INTERNETOWY POLSKI SŁOWNIK BIOGRAFICZNY INTERNETOWY POLSKI SŁOWNIK BIOGRAFICZNY INTERNETOWY POLSKI SŁOWNIK BIOGRAFICZNY
iPSB
  wyszukiwanie zaawansowane
 
  wyszukiwanie proste
 
Biogram Postaci z tego okresu
 Ignacy Boczyliński      Ignacy Boczyliński - grafika Regulskiego wg. rys. Buchbindera, wg. fot. Kostki i Mulerta - Tyg. Illustrowany, 1883, Seria 4, T. 2, nr 50, s. 379 - plik z: mbc.cyfrowemazowsze.pl - fragment - retusz: iPSB - koloryzacja: AI (palette.fm, filtr Nostalgia Pop)

Ignacy Boczyliński  

 
 
Biogram został opublikowany w 1936 r. w II tomie Polskiego Słownika Biograficznego.
 
 
 
Spis treści:
 
 
 
 
 

Boczyliński Ignacy (1826–1883), pedagog, urodzony 31 VII w Kraśniku lubelskim, pochodził z rodziny urzędniczej; po chlubnem ukończeniu gimnazjum w Szczebrzeszynie otrzymał rządowe stypendjum i dzięki temu ukończył uniwersytet w Petersburgu. W r. 1847 rozpoczął karjerę nauczycielską, najpierw jako nauczyciel języków starożytnych w Piotrkowie, a od r. 1852 w Radomiu, gdzie również uczył języka polskiego oraz historji i geografji. Dzięki poparciu Józefa Korzeniowskiego w r. 1862 otrzymał posadę profesora nauk filologiczno-historycznych w pierwszem gimnazjum w Warszawie, oraz języka polskiego i pedagogiki w Instytucie Panien Aleksandryjsko-Maryjskim. Od r. 1866 pracował w gimnazjum realnem w Warszawie. Spowodu nadwątlonego wzroku zwolniony w r. 1870 od wykonywania obowiązków nauczycielskich, uczył już tylko dorywczo po żeńskich pensjach prywatnych. B. cieszył się opinją wzorowego pedagoga i metodyka, pisywał sporo w zakresie metodyki pedagogicznej. W »Dzienniku Powszechnym« ogłosił w r. 1862 artykuły: O wychowaniu domowem i prywatnem; O potrzebie reformy wychowania domowego; Szkoła i publiczność; O karności szkolnej; Zabawy szkolne; Dozór uczniów poza szkołą; Uwagi nad znaczeniem i metodą wykładów w szkołach języka i literatury ojczystej; O potrzebie ulepszenia metody wykładu geografji i historji. W r. 1874 wydał Zasady gramatyki języka polskiego, oparte na badaniach Małeckiego i Malinowskiego. W tym samym roku napisał rozprawę: Jak uczyć historji, wydaną nakładem redakcji »Opiekuna domowego« (1874). Prócz tego był współpracownikiem »Bibljoteki Warszawskiej«, w której zamieszczał artykuły krytyczne. W r. 1881 umieścił na łamach »Gazety Polskiej« rozprawę: O wychowaniu kobiet. Syntezą działalności zarówno praktyczno-nauczycielskiej, jak i teoretyczno-badawczej, jest praca, pt: Wskazówki z metodyki nauczania języka ojczystego i literatury (»Przegląd Pedagogiczny« 1883). Zasięgiem swoich zainteresowań badawczych objął autor całość nauczania od elementarnego czytania aż po studjum historji literatury, od gramatyki do deklamacji i kompozycji czyli ćwiczeń stylistycznych. Wobec przeprowadzonej rusyfikacji szkolnictwa rządowego w Kongresówce punkt ciężkości swych prac przesunął B. »na zakres nauczania domowo-prywatnego« oraz na spisy podręczników, branych prawie wyłącznie ze szkolnictwa galicyjskiego. Zmarł 10 XII 1883.

 

»Przegląd pedagogiczny« W. 1884, III (nekrolog), 1–7; Szycówna A., Historja nauczania języka polskiego, w wydawnictwie pt.: Prądy w nauczaniu języka ojczystego, W. 1908, 64; Skulski R., Pan Tadeusz jako książka szkolna, Lw. 1935, 26, 27.

Ryszard Skulski

 
 

Chmura tagów

 
Za treści publikowane na forum Wydawca serwisu nie ponosi odpowiedzialności i są one wyłącznie opiniami osób, które je zamieszczają. Wydawca udostępnia przystępny mechanizm zgłaszania nadużyć i w przypadku takiego zgłoszenia Wydawca będzie reagował niezwłocznie. Aby zgłosić post naruszający prawo lub standardy współżycia społecznego wystarczy kliknąć ikonę flagi, która znajduje się po prawej stronie każdego wpisu.
 
     
Mecenas
 
Uzywamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki.
Informację o realizacji Rozporządzenia o Ochronie Danych Osobowych (RODO) przez FINA znajdziesz tutaj.