Drėma V., Pranciskus Smuglevicius, Vilnius 1973; tenże, Sprawa nauczania architektury w Akademii Wileńskiej, „Biul. Hist. Sztuki” R. 28: 1966 nr 3–4 s. 359; tenże, Vilniaus Šv. Jono bažnyčia, Vilnius 1997 s. 156–9; Kieszkowski W., Carlo Spampani architekt włoski czynny w Polsce w XVIII w., „Biul. Hist. Sztuki i Kult.” R. 1: 1932 nr 1 s. 24–35, nr 2 s. 63–72; Lietuvos architektūros istorija, Vilnius 1994 II 285–7; Morelowski M., Zarysy sztuki wileńskiej, Wil. 1939 s. 293; Morozow W., Kształtowanie się klasycyzmu w architekturze Białorusi pod koniec XVIII wieku, w: Sztuka ziem wschodnich Rzeczypospolitej XVI–XVIII w., Red. J. Lileyko, L. 2000 s. 672–3; Paszenda J., Budowle jezuickie w Polsce, Kr. 1999 I 420; Spalviškis M., Karlas Spampanis, „Statyba ir architektura” 1983 nr 5 s. 29; Vilniaus universiteto rumai, Vilnius 1979 s. 82–4; Zubovas V., Tomas Žebrauskas ir jo mokiniai, Vilnius 1986 s. 20, 59, 63; – Łopaciński E., Materiały do dziejów rzemiosła artystycznego w Wielkim Księstwie Litewskim (XV–XIX w.), W. 1946 poz. 903 s. 108–9; tenże, Nieznane dane archiwalne i wiadomości źródłowe do historii sztuki Wilna i b. W. Ks. Litewskiego od XVII do początków XIX, „Prace i mater. sprawozdawcze Sekcji Hist. Sztuki Tow. Przyjaciół Nauk w Wil.” T. 3: 1938/9 s. 81–2; Taurogiński B., Dane archiwalne o artystach na dworze książąt Radziwiłłów XVI–XIX w., tamże s. 23; – AGAD: Arch. Radziwiłłów, Dz. IV teka 2 sygn. 371 a (listy A. Radziwiłła do S-ego z 5 VI 1777 i 12 V 1778), Dz. V sygn. 2182 (listy J. Chreptowicza do S-ego z 8 X i 30 XI 1779), sygn. 6973 (listy T. Kociełła), sygn. 14694 (39 listów A. Smuglewicza do S-ego), sygn. 14902 (3 listy S-ego oraz dawane mu asygnacje), sygn. 14902a (3 listy Teresy Spampanini), Dz. XXI teka 35 sygn. 164; Arch. Ośrodka Dok. Zabytków w W.: Teki E. Łopacińskiego, sygn. Arch. Radziwiłłów, Dz. IV s. 150, 152, 156, 158–159; Gabinet Rycin Uniw. Warsz.: Teka Królewska 188 nr 12; Lietuvos valstybe istorijos archyvas w Wil.: F. S.A. nr 5143 k. 593–597 (kontrakt z 27 X 1770); Vilniaus universiteto Mosklinės bibliotekos rankraštynas w Wil.: F. 2 sygn. DC-6 s. 894–896, sygn. DC-9 k. 1779.

Wojciech Boberski

 
 
 
Za treści publikowane na forum Wydawca serwisu nie ponosi odpowiedzialności i są one wyłącznie opiniami osób, które je zamieszczają. Wydawca udostępnia przystępny mechanizm zgłaszania nadużyć i w przypadku takiego zgłoszenia Wydawca będzie reagował niezwłocznie. Aby zgłosić post naruszający prawo lub standardy współżycia społecznego wystarczy kliknąć ikonę flagi, która znajduje się po prawej stronie każdego wpisu.

Media

 
 
     
Mecenas
 
Uzywamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki.
Informację o realizacji Rozporządzenia o Ochronie Danych Osobowych (RODO) przez FINA znajdziesz tutaj.