INTERNETOWY POLSKI SŁOWNIK BIOGRAFICZNY INTERNETOWY POLSKI SŁOWNIK BIOGRAFICZNY INTERNETOWY POLSKI SŁOWNIK BIOGRAFICZNY
iPSB
  wyszukiwanie zaawansowane
 
  wyszukiwanie proste
 
Biogram Postaci z tego okresu
 Franciszek Śmiadecki (Smiadecki, Sniadecki, Śniadecki, Śniadoczki, Śmiarecki)      Wizerunek na podstawie domniemanego autoportretu Franciszka Śmiadeckiego z winiety druku "Sługa abo uczeń" (TŚ).

Franciszek Śmiadecki (Smiadecki, Sniadecki, Śniadecki, Śniadoczki, Śmiarecki)  

 
 
4. ćw. XVI w. - po 1615
 
Biogram został opublikowany w LI tomie Polskiego Słownika Biograficznego w latach 2016-2017.
 
 
 
Spis treści:
 
 
 
 
 

Śmiadecki (Smiadecki, Sniadecki, Śniadecki, Śniadoczki, Śmiarecki) Franciszek (zm. po 1615), malarz, grafik, pisarz.

Ur. w Bodzentynie, w dobrach biskupów krakowskich.

Ś. kształcił się na malarza w cechu krakowskim; być może odbył podróż czeladniczą po krajach Europy Środkowej. W r. 1596 został czeladnikiem, a w r. 1602 mistrzem, składając do skrzynki cechowej znaczną opłatę 100 talarów. W r.n. przyjął prawo miejskie w Krakowie i zapewne w tym czasie poślubił Zuzannę z Groickich (ich syn w r. 1623 był już dorosły), co poprawiło jego sytuację majątkową. Być może dzięki żonie handlującej dewocjonaliami, w tym różańcami sprzedawanymi w Częstochowie, nawiązał kontakt z klasztorem jasnogórskim i zaczął wykonywać malarskie powtórzenia cudownego obrazu. Wiadomo, że prowadził własną pracownię i kształcił uczniów, z których znany jest pochodzący z Wilna Krzysztof Mamonicz. Najwcześniejsze zachowane dzieła Ś-ego to ulotki wydane z okazji zawartego w Krakowie ślubu Dymitra Samozwańca i Maryny Mniszchówny z portretami cara (sygnowane i datowane 1605) i jego małżonki oraz portrety nowożeńców, a także wojewody sandomierskiego Jerzego Mniszcha, bp. krakowskiego Bernarda Maciejowskiego i posła moskiewskiego Afanasija Własiewa, zdobiące panegiryk Stanisława Grochowskiego „Pieśni na fest ucieszny…” (Kr. 1606). Podstawą dla rycin były najprawdopodobniej malowane przez Ś-ego portrety tych osób. Ś-emu można hipotetycznie przypisać malowidła ścienne w prezbiterium kaplicy maryjnej na Jasnej Górze w Częstochowie (z datą 1600 lub raczej 1606), wyobrażające sceny z dzieciństwa Chrystusa i anioły (te ostatnie silnie rekonstruowane, niesłusznie uważane za dzieła Tomasza Dolabelli). W r. 1606 za poręczeniem Ś-ego zwolniono z aresztu malarza Jakuba Mertensa. Być może Ś-ego należy identyfikować z krakowskim mistrzem cechowym Franciszkiem, mieszkającym przy ul. Grodzkiej, który w r. 1607 ofiarował królowi Zygmuntowi III obraz i uzyskał za to zwolnienie z podatku. W r. 1608 został Ś. starszym cechu malarzy krakowskich i złożył zobowiązanie, że «nie ma więcej brać do tarcia farb chłopców tych co na zamku farby cierali, gdyż są w malarstwie podejrzani» (chodziło zapewne o pomocników Dolabelli pracującego dla króla, a pozostającego w sporze z cechem). Ze starszeństwem w cechu należy łączyć dużych rozmiarów plakat autorstwa Ś-ego Sługa abo uczeń, co powinien panu swemu w rzemiesle z winietą przedstawiającą popiersia mistrza i ucznia, z wierszowanymi naukami moralnymi. Na podstawie porównania stylu oraz drobiazgowej analizy przedstawionych klejnotów przypisano Ś-emu obraz św. Anny Samotrzeć (Muz. Archidiec. Częstochowskiej), pochodzący zapewne z kościoła Paulinów na Jasnej Górze, gdzie być może zdobił ołtarz ustanowionego w r. 1608 Bractwa św. Anny. Dzieło to, oparte na niderlandzkiej rycinie z kręgu Martena de Vos, stanowi też rodzaj upamiętnienia fundacji Anny Jagiellonki przeznaczonych do cudownego obrazu Matki Boskiej i zawiera kryptoportret królowej. Przed r. 1609 dokonał Ś. przeróbki dwunastu rozdziałów Księgi Salomona, które opatrzył wierszowaną przedmową i po części samodzielnie zilustrował jako Vanitas vanitatum, wydane w Krakowie w pierwszych latach XVII w. Ostatnia wzmianka o pobycie Ś-ego w Krakowie pochodzi z r. 1609.

Ś. wyjechał następnie na Węgry, gdzie być może namalował kolejną kopię obrazu jasnogórskiego (obecnie w kościele Franciszkanów w SzegedAlsóváros), uważaną przez badaczy węgierskich za pochodzącą z ok. r. 1740, ale wykazującą uderzające podobieństwo do sygnowanych prac Ś-ego. Na Węgrzech w niewyjaśnionych okolicznościach trafił do więzienia, z którego żona wykupiła go za 3 tys. złp. W r. 1613 wykonał dwa, sygnowane i datowane, duże powtórzenia obrazu jasnogórskiego (obecnie w kościołach w Starej Wsi koło Brzozowa i Wielkich Oczach koło Lubaczowa). Ze Ś-m należy też łączyć podobne obrazy z kościołów w Miejscu koło Namysłowa, Zamartem koło Chojnic i Pieczyskach koło Grójca. Następnie wyjechał do Turcji; przebywał w Stambule, skąd ostatni raz kontaktował się z żoną ok. r. 1615. Jerzy T. Petrus przypisał artyście kopię jasnogórskiego obrazu Matki Boskiej Częstochowskiej z lwowskiego kościoła Karmelitów Trzewiczkowych (obecnie w kościele tego zakonu w Krakowie), jednak korony odwzorowane na tym malowidle są hipotetycznie datowane na czas po r. 1622, już po wyjeździe Ś-ego z kraju. Niewykluczone, że Ś. zostawił uczniów i naśladowców kontynuujących powielanie obrazu jasnogórskiego, a w zamówieniach mogła pośredniczyć jego żona. Później brak o nim wiadomości; być może czynny był jeszcze zawodowo poza Polską, chyba jednak nie w Turcji, gdzie jako wykonawca przedstawień figuralnych raczej nie mógł znaleźć zatrudnienia. Możliwe, że przebywał w Carstwie Rosyjskim. Żona Ś-ego spisała 27 VII 1622 testament; nie mając pewności co do śmierci męża, występowała jednak jako wdowa.

Wykształcony w dość prowincjonalnym środowisku krakowskim, dokonał Ś. w swych dziełach prawie całkowitego przełamania tradycji gotyckiej (rzadkie nawiązania do średniowiecza były świadomym odniesieniem do tendencji tzw. postgotyckich). Przyswoił sobie osiągnięcia manieryzmu niderlandzkiego (wykorzystywał ryciny pochodzące z tego kręgu) oraz środkowoeuropejskiego, poznanego zapewne podczas wędrówki czeladniczej. Nie uległ natomiast większym wpływom malarstwa weneckiego, propagowanego w Krakowie przez Dolabellę. Wykonywał obrazy sztalugowe, malowidła ścienne i ryciny, m.in. sceny o tematyce świeckiej, do których być może należał wymieniony w inwentarzu po śmierci żony Ś-ego «obraz bankietu, na którym p. Franciszek Śmiadecki mąż nieboszczki malowany i z czeladzią». Mając pewne trudności z przestrzenną budową dzieła malarskiego, nadrabiał to dobrą charakterystyką postaci, nieźle operował światłocieniem i znakomicie oddawał szczegóły. Ś. jest obecnie najwyraźniej dającą się uchwycić osobowością artystyczną wśród pierwszego pokolenia malarzy krakowskich zaangażowanych w ozdabianie świątyń w duchu potrydenckiej reformy Kościoła.

W małżeństwie z Zuzanną z Groickich, posiadającą dwie kamienice w Krakowie, miał Ś. syna Franciszka (zm. 1668), który w r. 1623 złożył na Jasnej Górze profesję zakonną, przyjął imię Hieronim i pełnił rozmaite godności w klasztorach paulińskich m.in. w Częstochowie, Krakowie, Beszowej, Konopnicy, Wieluniu i Pińczowie. Krakowski majątek jego matki przeszedł na własność paulinów.

Z osobą Ś-ego identyfikuje się błędnie Franciszka Smiadeckiego, notowanego w l. sześćdziesiątych XVII w. w Anglii, malarza miniaturzystę urodzonego ponoć w Carstwie Rosyjskim lub Rzpltej, być może przebywającego przez pewien czas w Szwecji, ucznia jednego z najwybitniejszych angielskich twórców miniatur Alexandra Coopera (lub jego brata Samuela). Miniaturzysta Smiadecki mógł być krewnym (być może synem) Ś-ego.

 

Domniemany Autoportret pod postacią mistrza na tytułowej winiecie druku plakatowego  Sługa abo uczeń, reprod. w: Korotyński L. S., Z życia cechowego w dawnych wiekach, „Wisła” T. 12: 1897; — Blättel H., International dictionary miniature painters, porcelain painters, silhouettists, München 1992 (jako Smiadecki); Estreicher; Nowy Korbut (Słown. Pisarzy), III; PSB (Mertens Jakub); Rastawiecki, Słown. malarzów, II 197; Thieme—Becker, Lexikon d. Künstler, XXXI; — Gąsiorowski W., Cechy krakowskie, Kr. 1860 s. 81; Gębarowicz M., Początki malarstwa historycznego w Polsce, Wr. 1981; Grabowski A., Skarbniczka naszej archeologii, Lipsk 1854 s. 32; Kęsek J., Potępa G., Oblicze Bocheńskiej Madonny. XVII-wieczne kopie, podobizny, inspiracje, Bochnia 2009 s. 27—9; Korotyński L. S., Z życia cechowego w dawnych wiekach, „Wisła” T. 12: 1897 s. 225—35; Kurpik W., Częstochowska Hodegetria, Ł.—Pelplin 2008; Nowiński J., Obraz Matki Boskiej Częstochowskiej w Umieniu — nieznane dzieło z kręgu Franciszka Śmiadeckiego, „Seminare” T. 36: 2015 nr 4; Petrus J. T., Obraz Matki Boskiej Częstochowskiej z kościoła oo. Karmelitów Trzewiczkowych we Lwowie. Ze studiów nad kultem Matki Boskiej Częstochowskiej w archidiecezji lwowskiej, „Przegl. Wschodni” T. 7: 2001 z. 3; Prus G., Polska prowincja paulinów w czasie panowania dynastii Wazów w Polsce (1587—1668). Studium nad składem personalnym paulinów polskich, Częstochowa 2011 s. 197 (dot. syna, Franciszka); Smolarek M. P., Miniatury. Przewodnik dla kolekcjonera, W. 2010 s. 49—51; Tomkowicz S., Przyczynki do historii kultury Krakowa w pierwszej połowie XVII wieku, Lw. 1912 s. 167—8. Tüskés A., The Cult of the Copies of The Częstochowa Image in 17th and 18th Century Hungary, w: Ex voto. Studia dedykowane Ojcu Janowi Golonce OSPPE w 75. rocznicę urodzin i w 50. rocznicę święceń kapłańskich, Częstochowa 2012 s. 646 ilustr. 3; Żmudziński J., Czy Anna Jagiellonka ufundowała koronę do obrazu Matki Boskiej Częstochowskiej?, w: Dawna i nowsza biżuteria w Polsce. Materiały z VIII Sesji Naukowej z cyklu Rzemiosło artystyczne i wzornictwo w Polsce, Tor. 2008; tenże, Malarz krakowski Franciszek Śmiadecki (czynny w początku XVII wieku) i jego prace dla klasztoru paulinów na Jasnej Górze, w: Ex voto…; — Kraińska E., Materiały archiwalne do historii małopolskiego malarstwa renesansowego (1500—1650), „Folia Historiae Artium” T. 2: 1965.

 

Jerzy Żmudziński

 
 

Chmura tagów

 
Za treści publikowane na forum Wydawca serwisu nie ponosi odpowiedzialności i są one wyłącznie opiniami osób, które je zamieszczają. Wydawca udostępnia przystępny mechanizm zgłaszania nadużyć i w przypadku takiego zgłoszenia Wydawca będzie reagował niezwłocznie. Aby zgłosić post naruszający prawo lub standardy współżycia społecznego wystarczy kliknąć ikonę flagi, która znajduje się po prawej stronie każdego wpisu.
 
     
Mecenas
 
Uzywamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki.
Informację o realizacji Rozporządzenia o Ochronie Danych Osobowych (RODO) przez FINA znajdziesz tutaj.