INTERNETOWY POLSKI SŁOWNIK BIOGRAFICZNY INTERNETOWY POLSKI SŁOWNIK BIOGRAFICZNY INTERNETOWY POLSKI SŁOWNIK BIOGRAFICZNY
iPSB
  wyszukiwanie zaawansowane
 
  wyszukiwanie proste
 
Biogram Postaci z tego okresu
 Emil Władysław Śmietański      Emil Władysław Śmietański, wizerunek na podstawie fotografii Juliusa Gertingera z lat 1870-ych (TŚ).

Emil Władysław Śmietański  

 
 
1845-04-20 - 1886-08-29
Biogram został opublikowany w LI tomie Polskiego Słownika Biograficznego w latach 2016-2017.
 
 
 
Spis treści:
 
 
 
 
 

Śmietański Emil Władysław (1845—1886), pianista, kompozytor, pedagog.

Ur. 20 IV w Tarnowie, był synem Karola (1810—1887), doktora praw, radcy Sądu Krajowego w Krakowie, w l. siedemdziesiątych asesora krakowskiego sądu powiatowego ds. skarbowych, po przejściu w stan spoczynku w r. 1878 radcy Wyższego Sądu Krajowego, oraz Emilii z Piaseckich (1817—1898). W wieku czterech lat rozpoczął Ś. naukę gry na skrzypcach, a w wieku sześciu lat na fortepianie. W r. 1855 przeniósł się z rodziną do Krakowa, gdzie uczył się w Szkole i Bursie Muzycznej Franciszka Mireckiego pod kierunkiem Jana Germasza i Jana Nepomucena Lemocha. Od r. 1861 studiował grę na fortepianie w prywatnej szkole muzycznej Eduarda Pirkherta w Wiedniu. Z tego okresu pochodzą jego pierwsze kompozycje, m.in. Souvenirs de Vienne na fortepian i Sonata As-dur na skrzypce i fortepian. Studia ukończył w r. 1865 z wynikiem celującym, a jego pierwsze występy spotkały się z uznaniem krytyków (m.in. E. Hanslicka).

Po powrocie w r. 1865 do Krakowa dał Ś. 12 III 1866 recital na rzecz ubogiej młodzieży. T.r. skomponował na fortepian: Fantasie sur le Krakowiak, Caprice sur un thème cracovien, Balladę oraz Soirées de Cracovie — trzy utwory charakterystyczne op. 10—12 (ukazał się tylko Nocturne Es-dur op. 10, Kr. [1870]). Na początku r. 1867 był specjalnym gościem króla Hanoweru Jerzego V w Hietzing pod Wiedniem. Trzykrotnie wystąpił wtedy na dworskich wieczorach muzycznych. W marcu t.r. dał w Krakowie kilka recitali z utworami L. van Beethovena, F. Liszta oraz własnymi, zwracając szczególną uwagę granym na bis Valse caprice. Następnie koncertował w Pradze. W Krakowie udzielał lekcji gry na fortepianie. W r. 1868 poważnie zachorował i dopiero 20 IV 1869 wystąpił w Krakowie na koncercie pożegnalnym Heleny Modrzejewskiej przed jej wyjazdem do Warszawy, a 4 VI t.r. dał tu recital na rzecz sybiraków. Skomponował w tym okresie m.in. Trio g-moll na fortepian, skrzypce i wiolonczelę, Romanzę i Polonaise de concert na skrzypce i fortepian oraz na fortepian: Lilie. Scenę dramatyczną wg Adama Mickiewicza, Les adieux à Cracovie: mazurka brillante (Kr. [1870]), Mazurka de concert A-dur (Wien [1875]), Valse-Csardas, Valse viennoise i Grand concert pour piano seul fis-moll. Dn. 4 IV 1870 wystąpił w Krakowie, grając m.in. „Koncert fortepianowy d-moll” F. Mendelssohna z orkiestrą pod batutą Jana Nepomucena Hocka, a także utwory Fryderyka Chopina, R. Schumanna i Liszta.

W r. 1870 przeniósł się Ś. do Wiednia, gdzie t.r. objął posadę nauczyciela fortepianu w prywatnej szkole muzycznej Pirkherta. Powstały wtedy jego kolejne kompozycje m.in. Allegro molto Es-dur na dwa fortepiany. W dn. 4 X 1871 i 10 IV r.n. koncertował w Krakowie, a w r. 1873 kilkakrotnie w Wiedniu, m.in. w kwietniu w polskim Stow. Akademickim «Ognisko» i w lipcu podczas Wystawy Powszechnej; ponownie w Krakowie występował trzykrotnie w marcu 1874, a 15 III t.r. dał recital we Lwowie. W r. 1873 został profesorem klas wyższych fortepianu w szkole muzycznej Eduarda Horaka. Utrzymywał wtedy znajomość z J. Brahmsem; z towarzyszeniem orkiestry pod jego batutą wykonał 7 XII t.r. „Konzertstück” R. Volkmanna i „Fantazję c-moll” op. 80 Beethovena. Dn. 2 III 1875 koncertował we Wrocławiu, gdzie pod dyrekcją Bernharda Scholza wykonał „Koncert fortepianowy d-moll” A. Rubinsteina oraz utwory solowe Schumanna i Liszta. W l. siedemdziesiątych występował też w Dreźnie, Frankfurcie nad Menem, Bonn, Stuttgarcie i Budapeszcie. Na wieczorze mickiewiczowskim w wiedeńskim «Ognisku» wykonał jesienią 1877 ze skrzypkiem Gustawem Friemanem „Sonatę Kreutzerowską” Beethovena i „Poloneza Es-dur” Chopina. W r. 1878 dwukrotnie wystąpił w Krakowie: 5 IV m.in. z „Koncertem fortepianowym Es-dur” Liszta i 12 IV m.in. z „II Rapsodią” Liszta. Był uznanym wykonawcą dzieł J. S. Bacha, F. Schuberta, Beethovena, Mendelssohna, Chopina, Liszta i Rubinsteina. W recenzjach podkreślano walory wirtuozowskie jego gry, mniej chwalono stronę emocjonalną. Jego grę cenili m.in. Brahms, Liszt i Władysław Żeleński. Cieszył się też opinią znakomitego pedagoga.

W Filharmonii Wiedeńskiej Ś. dokonał 5 XII 1880 prawykonania „Koncertu b-moll” R. Fuchsa z orkiestrą filharmoników wiedeńskich pod batutą H. Richtera. Planowany na grudzień 1881 w Ringtheater koncert Ś-ego, poświęcony Brahmsowi, został odwołany z powodu pożaru teatru (8 XII t.r.), w którym zginęło kilkuset ludzi; prawdopodobnie z tego powodu Ś. «popadł w rozstrój nerwowy», przerwał występy, zawiesił pracę pedagogiczną i w r. 1882 wyjechał na kilka miesięcy do sanatorium. W tym czasie wydano w Wiedniu jego Polonais de concert F-dur i Rhapsodie sur un thème polonais. W r. 1883 odbył Ś. tournée po Belgii i Wielkiej Brytanii; prawdopodobnie z tej okazji skomponował jedno z najciekawszych swych dzieł: Konzertstück d-moll na fortepian i orkiestrę. W kwietniu 1884 występował po raz kolejny w Krakowie i Wiedniu. Chory nerwowo, odbył w maju 1886 kurację w sanatorium Fusch w Górach Styryjskich. W drodze powrotnej do Wiednia zginął 29 VIII 1886 w katastrofie kolejowej w Mödling. Uroczystości pogrzebowe odbyły się 1 IX w Wiedniu, a 4 IX został Ś. pochowany w grobowcu rodzinnym w Krakowie na cmentarzu Rakowickim (na nagrobku data śmierci: 24 VIII).

Ś. był żonaty.

Spuścizna kompozytorska Ś-ego, m.in. rękopisy 52 utworów fortepianowych, głównie w stylu salonowym, przechowywana jest w Bibliotece Warszawskiego Tow. Muzycznego.

 

Dybowski S., Słownik pianistów polskich, W. 2003; Enc. muzycz.; Reiss J., Almanach muzyczny Krakowa 1780—1914, Kr. 1939 I—II; Skarbowski J., Sylwetki pianistów polskich, Rzeszów 1996 I; Słown. muzyków pol., II (bibliogr.); — Kalbeck M., Johannes Brahms, Berlin 1908 II 480; Krakowskie Zeszyty Sądowe. Biuletyn Sądu Apelacyjnego w Krakowie w sprawach karnych, R. 25: 2015 nr 1 (289) s. 60—1 (dot. ojca); Mrygoń A., Emil Władysław Śmietański, pianista, pedagog, kompozytor, w: Studia Hieronymo Feicht septuagenario dedicata, Red. Z. Lissa, Kr. 1967; Zduniak M., Muzyka i muzycy polscy w dziewiętnastowiecznym Wrocławiu, Wr. 1984 (fot.); — Giller A., Polska na Wystawie Powszechnej w Wiedniu 1873 r., Lw. 1873 I 107—8; Hanslick E., Aus dem Concertsaal, Wien 1870 s. 396—7; tenże, Conzerte, Componisten und Virtuosen der letzten fünfzehn Jahre, Berlin 1886 s. 76; — „Bluszcz” 1874 nr 14; „Czas” 1866 nr z 14 III, 1867 nr z 12 III, 1870 nr z 6 IV, 1874 nr z 6 III, 1878 nr z 3 IV, 7 IV, 1884 nr z 19 IV; „Echo Muzycz., Teatr. i Artyst.” 1881 nr z 1 III, 1882 nr 2, 1883 nr 12, 1884 nr 16, 22, 26; „Gaz. Lwow.” 1887 nr 136 (nekrolog ojca); „Gaz. Narod.” 1873 nr 165; „Gaz. Pol.” 1876 nr z 1 XII, 27 XII, 1877 nr z 10 I, 6 IX, 7 XII, 1878 nr z 22 XI, 1880 nr z 2 IX; „Głos Narodu” 1898 nr 109 s. 6 (nekrolog matki); „Kłosy” 1873 nr z 5 IV, 1875 nr 535, 1878 nr 649 s. 356; „Kur. Warsz.” 1877 nr z 22 I, 1878 nr z 22 XI; — Nekrologi i wspomnienia pośmiertne z r. 1886: „Bluszcz” nr z 1—3 IX, 5 IX, „Czas” nr 200, „Echo Muzycz., Teatr. i Artyst.” nr 154, „Gaz. Lwow.” nr 201, „Gaz. Warsz.” nr 196, „Kur. Lwow.” nr 246, „Kur. Poranny” nr 245, „Kur. Warsz.” nr 242b, „Tyg. Ilustr.” nr z 23 X, 25 X, „Wiek” nr 195; — Informacje Tomasza Szuberta z Wiednia na podstawie kwerendy („Wiener Zeitung” 1886 nr 199, 200).

 

Klaudia Podobińska-Kraszewska

 
 

Chmura tagów

 
Za treści publikowane na forum Wydawca serwisu nie ponosi odpowiedzialności i są one wyłącznie opiniami osób, które je zamieszczają. Wydawca udostępnia przystępny mechanizm zgłaszania nadużyć i w przypadku takiego zgłoszenia Wydawca będzie reagował niezwłocznie. Aby zgłosić post naruszający prawo lub standardy współżycia społecznego wystarczy kliknąć ikonę flagi, która znajduje się po prawej stronie każdego wpisu.
 
     
Mecenas
 
Uzywamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki.
Informację o realizacji Rozporządzenia o Ochronie Danych Osobowych (RODO) przez FINA znajdziesz tutaj.