INTERNETOWY POLSKI SŁOWNIK BIOGRAFICZNY INTERNETOWY POLSKI SŁOWNIK BIOGRAFICZNY INTERNETOWY POLSKI SŁOWNIK BIOGRAFICZNY
iPSB
  wyszukiwanie zaawansowane
 
  wyszukiwanie proste
 
Biogram Postaci z tego okresu
 Franciszek Świder      Franciszek Świder, wizerunek na podstawie fotografii (TŚ).

Franciszek Świder  

 
 
1911-01-27 - 1997-03-22
Biogram został opublikowany w LI tomie Polskiego Słownika Biograficznego w latach 2016-2017.
 
 
 
Spis treści:
 
 
 
 
 

Świder Franciszek (1911—1997), malarz, rzeźbiarz.

Ur. 27 I w Karwinie na Śląsku Cieszyńskim w ubogiej rodzinie robotniczej, był najmłodszym dzieckiem Jana i Teresy z Kobieluszów. Miał siostrę Stefanię oraz braci Józefa i Leona.

Dzieciństwo spędził Ś. z rodziną w górniczej kolonii Rajka, a następnie w Karwinie. Po włączeniu Karwiny w r. 1919 (formalnie w r. 1920) do Czechosłowacji rodzina przyjęła tamtejsze obywatelstwo. W l. 1918—27 uczył się Ś. w miejscowej polskiej szkole. Od r. 1927 kształcił się w Krakowie, w Państw. Szkole Sztuk Zdobniczych i Przemysłu Artystycznego, pod kierunkiem Karola Homolacsa, Jana Bukowskiego i Henryka Uziembły. Po ukończeniu nauki w r. 1932 wyjechał do Pragi; jako słuchacz Szkoły Przemysłu Artystycznego (Umělecko-průmyslová škola) uczył się tam rysunku u Františka Kysely. W r. 1933 podjął studia w tamtejszej ASP (Akademie výtvarných umění), w pracowni malarstwa figuralnego Jakuba Obrovskiego. W polskiej szkole w Suchej Górnej koło Karwiny powstało t.r. pierwsze malowidło ścienne Ś-a: tryptyk Z życia uczniów. Pod koniec studiów wykonał ilustracje do książek Pawła Kubisza „Przednówek” (Czeski Cieszyn 1937) i „Rapsod o Oszeldzie”, wydanej dopiero w r. 1953 (Ł.). W czerwcu 1937 wziął udział w Cieszynie w wystawie współczesnych malarzy i rzeźbiarzy polskich w Czechosłowacji. Uzyskawszy w r.n. dyplom artysty malarza, wrócił do Karwiny i uprawiał twórczość plastyczną jako wolny zawód. Wykonał wówczas płaskorzeźbione, polichromowane stacje Drogi Krzyżowej do kościoła p. wezw. św. Wawrzyńca w Cierlicku-Kościelcu w pow. karwińskim (zachowane bez polichromii). Po zajęciu Karwiny przez Niemców w r. 1939 odmówił podpisania volkslisty, wskutek czego został przymusowo zatrudniony jako robotnik pomocniczy w firmie Herrmanna Fabera w pobliskiej Orłowej. Z tego okresu pochodzą portrety rodziców oraz liczne szkice i karykatury.

Po wojnie, nadal nie podejmując stałego zatrudnienia, malował Ś. portrety: Praczka, Ojciec, Portret żony (wszystkie 1946), i Wujek Kobielusz (1947) oraz pejzaże beskidzkie, m.in. Las (1946). W Czeskim Cieszynie uczestniczył w r. 1948 w wystawie zbiorowej obrazów i rzeźb, a w r. 1950 w wystawie artystów plastyków Sekcji Literacko Artystycznej Polskiego Związku Kulturalno-Oświatowego w Czechosłowacji. W marcu 1949 został członkiem Związku Czeskich Artystów Plastyków, ale już w grudniu t.r. usunięto go z przyczyn politycznych. Kilkakrotnie projektował monumenty martyrologiczne w okolicach Karwiny: Pomnik tragedii żywocickiej w Hawierzowie-Żywocicach, z monumentalną grupą kobiety z dzieckiem stojącej nad ciałem mężczyzny (odsłonięty w r. 1949), Pomnik ofiar faszyzmu w Karwinie-Dołach, z dwiema postaciami męskimi (1952) i Pomnik ofiar wojny w Trzyńcu z figurą hutnika (1955). W umieszczonej w hotelu «Piast» w Czeskim Cieszynie polichromii Brygada kulturalna (1953, zniszczona 1974) odwoływał się do kultury ludowej Śląska Cieszyńskiego. W praskiej galerii w ujeżdżalni zamkowej wystawiał w l. 1952 i 1953 razem z Rudolfem Żebrokiem oraz w r. 1955 podczas III Przeglądu Czechosłowackiej Sztuki. Zaprojektował sześć monumentalnych witraży do kina «Radość» w Hawierzowie (1957) oraz sgraffita: Praca i nauka (1957) na budynku polskiej szkoły w Czeskim Cieszynie i Wyzwolenie Ostrawy (1958) na gmachu szkoły w Ostrawie. Nadal malował portrety i okoliczne pejzaże (Puszcza Mionší, 1960).

W l. sześćdziesiątych uczestniczył Ś. kilkakrotnie w wystawach zbiorowych w Karwinie (1961, 1966) i Hradcu nad Moravicą (1963). Do tematu wojny wrócił, wykonując pomniki: Poległym partyzantom w Nydku (wspólnie z Bronisławem Firlą, 1966), Ofiarom faszyzmu w Lesznej Dolnej (1968) i Ofiarom hitleryzmu w Ropicy; wszystkie miały formę głazów lub obelisków z napisami w językach polskim i czeskim. Projektował i odkuwał liczne pomniki nagrobne, m.in. malarza Rudolfa Żebroka (1971), z płaskorzeźbioną różą, rodziny Gąsiorów (1975), z czterema wysokimi kamiennymi słupami, lekarza i poety Janusza Gaudyna (1985); wszystkie znajdują się na cmentarzu komunalnym w Karwinie-Mizerów. Natomiast na cmentarzu komunalnym w Czeskim Cieszynie umieszczono pomnik poety Henryka Jasiczka i jego żony (1977), w formie częściowo ociosanego bloku skalnego z reliefem o motywach roślinnych na jego dzikiej części. W r. 1977 odbyła się w Czeskim Cieszynie wystawa „Dziecko w oczach artysty”, na której pokazano prace Ś-a i Franciszka Bałona. Ś. uczestniczył również w ekspozycjach zbiorowych lokalnego środowiska artystycznego, m.in. w Opolu (1974), Karwinie (1979/80, 1985), Ostrawie (1982) i Bielsku-Białej (1995, wystawę pokazano też w Krakowie, Bratysławie, Ostrawie, Pradze i Wiedniu). W r. 1992 w Galerii Mánesa w Karwinie zorganizowano pierwszą wystawę indywidualną jego twórczości pt. „Franciszek Świder”, a w r. 1996 w tamtejszej Bibliotece Regionalnej „Wystawę twórczości Franciszka Świdra z okazji 85. urodzin artysty”.

Ś. uprawiał malarstwo realistyczne, głównie olejne, rzadziej witrażowe, a także grafikę, zwłaszcza książkową, i rzeźbę. W jego dorobku malarskim najwyżej są oceniane portrety i pejzaże. Często sięgał po tematykę związaną ze Śląskiem Cieszyńskim, a jego prace mają również walory dokumentacyjne. W 1. poł. l. pięćdziesiątych uległ wpływom socrealizmu. Zmarł 22 III 1997 w Karwinie, został pochowany na cmentarzu w dzielnicy Karwina-Doły, w grobie rodzinnym, który w r. 1969 zaprojektował.

W zawartym 20 IX 1949 małżeństwie z Anną z Gorylów (zm. 1955) miał Ś. syna Jana (ur. 1950). W r. 1999 odbyła się w Karwinie „Wystawa dorobku artystycznego Franciszka Świdra”, a w Hawierzowie-Żywocicach ekspozycja „Franciszek Świder (1911—1997)”. Wystawy indywidualne Ś-a zorganizowano też w r. 2005 w Czeskim Cieszynie („Franciszek Świder. Wybór z twórczości”), a w r. 2011, w stulecie urodzin, w Karwinie („Franciszek Świder”) i Cieszynie („Franciszek Świder i jego dzieło”). Prace Ś-a pokazywano również na ekspozycjach zbiorowych w Karwinie (2007) i Hawierzowie-Żywocicach (2011). Jego dzieła znajdują się głównie w posiadaniu rodziny, nieliczne są obecne w Muz. Śląska Cieszyńskiego w Cieszynie i Muz. Tĕšínska w Czeskim Cieszynie oraz w zbiorach prywatnych.

 

PSB (Kubisz Paweł); — Holý P., Franciszek Świder — malíř Slezska, Karviná 1999; Legowicz H., Franciszek Świder, Karviná 1996; Polscy artyści na Zaolziu 1945—1995, Bielsko-Biała 1995; Sikora W., Firla B., Franciszek Świder, Czeski Cieszyn 1971; Stenchlá K., Franciszek Świder. Katalog. Muzeum Těšínska, Český Těšín 2011; — Bittmar H., Pędzlem, dłutem i sercem, „Głos Ludu” 2001 nr z 27 I; Čepelák B., Šedesátiny Františka Świdra, „Těšínsko” R. 14: 1971 nr 3; Dombrovský Z., Hornické kolonie karvinského okresu II. díl, Ostrava 2008; Hýl V., Polští výtvarníci na Těšínsku, „Těšínsko” R. 12: 1969 nr 2; Kaszper K., Artysta malarz Franciszek Świder obchodziłby 95 lat, „Třinecký hutnik” 2006 nr 2; Macošková N., Świderových nedožitých sto let, „Havířovsko” 2011 nr 2; Owczarzy W., Dał świadectwo o nas, „Głos Ludu” 2006 nr 2; Pol. życie artyst. w l. 1915—39; Schönwald B., Spacer pośród wspomnień i dzieł sztuki, „Głos ludu” 2011 nr z 22 I; Tyrlík M., Dokud žijí lidé a zvířata, není to nejhorší. V jakých barvách vidí svět pětaosmdesátiletý malíř a sochař František Šwider, „Moravskoslezský den” R. 7: 1996 nr 23; tenże, Portrét umělce jako osamělého běžce. Víkend s Františkem Šwidrem, tamże R. 6: 1995 nr 90; — „Głos Ludu” 1997 nr z 25 III; „Hlasy Havířova” R. 5: 1994; „Kultura” 1937 nr 30; „Těšínsko” R. 21: 1978 nr 3.

 

Irena Prengel Adamczyk

 
 

Chmura tagów

 
Za treści publikowane na forum Wydawca serwisu nie ponosi odpowiedzialności i są one wyłącznie opiniami osób, które je zamieszczają. Wydawca udostępnia przystępny mechanizm zgłaszania nadużyć i w przypadku takiego zgłoszenia Wydawca będzie reagował niezwłocznie. Aby zgłosić post naruszający prawo lub standardy współżycia społecznego wystarczy kliknąć ikonę flagi, która znajduje się po prawej stronie każdego wpisu.
 
     
Mecenas
 
Uzywamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki.
Informację o realizacji Rozporządzenia o Ochronie Danych Osobowych (RODO) przez FINA znajdziesz tutaj.