INTERNETOWY POLSKI SŁOWNIK BIOGRAFICZNY INTERNETOWY POLSKI SŁOWNIK BIOGRAFICZNY INTERNETOWY POLSKI SŁOWNIK BIOGRAFICZNY
iPSB
  wyszukiwanie zaawansowane
 
  wyszukiwanie proste
 
Biogram Postaci z tego okresu
 Franciszek Świątek      Franciszek Świątek, wizerunek na podstawie fotografii (TŚ).

Franciszek Świątek  

 
 
1889-05-16 - 1976-03-04
Biogram został opublikowany w LI tomie Polskiego Słownika Biograficznego w latach 2016-2017.
 
 
 
Spis treści:
 
 
 
 
 

Świątek Franciszek, pseud. S.M. Redemptorysta (1889—1976), redemptorysta, misjonarz, historyk, hagiograf.

Ur. 16 V w Mędrzechowie (pow. dąbrowski) w rodzinie chłopskiej, był jednym z ośmiorga dzieci Michała (1840—1937) i Marii Szajor. Miał dwóch braci przyrodnich z pierwszego małżeństwa ojca z Barbarą z domu Król.

Ś. uczęszczał do szkół ludowych w Mędrzechowie, Szczucinie (pow. dąbrowski) i Dąbrowie, a w r. szk. 1903/4 do Gimnazjum Nowodworskiego (św. Anny) w Krakowie. Od r. 1904 uczył się w «juwenacie» (małe seminarium duchowne) redemptorystów w Tuchowie. Dn. 1 VIII 1908 rozpoczął w Mościskach nowicjat zakończony złożeniem 2 VIII r.n. pierwszej profesji. Naukę kontynuował w Maksymówce (pow. doliński), a po wybuchu pierwszej wojny światowej w r. szk. 1914/15 w Mautern an der Donau (Austria); tam otrzymał 25 VII 1915 święcenia kapłańskie. Wrócił do Maksymówki, dokończył studia filozoficzno-teologiczne i zdał 17 VII 1916 egzamin jurysdykcyjny. Był nauczycielem literatury polskiej i języków klasycznych w «juwenatach» w Tuchowie, od 27 VI 1918 w Maksymówce i od 11 IX t.r. w Mościskach. W okresie walk polsko-ukraińskich w r. 1919 prowadził misje parafialne w Małopolsce Wschodniej i na południowej Lubelszczyźnie. Od 23 VIII t.r. uczył w małych seminariach duchownych w Krakowie, od 3 II 1920 w Mościskach i po ewakuacji stamtąd 29 X t.r. ponownie w Krakowie, a od 31 VIII 1921 w Stawkach (pow. toruński). Na łamach „Przeglądu Katolickiego” (1924 nr 32—35) opublikował rozważania O cześć i kanonizację świętych polskich (wyd. osobne pt. O cześć i kanonizację patronów Polski, Kielce 1929). Dn. 1 II 1924 został misjonarzem w Mościskach, następnie w Krakowie (1927), Tuchowie (1932) i Warszawie (1934). Od r. 1932 był członkiem komitetu organizacyjnego Academia Mariana Vilnensis. Opublikował Nowennę ku czci św. Alfonsa Liguorego, biskupa, doktora Kościoła i założyciela zakonu oo. redemptorystów wraz z krótkim życiorysem (Kr. 1928, wyd. 2, Kr. 1938) oraz książki z hagiografii polskiej: Świętość Kościoła w Polsce w okresie rozbiorowym i porozbiorowym (Kielce 1930 I, Miejsce Piastowe 1932 II, rozdział o Anieli Salawie wydał też osobno pt. W blaskach Anioła, Kr. 1935, Kr. 1949) i Z dziejów polskiego żywotopisarstwa świętych (L. 1937). Odrębny charakter miała praca Jasny i mocny duch. Antoni Wiwulski 18771919 (Wil. 1939). Doprowadził do powstania w r. 1937 w dzielnicy Pośpieszka w Wilnie klasztoru redemptorystów i został jego pierwszym przełożonym.

Po wybuchu w r. 1939 drugiej wojny światowej Ś. przebywał nadal w Wilnie. W okresie okupacji niemieckiej, częściowo sparaliżowany i zagrożony aresztowaniem, ukrywał się od r. 1942 w szpitalu na Zarzeczu, gdzie uczestniczył w akcji ratowania Żydów. Po wkroczeniu armii sowieckiej w r. 1944 pozostał w mieście mimo zamknięcia w r.n. klasztoru przez władzę radziecką i wyjazdu polskich redemptorystów w ramach tzw. repatriacji. Od maja 1946 do r. 1948 mieszkał w budynku poklasztornym, a potem w pomieszczeniach gospodarczych, w których urządził kaplicę; w r. 1949 został stamtąd usunięty do dzielnicy Wołokumpie. Przywieziony sekretnie, prowadził w dn. 10—25 V 1951 w Nowogródku w zakładzie krawieckim rekolekcje dla dużej grupy wtajemniczonych Polaków. Od r. 1952 pracował jawnie jako duszpasterz w Brasławiu i okolicznych miejscowościach, a potajemnie przyjmował wizyty duchownych i świeckich z różnych części ZSRR; organizował także rekolekcje i udzielał pomocy materialnej. Stale śledzony i szykanowany, w r. 1959 wrócił do Wilna, a w r.n. zamieszkał w Czarnym Borze, gdzie nadal prowadził tajne duszpasterstwo. W l. 1963—4 przebywał w Polsce i uzupełnił wtedy kronikę wileńskiego klasztoru i kościoła redemptorystów za l. 1946—63 (mszp. w Arch. Warsz. Prow. Redemptorystów w W.). Po powrocie do Wilna zamieszkał u Emilii i Franciszka Jacewiczów, którzy dowozili go do Nowej Wilejki, gdzie w r. 1966 objął samodzielny wikariat. Ponadto, mimo kalectwa (poruszał się na wózku inwalidzkim), w części domu Jacewiczów zorganizował kaplicę, w której odprawiał nabożeństwa, nielegalnie prowadził rekolekcje i katechizację dzieci oraz przygotowywał kandydatów do kapłaństwa. W USA ogłoszono jego broszurę Mój tatuś Michał Świątek (South Bend [b.r.w.]). W wydawanym przez redemptorystów w Warszawie czasopiśmie „Homo Dei” opublikował artykuły Nie doceniany w Polsce wielki rodak mariolog o. Justyn z Miechowa Zapartowicz OP (1968 nr 3) i Płomień ofiarny rodziny z Nazaretu. W 25-lecie męczeńskiej śmierci jedenastu Nazaretanek (1969 nr 4). W PSB zamieścił biogram wychowawcy i działacza społecznego na Litwie ks. Karola Lubiańca. Po r. 1970 chciał przyjechać do Polski, jednak władze radzieckie stale odmawiały mu zgody na wyjazd. Z powodu pogarszającego się zdrowia zrezygnował w r. 1974 z wikariatu w Nowej Wilejce. Zmarł 4 III 1976 w Wilnie, został pochowany w Nowej Wilejce.

 

Baranowski H., Bibliografia Wilna, Tor. 2000 II; Bibliografia historii Kościoła w Polsce za lata 1944—1970, W. 1977 I—III; Enc. katol., XIX; De Meulemeester M., Bibliographie Générale des écrivains rédemptoristes, Louvain 1935—9 II—III; Owczarski A., Bibliografia redemptorystów polskich 1883— 2008, Kr. 2009; Słown. pol. teologów katol., VII (bibliogr. prac); Wileński słownik biograficzny, Bydgoszcz 2008; — Augustyn B. O., Franciszek Świątek, misjonarz na wózku inwalidzkim, Kalendarz Tuchowski 1992 s. 37—40 (fot.); Brudzisz M., Duszpasterstwo redemptorystów wśród Polaków w republikach radzieckich Litwy i Białorusi w latach 1939—1990, „Studia Polonijne” T. 31: 2010 s. 48—53, 57, 59, 63, 66—8, 73—96; tenże, Piśmiennictwo historyczne redemptorystów polskich do 1939 roku, w: Kościół w Polsce, dzieje i kultura, L. 2007 VI; Juruś M., Klasztor redemptorystów w Maksymówce (1906—1926), Kr. 2000 s. 133—9, 152, 154; Konopka B., Błogosławiona Aniela Salawa (1881—1922). Życie i duchowość, Wr. 2007 s. 11, 152; Krahel T., Zarządzanie archidiecezją wileńską w czasie II wojny światowej, „Studia Teolog.” T. 4: 1986 s. 123—4; Sadowski M., Redemptoryści polscy w latach 1939—1945, Kr. 2005; Życie religijne w Polsce pod okupacją 1939—1935. Metropolie wileńska i lwowska, zakony, Kat. 1992; — Bartos J., Misyjne drogi wśród rodaków na Wschodzie, Tor. 2002 s. 17, 20, 22—3, 25—7, 116 (fot.); Catalogus Congregationis SS. Redemptoris, 1910, 1916, 1922, 1936, 1948, 1955, Romae; Litterae Annales de Rebus Gestis Provinciae Polonicae 1910—38, 1939—65, Cracoviae; Litterae Annales Provinciae Pragensis et Polonicae 1909, Pragae; — „Currenda” 1981 nr 5/8 s. 152—7 (dot. ojca, Michała); „Gaz. Kośc.” 1939 nr 23 s. 361; „Nasz Dzien.” 2003 nr 176; „Nasze Wiad. Kwart. Pol. Prow. Redemptorystów” 1957 nr 1 s. 112—13, 115—19, 1960 nr 2 s. 42—5, 1961 nr 2 s. 30—2, 1964 nr 3 s. 70—4, 1965 nr 4, 1968 nr 1/2 s. 55—7; „Roczn. Katol.” 1932 s. 445—9; „Rodzina Odkupiciela” 1992 nr 1 s. 15—17, 2005 nr 1 s. 11—13 (fot.), 2014 nr 2 s. 18—19 (fot.); „Róże Maryi” 1972 nr z sierpnia s. 28—9 (dot. ojca, Michała); „Spotkania. Gaz. Katol.” (Wil.) 2003 nr 2, 23; „Źródło” 1996 nr 9 (fot.); — Nekrologi i wspomnienia pośmiertne z r. 1976: „Nasze Wiad. Kwart. Pol. Prow. Redemptorystów” nr 1/2 (J. Wojnowski, bibliogr. prac); „Słowo Powsz.” nr 76; — Arch. Generale Historicum Redemptoristarum w Rzymie: sygn. XVII. Pol.; Arch. KUL: Zajanowska A., Duszpasterstwo polskie na Wileńszczyźnie w okresie sowieckim (1944—1990), L. 2013 (mszp. pracy doktorskiej); Arch. Klasztoru Redemptorystów w Kr.: Kronika klasztoru, 1914—44 II—III; Arch. Klasztoru Redemptorystów w Tuchowie: Kronika klasztoru, I—IV; Arch. Warsz. Prow. Redemptorystów w W.: Akta personalne, nr 144, akta zebrane w trakcie przygotowań do procesu beatyfikacyjnego Ś-a (1991), kroniki prowincji (1936—55 II), klasztoru w Mościskach (II—V), klasztoru (seminarium) w Maksymówce (1906—19), klasztoru w Stawkach-Toruniu (1921—7), klasztoru w Wilnie (1937—45), Domanasiewicz L., Listy o ostatnich godzinach życia o. Franciszka Świątka (mszp.), Szołdrski W., Redemptoryści w Polsce, cz. 2 s. 321—40 (mszp.); Parafia rzymskokatol. p. wezw. NMP Królowej Polski w Mędrzechowie: Księga chrztów, T. 5 s. 27 poz. 30 (koresp. Ś-a z l. 1964—74); Zakł. Hist. Ruchu Lud. przy Naczelnym Komitecie Wykonawczym PSL w W.: Balowa K., Wspomnienia, II 77—84, III 12, VIII 35 (rkp.).

 

Marian Brudzisz

 
 

Chmura tagów

 
Za treści publikowane na forum Wydawca serwisu nie ponosi odpowiedzialności i są one wyłącznie opiniami osób, które je zamieszczają. Wydawca udostępnia przystępny mechanizm zgłaszania nadużyć i w przypadku takiego zgłoszenia Wydawca będzie reagował niezwłocznie. Aby zgłosić post naruszający prawo lub standardy współżycia społecznego wystarczy kliknąć ikonę flagi, która znajduje się po prawej stronie każdego wpisu.
 
     
Mecenas
 
Uzywamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki.
Informację o realizacji Rozporządzenia o Ochronie Danych Osobowych (RODO) przez FINA znajdziesz tutaj.