INTERNETOWY POLSKI SŁOWNIK BIOGRAFICZNY INTERNETOWY POLSKI SŁOWNIK BIOGRAFICZNY INTERNETOWY POLSKI SŁOWNIK BIOGRAFICZNY
iPSB
  wyszukiwanie zaawansowane
 
  wyszukiwanie proste
 
Biogram Postaci z tego okresu
 Edward Karol Nicz      Ryc. z 1890 r.

Edward Karol Nicz  

 
 
Biogram został opublikowany w 1977 r. w XXII tomie Polskiego Słownika Biograficznego.
 
 
 
Spis treści:
 
 
 
 
 

Nicz Edward Karol (1851–1916), drzeworytnik, wydawca, właściciel drukarni. Ur. 23 XI w Warszawie, był synem Edwarda i Antoniny. Ukończył gimnazjum realne w Warszawie, następnie poświęcił się drzeworytnictwu, praktykując u Aleksandra Regulskiego, ówczesnego kierownika drzeworytni „Tygodnika Illustrowanego”. Tam też już w r. 1869 zaczęły się pojawiać pierwsze jego prace (w sumie było ich w „Tygodniku” ponad dwieście). W r. 1879 został stałym współpracownikiem „Kłosów”, gdzie, korzystając początkowo z rad i wskazówek Józefa Holewińskiego, zamieszczał drzeworyty do końca istnienia czasopisma, tj. do r. 1890. W l. 1891–1900 był kierownikiem artystycznym „Wędrowca”; wprowadził tam drzeworyty odbijane różnobarwnie (w r. 1892). Równocześnie współpracował z redakcją „Wielkiej Encyklopedii Powszechnej Ilustrowanej”, gdzie powierzono mu nadzór nad działem ilustracji. Wobec coraz szerszego stosowania cynkotypii w pismach ilustrowanych, N. zaniechał drzeworytnictwa. W r. 1900 nabył czasopismo „Ziarno” i wydawał je do r. 1912, prowadząc tygodnik wzorowo pod względem ilustracyjnym. W r. 1906 założył dla potrzeb pisma drukarnię (pod firmą «E. Nicz i S-ka», Nowy Świat 70), którą jednak w r. 1912 zmuszony był zlikwidować, ponieważ przynosiła mu straty. Drzeworyty N-a pojawiały się również w „Biesiadzie Literackiej” i pismach petersburskich. Rytownicze swe prace wystawiał w Tow. Zachęty Sztuk Pięknych w Warszawie w l. 1887 i 1888 (otrzymał wówczas na III Wystawie Sztuki Ornamentacyjnej II nagrodę za drzeworyty) i w krakowskim Tow. Przyjaciół Sztuk Pięknych w r. 1891, a także na międzynarodowej wystawie sztuki w r. 1891 w Berlinie oraz na wystawie drukarskiej w Petersburgu w r. 1895, gdzie uzyskał medal brązowy. Prace jego były eksponowane ponadto na Wystawie Graficznej Tow. Zachęty Sztuk Pięknych w r. 1914. Ołówkowy Autoportret z r. 1889 pokazano na wystawie Sto Pięćdziesiąt Lat Malarstwa Polskiego w Szkicach w r. 1918 w Warszawie. N. odtwarzał liczne widoki architektoniczne, ilustrował w pismach aktualne wydarzenia, a także wydobywał swym rylcem artystyczne walory licznych rysunków i obrazów takich malarzy, jak Pantaleon Szyndler (Odaliska), Aleksander Gierymski (Wieczór, Z okolic Puław), Michał Elviro Andriolli (Pierwszy strzał, Ostatni opłatek), Kazimierz Pochwalski (W karczmie, Opowiadanie wiarusa), Juliusz i Wojciech Kossakowie, Henryk i Ksawery Pillati, Artur Grottger, Wojciech Grabowski, Antoni Kozakiewicz, Franciszek Kostrzewski, Józef Brandt, Alfred Wierusz-Kowalski, Józef Chełmoński, Władysław Podkowiński, Wacław Pawliszak, Stanisław Masłowski i in. Wiele prac N-a odznaczało się bardzo dobrym poziomem artystycznym, Urozmaiconą kreską, subtelnym światłocieniem; doskonałe portrety, które były jego specjalnością, cechowało trafnie oddane podobieństwo. N. był też niezłym rysownikiem.

Obecnie w Gabinecie Grafiki Muzeum Narodowego w Warszawie są 132 prace rytownicze N-a (ogółem było ich kilka setek), przeważnie ze zbiorów D. Witke-Jeżewskiego, oraz rysunki ołówkiem: 2 Autoportrety i Fragment przycmentarny miasta, oraz rysunki piórem: 3 Fragmenty z Powązek.

N. zmarł 13 VII 1916 w Warszawie, pochowany został na Powązkach. Pozostawił żonę Łucję z Bagińskich, syna i córkę Marię Nicz-Borowiakową (zob.).

 

2 Autoportrety (z r. 1889 rys. ołówkiem) w Gabinecie Grafiki Muz. Narod. w W.; Fot. w „Tyg. Ilustr.” 1916 t. 2 s. 359; Reprod. płaskorzeźby dłuta Cz. Makowskiego w: Makowski Cz., Profile, W. 1906 s. 75; – Grajewski, Bibliografia ilustracji; Enc. Org.; W. Enc. Ilustr., (mylny rok urodzenia); Słown. Pracowników Książki Pol., (mylny rok urodzenia); Swieykowski, Pam. Tow. Przyj. Sztuk Pięknych, s. 231; Husarski, Sto pięćdziesiąt lat malarstwa pol., Katalog, s. 78; Internationale Kunst-Ausstellung, Berlin 1891 s. 270; Wiercińska, Katalog prac TZSP; – Banach A., Polska książka ilustrowana, Kr. 1959; Makowski Cz., Profile, W. 1906 s. 74; Opałek M., Drzeworyt w czasopismach polskich XIX stulecia, Wr. 1949 s. 57–8; – „Bibl. Warsz.” 1888 t. 4 s. 309; „Gaz. Poranna 2 Grosze” 1916 nr 193 (wspomnienie pośmiertne); „Kłosy” 1887 t. 2 s. 267, 1888 t. 2 s. 250, 1890 t. 1 s. 303, 367; „Kur. Warsz.” 1916 nr z 16 VII (nekrolog); „Sfinks” T. 25: 1914 s. 114; „Tyg. Illustr.” 1878 t. 2 s. 330, 1889 t. 2 s. 231, 1891 t. 1 s. 381, 1895 t. 1 s. 51, 403, 1896 t. 1 s. 176, 1909 t. 2 s. 1057, 1914 t. I s. 127, 1916 t. 2 s. 359 (wspomnienie pośmiertne); „Wędrowiec” 1887 t. 2 s. 578, 1892 t. 2 s. 695; „Ziemia” 1912 s. 746–7; – Akt zgonu (Księgi parafialne kościoła Św. Floriana w Warszawie, 1916).

Elżbieta Szczawińska

 
 

Chmura tagów

 
Za treści publikowane na forum Wydawca serwisu nie ponosi odpowiedzialności i są one wyłącznie opiniami osób, które je zamieszczają. Wydawca udostępnia przystępny mechanizm zgłaszania nadużyć i w przypadku takiego zgłoszenia Wydawca będzie reagował niezwłocznie. Aby zgłosić post naruszający prawo lub standardy współżycia społecznego wystarczy kliknąć ikonę flagi, która znajduje się po prawej stronie każdego wpisu.
 
     
Mecenas
 
Uzywamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki.
Informację o realizacji Rozporządzenia o Ochronie Danych Osobowych (RODO) przez FINA znajdziesz tutaj.