Kurczyński (Skurczyński, Korczyński) Ignacy, (2. poł. XVIII w.), tancerz. Pochodził z rodziny szlacheckiej, syn Stanisława i Rozalii. Ok. r. 1764 został członkiem zespołu baletowego zorganizowanego przy teatrze dworskim hetmana J. K. Branickiego w Białymstoku. K. przebywał tam do r. 1772, kształcąc się pod kierunkiem włoskiego baletmistrza A. Puttiniego; obok M. Pręczyńskiego, był jego najwybitniejszym uczniem. W r. 1775 K. został figurantem w zespole baletowym teatru warszawskiego; występował w rolach tzw. półcharakterystycznych i groteskowych. Doskonaląc się w swym zawodzie pod kierunkiem bawiących w Warszawie dobrych zagranicznych baletmistrzów (A. Sacca, F. Casellego, D. Kurza), awansował na solistę. Występował w baletach komponowanych wg zasad estetyki noverrowskiej. W r. 1781 tańczył np. w balecie heroikomicznym „Katycynea i Morjazama”, przerobionym z tragedii Marka Coltelliniego. Po r. 1781 nie pracował już w teatrze warszawskim. K. zajmował się również pracą pedagogiczną. W l. 1775–94 był metrem tańca w Szkole Rycerskiej. W jesieni 1781 r. uczył przebywających wówczas w Warszawie tancerzy ze szkoły baletowej Antoniego Tyzenhauza. Dawał też lekcje po domach prywatnych. Po r. 1794 nie ma śladów jego działalności.
Bernacki L., Teatr, dramat i muzyka za Stanisława Augusta, Lw. 1925; Dąbrowski S., Teatr hetmański w Białymstoku, Białystok 1939; Mrozowska K., Szkoła Rycerska Stanisława Augusta Poniatowskiego (1765–1794), Wr. 1961 (tu jako Jan Korczyński); Wierzbicka-Michalska K., Sześć studiów o teatrze stanisławowskim, Wr. 1967; – Teatr Narodowy 1765–1794, W. 1967; Warszawski teatr Sułkowskich, Oprac. B. Król. Wr. 1955; – AGAD: Warszawa – Ekonomiczne, 859; IS PAN: Rulikowski M., Materiały, teka nr 61.
Karyna Wierzbicka-Michalska