INTERNETOWY POLSKI SŁOWNIK BIOGRAFICZNY INTERNETOWY POLSKI SŁOWNIK BIOGRAFICZNY INTERNETOWY POLSKI SŁOWNIK BIOGRAFICZNY
iPSB
  wyszukiwanie zaawansowane
 
  wyszukiwanie proste
 
Biogram Postaci z tego okresu

Daniel Kondratowicz  

 
 
1765 - 1844
 
Biogram został opublikowany w latach 1967-1968 w XIII tomie Polskiego Słownika Biograficznego.
 
 
 
Spis treści:
 
 
 
 
 

Kondratowicz Daniel (1765–1844), malarz. Ur. na Żmudzi (wg innej wersji w Kołaczkowicach, pow. Krobia), pochodził z rodziny szlacheckiej. Wstępne nauki pobierał w Wilnie; następnie przeniósł się do Warszawy, gdzie od r. 1786 uczył się (wraz z J. Peszką) w prywatnej pracowni Franciszka Smuglewicza. O tej nauce dobrze świadczą dwa akty akademickie wówczas rysowane (własność B. Ossol. we Wrocławiu). K. miał więc jednego tylko mistrza i odeń zapożyczył wszystko: tematykę, sposób kompozycji, szczegóły, koloryt. Stał się z czasem epigonem Smuglewicza, którego – obok S. Czechowicza – uważał za najwybitniejszego malarza, jakiego Polska wydała. K. nie wykazywał ani samodzielności, ani większego talentu. Jego kompozycje tkwią jeszcze wyraźnie w XVIII-wiecznym klasycyzmie; znacznie lepsze były podobno portrety, dziś jednak niedostępne. Do r. 1816 głucho o K-u. Wiemy tylko, że przebywał wówczas w Wielkopolsce (w Poznaniu notowany w l. 1798 i 1815), może także na Śląsku, w okolicach Cieplic, malował bowiem pejzaże z tych stron. Na początku 1817 r. powrócił do Warszawy, której odtąd już nie opuszczał. Zamieszkał na Starym Mieście i począł ogłaszać się w prasie, podając jako swą rekomendację, że jest uczniem Smuglewicza. Malował wówczas kompozycje historyczne, przyjmował zamówienia na portrety, gotów był udzielać lekcji rysunku i malarstwa. Miał wówczas w swym dorobku i oferował na sprzedaż obrazy z życia ks. Józefa Poniatowskiego (m. in. Książę Józef zwiedzający groby Królewskie na Wawelu), w r. 1817 malował obraz Śmierć Wirginii (własność Muz. Narod. w Warszawie). Był pierwszym, który domagał się w prasie organizacji wystaw publicznych.

K. pracował dużo, podejmując różnorodną tematykę, najchętniej sceny z dawnych i współczesnych dziejów Polski. Nie stronił też od pióra; napisał samodzielną rozprawę O sztuce malarstwa (może miał nadzieję otrzymania katedry uniwersyteckiej?) i złożył jej rękopis w Tow. Warszawskim Przyjaciół Nauk. On też (czy raczej jego syn Franciszek?) ogłosił artykuł o Smuglewiczu („Światowid” 1837). Zajmował się wreszcie konserwacją obrazów: wiemy, że odnawiał malowidła w warszawskim kościele Panny Marii i w r. 1823 płótna S. Czechowicza u Karmelitów. Pilnie uczestniczył też w wystawach, nie zrażając się surowymi krytykami. Brał udział w czterech pierwszych ekspozycjach warszawskich (1819–25), pokazując obrazy mitologiczne (m. in. Herkules duszący hydrę), sceny z historii Polski (Postrzyżyny Mieszka, Dymitr z Goraja i Jadwiga, Goworek przyrzeka opiekę nad Leszkiem Białym, Obrona Trembowli), oraz Alegorię Kościuszki i portret ks. Józefa Poniatowskiego (kopia z Bacciarellego), kompozycje folklorystyczne (Zwyczaje pogrzebowe dawnych Litwinów, Starożytne Polki, obecnie w Muz. Narod. w Warszawie, Sianokosy). Chwalono jednak tylko jego portrety; malował m. in. Michała Mycielskiego (1795), księdza F. K. Bohusza, Alojzego Felińskiego, córkę, brata Franciszka Smuglewicza (Wilno, Muz. Sztuki).

W r. 1824, po śmierci K. Villaniego, objął K. dyrekcję galerii Józefa K. Ossolińskiego, pozostając na tym stanowisku aż do rozprzedaży zbioru w r. 1835. Mocno się już zestarzał, nie malował więcej, a i jako kierownik kolekcji nie rozwinął żywszej działalności. Potem całkiem zniknął z pola widzenia. Zmarł w r. 1844 w Warszawie, pozostawiając córkę oraz synów: Franciszka (urzędnika, zapewne identycznego z lichym malarzem tego imienia i nazwiska, reprezentowanym w Muz. Narod. w Warszawie; współpracował on – jako pisarz i litograf – z „Światowidem” 1837) i Józefa (kartografa, miniaturzystę i litografa).

 

Autoportret K-a (akwarela) własność B. Zakł. Narod. im. Ossol. we Wr.; – W. Enc. Ilustr.; Krótkie wzmianki o nieżyjących malarzach polskich, W. 1898; Rastawiecki, Słownik malarzów, I; Thieme – Becker, Lexikon d. Künstler; Boniecki; Fleszarowa R., Kołodziejczyk J., Przewodnik po Warszawie, W. 1938 s. 140; Grońska M., Ochońska M., Zbiory Pawlikowskich, Katalog, Wr. 1960 (reprod. autoportretu); Piątkowski H., Album sztuki polskiej, W. 1901 s. 118–119; Sztuka warszawska od średniowiecza do poł. XX w., Katalog wystawy jubileuszowej (Muz. Narod. w W.), W. 1962; – Kozakiewicz S., Warszawskie wystawy sztuk pięknych w l. 1819–45, Wr. 1952; Kraushar, Tow. Warsz. Przyj. Nauk, IV 458 (Franciszek Kondratowicz); Moszoro E., Życie artystyczne w świetle prasy warszawskiej, Wr. 1962; Mycielski J., 100 lat dziejów malarstwa w Polsce, Kr. 1897 s. 164; Ryszkiewicz A., Początki handlu obrazami, Wr. 1953; tenże, Zbiory artystyczne J. K. Ossolińskiego, „Roczn. Warsz.” T. 1: 1960; Sienkiewicz J., Malarstwo warszawskie I poł. XIX w. Pamiętnik wystawy, W. 1936; – „Gaz. Korresp. Warsz. i Zagran.” 1817 nr 83, dod.; „Gaz. Południowo-Pruska” 1789 nr 32, 1804 nr 77; „Tyg. Illustr.” 1866 półr. 1 s. 4; – Arch. PAN w W.: III – 2 (Papiery Z. Batowskiego, teczka: Malarstwo wileńskie).

Andrzej Ryszkiewicz

 

 
 
 
Za treści publikowane na forum Wydawca serwisu nie ponosi odpowiedzialności i są one wyłącznie opiniami osób, które je zamieszczają. Wydawca udostępnia przystępny mechanizm zgłaszania nadużyć i w przypadku takiego zgłoszenia Wydawca będzie reagował niezwłocznie. Aby zgłosić post naruszający prawo lub standardy współżycia społecznego wystarczy kliknąć ikonę flagi, która znajduje się po prawej stronie każdego wpisu.

Media

 
 
     
Mecenas
 
Uzywamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki.
Informację o realizacji Rozporządzenia o Ochronie Danych Osobowych (RODO) przez FINA znajdziesz tutaj.