INTERNETOWY POLSKI SŁOWNIK BIOGRAFICZNY INTERNETOWY POLSKI SŁOWNIK BIOGRAFICZNY INTERNETOWY POLSKI SŁOWNIK BIOGRAFICZNY
iPSB
  wyszukiwanie zaawansowane
 
  wyszukiwanie proste
 
Biogram Postaci z tego okresu
 Ignacy Marek      Frag. "Autuportretu" Ignacego Marka z końca XIX w.

Ignacy Marek  

 
 
1874-02-01 - 1921-02-21
 
Biogram został opublikowany w 1974 r. w XIX tomie Polskiego Słownika Biograficznego.
 
 
 
Spis treści:
 
 
 
 
 

Marek Ignacy (1874–1921), malarz. Ur. 1 II w Warszawie, był synem Michała. Ukończywszy 6 klas gimnazjum, odbywał w l. 1892–6 studia artystyczne w Monachium u C. von Marra, w l. 1897–9 w Paryżu w Académie Julian. W tym czasie (ok. r. 1900) wyjeżdżał w lecie na studia plenerowe na Węgry, do miejscowości Nagy Bany’a, gdzie kształcił się pod kierunkiem S. Hollósy’ego. W r. 1902 odbył z zaprzyjaźnionymi malarzami W. Wojtkiewiczem i A. Gołaszewskim wycieczkę na Kaukaz. W l. 1902–9 M. studiował w Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie, gdzie uczęszczał do pracowni T. Axentowicza (w czasie studiów był odznaczony trzykrotnie srebrnym medalem). W r. 1907 osiedlił się w Warszawie. W l. 1912–14 prowadził własną szkołę malarstwa. W Warszawie zastał go wybuch pierwszej wojny światowej. Jako posiadający obywatelstwo niemieckie M. został wysłany w głąb Rosji do Mariupola (nad Morze Azowskie). Zastał tam liczną kolonię polską; choć znajdował się w trudnych warunkach materialnych, malował nadal. Po wybuchu rewolucji M. pojechał na Kaukaz do Piatigorska, stamtąd do Jekaterynodaru. W r. 1920 został uwięziony jako zakładnik. W rezultacie szybko rozwijającej się gruźlicy płuc M. zmarł w szpitalu w Jekaterynodarze 21 II 1921.

M. uprawiał malarstwo olejne. Początkowo jego obrazy malowane były w stylu «szkoły monachijskiej». M. uprawiał przede wszystkim malarstwo portretowe; jego już samodzielne prace wykazywały cechy ekspresjonizmu niemieckiego, w niektórych jego portretach widoczny był wpływ malarstwa portretowego K. Krzyżanowskiego. M. w portretach posuwał się nawet do pewnej deformacji. Wśród wielu malowanych przez niego portretów wymienić można takie, jak Kobieta w żółtym kapeluszu (1895), portrety braci artysty: Michała (1899–1900), Józefa (kilka portretów z r. 1900), Antoniego (portrety z l. 1900, 1904, 1907/8, 1908/9), Portret mężczyzny w czerwonym fraku (1899–1900), Gabrynia (1906), Głowa wiedeńczyka (1906/7), Dziewczynka w kapeluszu (1908/9), Portret malarza S. Sonnewenda (1910–11) i wiele portretów kobiecych, m.in. Portret p. F. Z. (1913), Portret Pani M. P. (malowany w Rosji, 1916/17). M. malował także pejzaże, jak Podwórze, Zagroda (oba 1891), Pejzaż znad Sekwany (1896–7), Dom Esterki w Kazimierzu nad Wisłą i Kościół w Kazimierzu nad Wisłą (oba 1900), pejzaże kaukaskie: Góra Kazbek (kilka wersji), Kamienie w górach, Wnętrze pokoju, w którym mieszkał artysta na Kaukazie (wszystkie 1902), a także od czasu studiów w Krakowie pejzaże wykazujące pewien wpływ J. Stanisławskiego: Wieś (1902/3), Tyniec (1905), Zima (1905), Wiejski domek (1905), Wawel (1906), Dachy (1911/12), Obłoki (1911/12), Widok z okna pracowni (1913/14), oraz Weranda w ogrodzie i Weranda w nocy (1917/18). M. malował także kwiaty, nawiązując w nich do dekoracyjnego malarstwa secesyjnego: Pelargonia (1908), Astry (1908 i 1909), Róże (1910–11), Różowe goździki (1911–12), Alpejskie fiołki (1911–12), Białe róże (1914–15), Lewkonie (1916), Chryzantemy (1916). M. rzadko brał udział w wystawach. Prace swoje pokazał w Tow. Zachęty Sztuk Pięknych w Warszawie w l. 1895 (rysunek węglem Grajek na harmonii) i 1903 oraz na Salonach 1910/11, 1911/12, 1914/15. W tymże Towarzystwie odbyła się w r. 1926 wystawa pośmiertna prac M-ka urządzona staraniem brata artysty Antoniego. W Tow. Przyjaciół Sztuk Pięknych w Krakowie (TPSP) M. brał udział w III wystawie Stowarzyszenia Artystów Polskich w r. 1906 (Malwy, Ogród).

 

Autoportret (olej., 1904) w Muz. Narod. w W.; – Allgemeines Lexikon der bildenden Künstler des XX. Jahrhunderts, Hrsg. v. H. Vollmer, Leipzig 1956 III; Słown. Artystów Pol., V; Salon 1906. III-cia wystawa Stowarzyszenia Artystów Polskich otwarta od dn. 30-go września do dn. 30-go listopada w Pałacu Sztuki; Wiercińska J., Katalog prac wystawionych w Towarzystwie Zachęty Sztuk Pięknych w Warszawie w latach 1860–1914, Wr.–W.–Kr. 1969; Przewodnik nr X TZSP, II 1926 (wystawa pośmiertna I. M-ka); – Polskie życie artystyczne w latach 1890–1914, Wr.–W.–Kr. 1967; Sterling M., I. M. Z cyklu Zapomniani artyści, W. 1930 (tu reprod. Autoportretu i katalog prac M-ka); – Mater. do Dziej. Akad. Sztuk Pięknych, II; Sprawozdanie Dyrekcji Towarzystwa Przyjaciół Sztuk Pięknych w Krakowie z czynności za rok 1906, R. LII, Kr. 1907 s. 16; Sprawozdanie Komitetu TZSP za r. 1903, s. 11, 13, 15; toż, za r. 1911, s. 65; toż, za r. 1919, s. 22; – „Czas” 1904 nr 159 s. 1; „Sztuki Piękne” R. 2: 1926 nr 6 s. 281; „Świat” 1930 I nr 20 s. 16; „Tyg. Ilustr.” 1910 II nr 52 s. 1055, 1926 I nr 9 s. 153, nr 19 s. 331, 1930 nr 26 s. 520; „Wędrowiec” 1902 I s. 486.

Ignacy Trybowski

 

 

Powyższy tekst różni się w pewnych szczegółach od biogramu opublikowanego pierwotnie w Polskim Słowniku Biograficznym. Jest to wersja zaktualizowana, uwzględniająca opublikowane w późniejszych tomach PSB poprawki i uzupełnienia.      

 

 
 

Chmura tagów

 
Za treści publikowane na forum Wydawca serwisu nie ponosi odpowiedzialności i są one wyłącznie opiniami osób, które je zamieszczają. Wydawca udostępnia przystępny mechanizm zgłaszania nadużyć i w przypadku takiego zgłoszenia Wydawca będzie reagował niezwłocznie. Aby zgłosić post naruszający prawo lub standardy współżycia społecznego wystarczy kliknąć ikonę flagi, która znajduje się po prawej stronie każdego wpisu.
 
     
Mecenas
 
Uzywamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki.
Informację o realizacji Rozporządzenia o Ochronie Danych Osobowych (RODO) przez FINA znajdziesz tutaj.