INTERNETOWY POLSKI SŁOWNIK BIOGRAFICZNY INTERNETOWY POLSKI SŁOWNIK BIOGRAFICZNY INTERNETOWY POLSKI SŁOWNIK BIOGRAFICZNY
iPSB
  wyszukiwanie zaawansowane
 
  wyszukiwanie proste
 
Biogram Postaci z tego okresu

Florian Susliga  

 
 
ok. 1520 - w lub po 1556
Biogram został opublikowany w XLVI tomie Polskiego Słownika Biograficznego w latach 2009-2010.
 
 
 
Spis treści:
 
 
 
 
 

Susliga Florian (ok. 1520 – w lub po 1556), kanonik warszawski, oszust.

Był synem Albrechta (zm. ok. 1546), pochodzącego z Pułtuska mieszczanina warszawskiego, ławnika, od r. 1523 rajcy Starej Warszawy, oraz Doroty z Baryczków. Miał braci: Marcina, kupca, w l. 1541–4 ławnika warszawskiego, żonatego z Anną Wicek, Jana, zamieszkałego w Mirachowie w Prusach Królewskich, i Stanisława, żonatego z Żukowską.

Przed lipcem 1546 został S. kanonikiem kolegiaty św. Jana w Warszawie; wg Henryka Barycza zajmował być może również stanowisko notariusza w kancelarii królewskiej. Przygotowując się do wyjazdu z Polski mianował 9 VII 1546 brata, Marcina administratorem swego majątku, odziedziczonego po babce i rodzicach, oraz przekazał mu 600 złp., przeznaczonych na zasiłki w czasie podróży. Dn. 16 VIII t.r., prawdopodobnie w orszaku wojewodzica rawskiego Jerzego Kucieńskiego, wyruszył do Krakowa; następnie przez Ołomuniec i Wiedeń dotarł do Leoben, gdzie 5 IX spotkał dworzanina i dyplomatę w służbie Zygmunta Augusta Stanisława Lasotę, wracającego z poselstwa do Paryża. Jechał potem przez Villach, Wenecję, Padwę, Weronę, Genuę i Turyn, a w październiku dotarł do La Chambre w Alpach francuskich. Pod koniec października przebywał już w Heidelbergu, po czym prawdopodobnie późną jesienią znalazł się w Paryżu. Mieszkał z grupą niezamożnych studentów, zapewne z Kucieńskim i jego famulusem Winiarskim, na kwaterze prywatnej bez wyżywienia. Na Uniw. Paryskim studiował grekę pod kierunkiem J. Toussainta i język hebrajski u F. Vatable’a, a po ich śmierci (obaj zm. 16 III 1547) grekę u J. Strazela i A. Turnèbe’a; jako swoich mistrzów wymieniał również P. Ramusa, F. Vicomercato, G. Planciusa i P. Galanda. Zapewne na przełomie marca i kwietnia 1547 dołączył jako doradca w sprawach finansowych do orszaku Andrzeja Jakubowskiego, posła króla Zygmunta I Starego do króla Francji Franciszka I. Dzięki protekcji Jakubowskiego znalazł się wraz z Kucieńskim w otoczeniu kardynała Hipolita d’Este; w późniejszym czasie korzystając ze znajomości z posłem (lub podszywając się pod jego nazwisko) pożyczał na jego konto poważne sumy od dyplomatów francuskich w Szwajcarii.

Po śmierci króla Anglii Henryka VIII, S. między majem a początkiem września 1547 rzekomo wyjechał do Anglii, by wyprzedzając oficjalne poselstwo Lasoty, złożyć gratulacje nowemu królowi Edwardowi VI; miał za to otrzymać 2 tys. koronatów, a od kupców londyńskich pożyczyć ponadto 200 koronatów. Możliwe jednak, że wyjazd ten nigdy nie miał miejsca. Zapewne do wiosny 1548 przebywał S. ponownie w Paryżu; korespondował wówczas m.in. z kanonikiem krak. Marcinem Kromerem, któremu podobno przesłał grecką historię Kościoła Euzebiusza z Cezarei. Następnie udał się do Strasburga, gdzie zamieszkał u profesora Gimnazjum Strasburskiego P. Fagiusa, a potem do Fryzji; w Emden przed 26 IV t.r. odwiedził reformatora Jana Łaskiego, od którego uzyskał list polecający do flamandzkiego teologa G. Cassandra. Co najmniej od czerwca do jesieni t.r. przebywał w Kolonii, kontaktując się z Cassandrem i R. Gualterem; prawdopodobnie odwiedził również Heidelberg i Moguncję. Zimą 1548/9 wrócił do Strasburga i zamieszkał w domu superintendenta M. Butzera, któremu przedstawił list polecający od Łaskiego oraz, zapewne podrobiony, przywilej królewski. Już jednak na początku 1549, zaciągając pożyczkę i nie płacąc Butzerowi za mieszkanie i wyżywienie, udał się ze Strasburga do Genewy, gdzie nawiązał kontakt z Janem Kalwinem (posługiwał się, być może podrobionym, listem napisanym do Kalwina przez Łaskiego, w którym był przedstawiony jako wyznawca «Kościoła Chrystusowego»). Zachęcił Kalwina do zadedykowania królowi Polski Zygmuntowi Augustowi dzieła „Commentarii in Epistolam ad Hebraeos” (Genevae 1549); w sześciokartkowym liście dedykacyjnym znalazła się również pochlebna wzmianka o S-dze, którą jednak Kalwin usunął z nowego wydania pracy z r. 1551. Ok. poł. marca 1549 wyjechał S. z Genewy i po krótkim pobycie w Bernie przybył do Zurychu, gdzie 29 III t.r. został przyjęty przez H. Bullingera, przywódcę miejscowych reformatorów; zaznajomił się tam z organizacją Kościoła oraz poznał wielu uczonych i działaczy reformacyjnych, m.in. L. Socyna, J. Wolfa, K. Gesnera, W. Musculusa, T. Bibliandra, K. Pellikana; Gualter dedykował mu swą książkę „Nebal. Comoedia sacra…” (Zurich 1549). Pod koniec kwietnia opuścił Zurych i najpóźniej 2 V przybył do Bazylei, gdzie nawiązał kontakt z miejscowymi intelektualistami, m.in. S. Münsterem, S. Sulzerem, O. Myconiusem, U. Iselinem i B. Amerbachem (u którego zaciągnął pożyczkę); w pisanych wówczas listach informował o rzekomym ukończeniu książki Pro ecclesia Dei contra Interim. Dn. 6 V przyjechał do Strasburga; zamieszkał tam w domu teologa luterańskiego J. Marbacha. Prowadził szeroką korespondencję, m.in. z Kalwinem, Bullingerem, Butzerem, Amerbachem, Gualterem, Musculusem, Fagiusem, przedstawiając się jako bibliofil i zapewniając o swych staraniach o umacnianie reformacji. Dn. 1 VII znajdował się w Moguncji, a w poł. lipca w Kolonii. Następnie przebywał w Antwerpii, skąd 8 i 20 VIII donosił Bullingerowi o złym stanie zdrowia, spowodowanym niepowodzeniami, uniemożliwiającymi mu zwrot zaciągniętych pożyczek. Wg Barycza podawał w korespondencji fikcyjny adres, aby uniknąć płacenia długów. Dn. 12 VIII wpisał się na katolicki uniw. w Lowanium. Jesienią wrócił do Kolonii, gdzie pożyczył od księgarza J. Birchmanna niewielką sumę pieniędzy; zapewne w tym czasie (przed 18 I 1550) odwiedził również Frankfurt, skąd wyjechał potajemnie, «nie pożegnawszy wszystkich przyjaciół» (Birchmann). Wg przywódcy kalwinistów berneńskich J. Hallera na przełomie l. 1549 i 1550 przebywał znowu w Heidelbergu, tym razem na dworze Ottona Henryka (Otthenreicha), ks. Palatynatu-Neuburg.

Sytuacja S-i w środowisku reformatorów stawała się coraz trudniejsza. Socyn, zauważając sprzeczności w jego listach, zaczął go już w lipcu 1549 podejrzewać o oszustwo, a wątpliwości pojawiły się również wśród znajomych S-i w Zurychu i Bazylei. W rezultacie porzucił on dotychczasowy obszar działania i wiosną 1550 przybył do Rzymu. Jako Florian Roliz (Rozlicz) z Warszawy nawiązał kontakt z zakonem jezuitów; został przyjęty przez rektora Kolegium Rzymskiego B. Oliviera, a następnie spotkał się z G. Polanco, sekretarzem Tow. Jezusowego, bliskim współpracownikiem Ignacego Loyoli. Powołując się na koligacje i wpływy w najwyższych sferach kościelnych w Rzymie i Polsce (m.in. na kardynałów d’Este i A. Farnese oraz na swego stryja, arcybiskupa nieistniejącego wówczas arcybiskupstwa warszawskiego), przedstawił szereg rzekomych listów polecających, wystawionych przez Zygmunta Augusta i najwyższych polskich dostojników, a także zadeklarował chęć wstąpienia do jezuitów. Sugerował, że mógłby kiedyś ufundować w Polsce kilka kolegiów jezuickich oraz twierdził, że na uniw. w Lowanium uzyskał stopień naukowy. Polanco przedstawił sprawę S-i Loyoli, który zdecydował o wysłaniu go do nowicjatu w Palermo na Sycylii i zaopatrzył w list polecający do rektora tamtejszego kolegium J. Layneza. Pożyczywszy od Polanco 50 dukatów (w zamian pozostawił sfałszowany weksel na 130 dukatów, wystawiony przez fikcyjnego polskiego wojewodę nazwiskiem Ablonia), wyjechał S. 4 V t.r. z Rzymu w towarzystwie przydanego mu przez jezuitów kandydata do zakonu. Już jednak w Neapolu opuścił potajemnie swego towarzysza i skierował się do Hiszpanii i Portugalii. Przebywał m.in. w Coimbrze, Valladolid, Alcali i Saragossie, odwiedzając powstające tam kolegia jezuickie oraz wyłudzając gościnę i zapomogi pieniężne.

W marcu 1551 jezuici, m.in. dzięki informacjom orszaku posła polskiego w Rzymie Andrzeja Czarnkowskiego, nabrali pewności co do oszustw S-i; w kwietniu t.r. Polanco rozesłał list okólny do większości kolegiów jezuickich, opisując postępki S-i i zalecając jego zatrzymanie. W tym samym czasie S. wzbudził również niezadowolenie kapituły kolegiaty św. Jana w Warszawie, ponieważ wyjeżdżając z kraju, prawdopodobnie nie wyznaczył administratora przysługujących mu dochodów beneficjalnych; w marcu t.r. wicedziekan Łukasz Sandomierczyk i wikariusz Maciej Chojnacki wystąpili przeciw niemu na sesji kapituły z powodu niepłacenia należnej części dochodów. Ponadto w kwietniu kapituła nakazała S-dze przeprowadzenie w ciągu roku (pod karą utraty dochodów) naprawy domu należącego do jego kanonii. Tymczasem S. opuścił Hiszpanię i przez Francję wrócił do Szwajcarii. Dn. 20 IV pojawił się w Bernie; tutaj jednak dzięki informacjom profesora kalwińskiego gimnazjum w Lozannie A. Schorra, znającego go z Heidelberga i Strasburga, został ostatecznie zdemaskowany.

W l.n. S. albo zaprzestał działalności, albo występował pod zmienionym nazwiskiem. Dopiero pod koniec czerwca 1556 w kolegium jezuickim w Ferrarze pojawił się podobny do S-i osobnik, prosząc o list polecający do Loyoli i powołując się na rzekomo skradziony list nuncjusza papieskiego w Polsce A. Lippomano. Rozpoznał go hiszpański jezuita S. Rodrigez, a identyfikację potwierdziło śledztwo przeprowadzone przez Polanco. S. zaprzeczył swej tożsamości: wyparł się związków z jezuitami i podał się za Wenecjanina, członka zakonu kartuzów. W 2. poł. lipca 1556 Polanco zgodził się na jego ukaranie, dodając jednak, «że nie pożąda się jego śmierci». Dalsze losy S-i pozostają nieznane.

Wg Polanco S. był średniego wzrostu blondynem o gęstych włosach i brodzie; miał niewielką wadę wymowy i odznaczał się swobodnym sposobem bycia. Był dobrze wykształcony jako filozof i teolog. Posługiwał się łaciną, greką i hebrajskim.

 

Barycz H., Nowe szczegóły do życia Floriana Susligi, „Odr. i Reform. w Polsce” T. 21: 1976 s. 137–41; tenże, Sto lat polskich studiów i podróży kulturalnych do Genewy 1550–1650, „Przegl. Human.” 1965 z. 3 s. 15–19; tenże, Voyageurs et étudiants Polonais à Genève a l’époque de Calvin et de Théodore de Bèze (1550–1650), w: Echanges entre la Pologne et la Suisse du XIVe au XIXe siècle, Genève 1964 s. 72–6; tenże, W blaskach epoki Odrodzenia, W. 1968; Gmiterek H., Bucer und Polen, w: Martin Bucer and sixteenth Century Europe. Actes du Colloque de Strasbourg (28–31 août 1991), Ed. H. Krieger, M. Lienhard, Leiden 1993 s. 551–2; Hartleb K., Florian Rozwicz Susliga. Szkic obyczajowy z dziejów refomacji, Lw. 1912; Jaworski R., Utalentowany pan Susliga, „Mówią wieki” 2007 nr 9 s. 24–8; Korewa J., Z dziejów diecezji warmińskiej w. XVI. Geneza braniewskiego Hosianum, P. 1965 s. 14–15; Miaskowski K., Listy Polaków do Bonifacego Amerbacha, „Roczniki Tow. Przyjaciół Nauk Pozn.” R. 44: 1917 s. 52–7; Neveux J. B., Florian Susliga jako preceptor, „Odr. i Reform. w Polsce” T. 11: 1966 s. 141–6; Włodarski M., Polsko-bazylejskie więzi kulturalne i literackie w XVI wieku, Kr. 1987; Zins H., Polska w oczach Anglików XIV–XVI wieku, L. 2002; – Barycz H., List Floriana Susligi do Marcina Kromera, „Odr. i Reform. w Polsce” T. 13: 1963 s. 161–7; Calvin, Opera, XIII, XIV, XX; H. Bullingeri Diarium (Annales vitae), Hrsg. E. Egli, Basel 1924 s. 37; Ioannis a Lasco opera tam edita quam inedita, Ed. A. Kuyper, Amstelodami 1866 II 616, 620, 650, 654; Matricule de l’Université de Louvain, Pub. A. Schillings, Bruxelles 1961 IV cz. 1 s. 391; Monumenta Historiae Societatis Jesu, Martriti 1894–1911 II 15–16, 354, XII 181, 238; Pietrzyk Z., Sobańska A., „Insignis impostor”. Itinerarium podróży Floriana Susligi z 1546 roku, „Biul. B. Jag.” T. 49: 1999 s. 143–54; Trechsel F., Lelio Sozini und die Antitrinitarier seiner Zeit, Heidelberg 1844 s. 435; Wotschke T., Der Briefwechsel der Schweizer mit den Polen, „Archiv für Reformationsgesch.” T. 3: 1908 s. 14–27.

Agnieszka Biedrzycka i Zdzisław Pietrzyk

 
 
 
Za treści publikowane na forum Wydawca serwisu nie ponosi odpowiedzialności i są one wyłącznie opiniami osób, które je zamieszczają. Wydawca udostępnia przystępny mechanizm zgłaszania nadużyć i w przypadku takiego zgłoszenia Wydawca będzie reagował niezwłocznie. Aby zgłosić post naruszający prawo lub standardy współżycia społecznego wystarczy kliknąć ikonę flagi, która znajduje się po prawej stronie każdego wpisu.

Media

 
 
     
Mecenas
 
Uzywamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki.
Informację o realizacji Rozporządzenia o Ochronie Danych Osobowych (RODO) przez FINA znajdziesz tutaj.