Obrąpalski Erazm (1825–1899), inżynier komunikacji. Pochodził z rodziny szlacheckiej w Mińszczyźnie. Był synem Piotra. Po ukończeniu gimnazjum w Nowogródku O. wstąpił do Instytutu Korpusu Inżynierów Komunikacji (późniejszy Instytut Inżynierów Komunikacji) w Petersburgu i ukończył go w r. 1848. W t.r. wyjechał do Anglii na dalsze studia z zakresu budowy mostów. Po roku wrócił do Rosji i tu prowadził z ramienia firmy angielskiej budowy kolei: Rygo-Orłowskiej, Niżegorodskiej, Orenburskiej, Fastowskiej, Moskiewsko-Kurskiej. W latach siedemdziesiątych przeniósł się do Warszawy, gdzie w r. 1874 nabył dom przy Nowym Świecie 25. Brał udział w budowie kolei Nadwiślańskiej i Dęblińsko-Dąbrowskiej. Później wyjechał jeszcze raz do Rosji i objął posadę rządową w Samarze, skąd po roku wrócił do Polski i przeszedł na emeryturę w randze rzeczywistego radcy stanu. Osiadł wówczas w swoim majątku Dziepułć w pow. noworadomskim. W domu O-ego w Warszawie, na «czwartkach», bywało wiele osób ze świata naukowego, literackiego i artystycznego, m. in. Tadeusz Korzon, Maria Konopnicka, muzyk Cezary Trombini. O. zmarł 9 I 1899 w Warszawie, pochowany został na cmentarzu parafialnym we wsi Dmenin.
O. był żonaty dwukrotnie: po raz pierwszy ożenił się w r. 1848 z Michaliną z Wróblów, zmarłą po 25 latach; po jej śmierci poślubił w Warszawie Marię z Siemiradzkich Obrąpalską (zob.). Z pierwszego małżeństwa miał córki: Józefę, zamężną za Franciszkiem Ostromęckim, powstańcem z 1863 r., Ludwikę, zamężną za Ignacym Konopczyńskim (ich synem był Władysław Konopczyński, zob.), Zofię, zamężną za Władysławem Strumiłłą, inżynierem budowniczym, i synów: Michała, Władysława oraz Bolesława (zmarłego w dzieciństwie). Z drugiego małżeństwa miał synów: Jana (zob.) i Tadeusza (zmarłego w dzieciństwie).
Kalendarz Ilustrowany J. Ungra na r. 1875 i n. (dział: Taryfa Domów); „Kur. Warsz.” 1899 nr 11 s. 5, nr 12 s. 7, nr 13 s. 5; – Autobiografia W. Konopczyńskiego w Materiałach Red. PSB; – Wspomnienia syna Jana Obrąpalskiego (w posiadaniu wnuka Tadeusza Obrąpalskiego z Krakowa).
Red.