Owidzki Jan Felicjan (1852–1913), malarz. Ur. 9 VI w Lubiejewie (pow. sochaczewski), był synem Jana Prospera, dzierżawcy majątku, i Magdaleny z domu Paschalis-Jakubowicz. Do gimnazjum uczęszczał w Warszawie. W l. 1868–74 był uczniem Wojciecha Gersona w warszawskiej Klasie Rysunkowej. W r. 1874 otrzymał zasiłki pieniężne z Tow. Zachęty Sztuk Pięknych (TZSP) i z funduszu Henryka Siemiradzkiego. Wraz z Leonem Wyczółkowskim i Antonim Piotrowskim wyjechał w r. 1875 do Akademii Monachijskiej, gdzie został uczniem F. X. Bartha, O. Seitza i A. Wagnera. W r. 1876 otrzymał zaszczytną pochwałę za studia głów i aktów. W r. 1877 powrócił do Warszawy, gdzie po raz pierwszy wystawił w TZSP obraz Wieczór na wsi. Ponownie wyjechał do Monachium, a w niespełna rok później powrócił na stałe do Warszawy. W r. 1887, po ustąpieniu Jana Konopackiego ze stanowiska kierownika działu artystycznego „Tygodnika Illustrowanego”, O. zastępczo prowadził ten dział przez parę miesięcy. W r. 1889 w Salonie Krywulta O. (wraz z Janem Rosenem i Józefem Ryszkiewiczem) pokazał 103 kartony do widowiska „Kalejdoskop Warszawy” wystawionego na scenie Teatru Wielkiego. Poszukując tematów do pejzaży, O. spędzał kilka miesięcy w roku na wsi. Często bywał w majątku Skrzany (koło Gostynia) u swej bratanicy Janiny z Owidzkich Higersbergerowej. Z letniego pobytu w r. 1897 w Nowogródzkiem przywiózł rysunki miejscowości upamiętnionych pobytem Mickiewicza; reprodukował je w r. 1899 w „Biesiadzie Literackiej”. Prace O-ego były również reprodukowane w „Kłosach”, „Wędrowcu”, a w l. 1879–1905 w „Tygodniku Illustrowanym”. O. brał udział w wielu wystawach krajowych i zagranicznych. W Warszawie wystawiał przede wszystkim w Tow. Zachęty Sztuk Pięknych (TZSP); od 1877 – nieprzerwanie – do 1902 i w l. 1905, 1906, 1908/9 i 1912/13, w Salonie Aleksandra Krywulta (1881, 1889, 1895, 1900, 1902, 1905), a także na wystawie szkiców w r. 1882 i w Salonie artystycznym w l. 1897 i 1898. W r. 1908 w Salonie Kulikowskiego miała miejsce wystawa zbiorowa prac O-ego – głównie pejzaży. O. wystawiał także w Krakowie w Tow. Przyjaciół Sztuk Pięknych (TPSP), (1881 i 1901), w Wilnie (1893 i 1897), w Tarnopolu (z lwowskim TPSP, 1902). Kilkakrotnie posyłał swe prace na wystawy zagraniczne, m. in. do Wiednia (międzynarodowa wystawa w r. 1886), Odessy (1890), Berlina (1891), Petersburga (1895 wystawa drukarska – sekcja rysunków i ilustracji). Malował głównie olejno, rzadziej akwarelą, pejzaże, sceny rodzajowe, często z życia dworu wiejskiego, studia koni, niekiedy portrety, a w pewnym okresie obrazy o tematyce fantastyczno-symbolicznej. Do lepszych dzieł zaliczano: Na grobelce, Przerwany pojedynek, Echo, Faun i nimfa, Czwórka, Przed dworkiem.
Po śmierci O-ego jego prace pokazywane były na różnych wystawach: w r. 1914 na wystawie Salonu Richlinga z Warszawy urządzonej w Wilnie, w r. 1918 na Wystawie 150 lat malarstwa polskiego w szkicach. Obraz Na huśtawce był na wystawie «Wojciech Gerson i jego uczniowie» w TZSP w r. 1931. W Muzeum Narodowym w Warszawie znajdują się obrazy olejne: W polu, Scena porwania w górach, Woda pod lasem (1890), Autoportret; w Gabinecie Rycin tegoż Muzeum przechowywane są dwa szkicowniki, rysunki i szkice akwarelowe (Echo, Krajobraz z ostem, Jezioro). W Muzeum Narodowym w Krakowie znajdują się 2 rysunki; w galerii wileńskiej – akwarela Aleje, w galerii lwowskiej – Park. Kilka prac jest własnością rodziny.
O. zmarł 1 VI 1913 w Warszawie; pochowany został na cmentarzu Powązkowskim. Nie był żonaty.
Autoportret olej. z r. 1912 w Muz. Narod. w W., reprod. w: „Biesiada Liter.” 1913 t. 2 s. 36, „Świat” 1912 nr 51 s. 4; Fot. w: „Tyg. Ilustr.” 1913 t. 1 s. 454; – Grajewski, Bibliografia ilustracji; Pol. Bibliogr. Sztuki, I cz. 2; Swieykowski, Pam. Tow. Przyj. Sztuk Pięknych, s. 206; Husarski W., Sto pięćdziesiąt lat malarstwa pol. Katalog; Internationale Kunst-Ausstellung, Berlin 1891; Katalog Salonu Richlinga z Warszawy, Wil. 1914; Katalog Wystawy Dzieł Sztuki w Tarnopolu, TPSP we Lwowie, Lw. 1902; Katalog zbiorów Tow. Zachęty Sztuk Pięknych w Warszawie, W. 1938; Wiercińska, Katalog prac TZPS; Wojciech Gerson i jego uczniowie. Przewodnik 65, TZSP, W. 1931; Wystawa zbiorowa obrazów prof. A. von Wagnera oraz jego uczni-Polaków, maj–czerwiec 1906, TZSP s. 6, 10; Płażewska, Warsz. Salon A. Krywulta, s. 396; Puciata-Pawłowska J., Dzieje Miejskiej Szkoły Sztuk Zdobniczych, W. 1939 s. 35, 46, 76; Wiercińska, Tow. Zachęty; – Fałat J., Pamiętniki, W. 1935 s. 77, 81, 94; Rosen J., Wspomnienia, W. 1933 s. 119; – „Biesiada Liter.” 1913 t. 2 s. 36; „Kur. Warsz.” 1913 nr 151 s. 3 (wspomnienie pośmiertne H. Piątkowskiego); „Ruch” kalendarz encyklopedyczny na r. 1887, W. 1886 s. 111; „Świat” 1912 nr 51 s. 4, 1913 nr 24 s. 14; „Tyg. Ilustr.” 1909 s. 1055–6 (Piątkowski H., Dział artystyczny „Tyg. Illustr.” w ciągu 50 lat istnienia pisma), 1913 s. 453 (wspomnienie pośmiertne H. Piątkowskiego); „Wędrowiec” R. 14: 1876 t. 1 s. 382; – IS PAN: Materiały do Słownika Artystów Polskich; – Informacje Juliusza Owidzkiego, Hanny Higersberger i Haliny Raczkowskiej w Warszawie, Wojciecha Raczkowskiego w Łodzi.
Elżbieta Szczawińska