INTERNETOWY POLSKI SŁOWNIK BIOGRAFICZNY INTERNETOWY POLSKI SŁOWNIK BIOGRAFICZNY INTERNETOWY POLSKI SŁOWNIK BIOGRAFICZNY
iPSB
  wyszukiwanie zaawansowane
 
  wyszukiwanie proste
 
Biogram Postaci z tego okresu
 Józef Domaniewski (Domaniowski, Domanowski)      Domaniewski, Józef - Przypowieści salomonowe - W Lubczu W Drukarni Piotra Blastusa Kmity, 1623 - w zbiorach Biblioteki Narodowej w Warszawie - sygn.: SD XVII.3.5840 adl. - źródło kopii cyfrowej: POLONA.pl - rubrykacja iPSB.

Józef Domaniewski (Domaniowski, Domanowski)  

 
 
XVI w. - 1 poł. XVII w.
Biogram został opublikowany w latach 1939-1946 w V tomie Polskiego Słownika Biograficznego.
 
 
 
Spis treści:
 
 
 
 
 

Domaniewski (Domaniowski, Domanowski) Józef, litewski działacz antytrynitarski i poeta na przełomie w. XVI i XVII. Pochodził z rodziny szlacheckiej, która, związawszy się z ruchem antytrynitarskim, dała mu kilku działaczy i ministrów. Piotr D. znany był jako zwolennik radykalno-społecznego kierunku Marcina Czechowicza i Jana Niemojewskiego. Zbory małopolskie wysłały go w r. 1582 z Czechowiczem, Niemojewskim i Mikołajem Żytną na synod arian litewskich dla przeprowadzenia rokowań z Szymonem Budnym, przywódcą tamtejszych nonadorantystów i przeciwników doktryn społecznych polskiego antytrynitaryzmu. Na Litwie działał w tym czasie Fabian D., wierny towarzysz Budnego. Obaj przyjaciele w r. 1578 przybyli na synod do Lusławic z listami szlachty litewskiej, przeciwnej skrajnościom społecznym Małopolan, aby odbyć rozmowę o wolności piastowania urzędów, co jednak bracia małopolscy z miejsca odrzucili. W r. 1583 zaopatrzył Fabian dzieło Budnego »o urzędzie miecza« panegirykiem na herb Krzysztofa Lasoty, cześnika lubelskiego. Wraz z Budnym wziął on udział w dyspucie z jezuitami odbytej w październiku r. 1589 w Połocku, gdzie wzbudził powszechne zainteresowanie teorią pośmiertnego snu duszy, głoszoną przez Budnego, który jednak nie ośmielił się wówczas podtrzymać wywodów swego gorliwego zwolennika.

Józef D. pisał się z Mniewa (może w pow. czernichowskim), prawdopodobnie jednak bezpodstawnie przyznawał się do zamożnej rodziny katolickiej Domaniewskich h. Rola z Łęczyckiego; raczej wolno przypuszczać, że był bliskim krewnym Fabiana, może nawet synem. Dn. 25 I 1594 podczas dysputy, odbytej w Nowogródku między tamtejszym ministrem ariańskim Janem Liciniuszem Namysłowskim a słynnym polemistą jezuickim Marcinem Śmigleckim, pełnił obowiązki sekretarza i wkrótce później ogłosił drukiem relację o tej dyspucie. Po śmierci Budnego (koło r. 1595/6) stanął na czele nonadorantystów litewskich i rozpoczął walkę z umiarkowanym kierunkiem socyniańskim. Na synodzie w Nowogródku 1599 r. starł się z czołowym teologiem socyniańskim, Walentym Smalcem, wysłanym na Litwę dla zwalczania tamtejszych prądów radykalnych; z dysputy tej D. wyszedł prawdopodobnie obronną ręką. Socynianie zebrani na synodzie lubelskim w r. 1600, zatrwożeni postępami jego działalności, zagrażającej poważnie jedności zborowej, delegowali na Litwę Smalca, Krzysztofa Lubienieckiego i Krzysztofa Rudnickiego celem zwalczania nonadorantystów. Delegaci przybyli na prowincjonalny synod nowogrodzki z tegoż roku, aby »owe bluźnierstwa o niewzywaniu Chrystusa usunąć«, jednak D. nie zjawił się w ogóle na zebraniu i musiano odłożyć dysputę na czas późniejszy. W tym celu jesienią t. r. przybył Smalc ze swymi towarzyszami ponownie nr Litwę, ale i teraz nie stawił się D. na dysputę. Wobec tego Smalc obłożył go klątwą, na co przystali zebrani, przekonani już o błędach swego przywódcy. Wkrótce okazał D. chęć poprawy i po zdjęciu ekskomuniki zjawił się na synodzie w Rakowie 7–12 X 1602, by wziąć udział w dyspucie teologicznej prowadzonej przez Fausta Socyna. W okresie rokoszu Zebrzydowskiego któryś z jego krewnych brał udział w obradach koła generalnego pod Sandomierzem (VIII–IX 1606) i wchodził w skład delegacji przy wojsku rokoszowym jako jeden z czterech przedstawicieli ariańskich wspólnie z Jakubem Sienińskim, Samuelem Taszyckim i Stefanem Kazimirskim. W r. 1609 uczestniczył Józef D. z polecenia synodu lubelskiego w towarzystwie Sienińskiego, Rudnickiego i Krzysztofa Morsztyna w obradach prowincjonalnego zebrania arian litewskich, w r. 1618 przybył na synod socyniański do Rakowa i wpisał się przy tej sposobności do albumu Andrzeja Lubienieckiego. Na tym zdarzeniu urywają się wszelkie wiadomości, odnoszące się do jego działalności zborowej.

Prawdopodobnie wycofał się na starość z żywszego udziału w pracach organizacyjnych, by oddać się literaturze. Uspokoiwszy się po reformatorskich zapędach swej młodości, pogodziwszy się z oficjalną dogmatyką socyniańską, pisał D. wiersze dydaktyczno-moralizatorskie, będące odzwierciedleniem etyki tegoż wyznania. Najstarszym dochowanym jego utworem jest poemat Byt ziemiański i miejscki (b. m. dr., 1620). Wiersz ten ujęty w formę rozmowy z »jedną panią«, pragnącą się przenieść ze wsi do miasta, przeciwstawia w szeregu rozumowań i obrazków obyczajowych uroki życia wiejskiego szkodom, jakie przynosi z sobą pobyt w mieście, gdzie »młodzy szumiłbowie i dworscy darmozjadowie, co się nadaremno włóczą, krzyczą, wrzeszczą, gardła płóczą«, dadzą się wkrótce we znaki. Przede wszystkim zaś apeluje do dumy szlacheckiej, podkreślając, iż nie wypada szlachcicowi mieszkać w mieście, gdyż to poniża i upodla. Nadmiar ludzi, obfitość wszelakich frantów i wszeteczność życia sprawiają bowiem, iż ludzie wyradzają się w mieszczan, »a gdy się z nimi pobracą, szlacheckie wolności tracą, wezmą się za kwarty, łokcie, a z drugich bywają nokcie«. Dążność satyry zwraca się zatem przeciwko mieszczanom i apoteozuje przeszłość, wywodzącą się z pól i w polu poza brudem miejskim mającą pozostać. Jednak w innym poemacie pt. Ekscytarz albo przestroga (ogłoszonym w Lubczu r. 1623 w kalwińskiej drukarni Piotra Blasta Kmity) staje D. w obronie handlu i rzemiosła, co by mogło świadczyć o wyzwoleniu się poety spod przesądów stanowych, skoro twierdził, iż »nie masz w tym żadnej sromoty«. Poglądy zawarte w tym utworze są moralizatorskim przedstawieniem zasad etycznych życia »chrystiańskiego«. Osobną grupę w jego dorobku stanowią Emblemata niektóre (Lubcz 1623), dedykowane Piotrowi Irzykowiczowi. Omawiał w nich znaki znane żeglarzom i z tego względu można by je zaliczyć do szczupłej naszej poezji marynistycznej. Nie wiadomo jednak, czy autor miał jaki związek z morzem, czy wędrował Niemnem do Bałtyku. W r. 1623 ogłosił on Proverbiorum Salomonis versio poetica, gdzie dość jednostajnym dystychem elegiackim parafrazował tekst biblijnego oryginału. Swą wersję łacińską przetłumaczył D. na język polski i ogłosił jako Przypowieści Salomona (Lubcz 1623); przekład płynny i daje się czytać z zajęciem. Dedykacje przypowieści: w wersji łacińskiej Rafałowi Leszczyńskiemu, woj. bełzkiemu, w wersji polskiej wojewodzinie Leszczyńskiej, dowodzą, iż D., chociaż arianin, utrzymywał stosunki z kalwinami. Rymował on słabo, ale z przekonaniem w głoszone zasady, wierzył, iż w życiu tylko czyny przedstawiają wartość, praca i modlitwa powinny wypełniać życie »chrystiańskie«, a nie gra w kości i karty, pijaństwo, polowania itp. Wartość wierszy D-go nie jest niższa od całego drobiazgu poetyckiego w wieku baroku.

 

Bock Fr. S., Historia Antitrinitariorum, Regiomonti et Lipsiae 1774; Budny Sz., O urzędzie miecza, wyd. Kot St., W. 1932, 5, 22–3, 27–8; Bibliotheca Fratrum Polonorum, I 461; Sandius Chr., Bibliotheca Antitrinitariorum, 1684, 174–5; Zeltner G., Historia crypto-socinismi Altorf., Lipsiae 1729, s. 1172, 1185, 1211, 1346; Zajączkowski, Opisanie disputacjej nowogrodzkiej, 1594; Boniecki IV 357–60; Estr. XV 277–8, XXVII 39; Łukaszewicz J., Dzieje kościołów wyznania helweckiego w Litwie, P. 1843, II 31, 171–2; Merczyng H., Szymon Budny jako krytyk tekstów biblijnych, Kr. 1913, 103, 109; tenże, Zbory i senatorowie protestanccy (Krasiński W., Zarys dziejów reformacji w Polsce, t. II, cz. II), W. 1905, 215, 235; Siarczyński Fr., Obraz wieku panow. Zygmunta III, I 100; Strzelecki A., Udział i rola różnowierstwa polskiego w rokoszu Zebrzydowskiego, »Ref. w Pol.« r. VII–VIII; Szczotka St., Synody arian polskich, tamże; Wiszniewski M., Historia literatury pol., Kr. 1857, IX 387; Kot St., Ideologia polityczna i społeczna braci polskich, W. 1932; tenże, Urok wsi i życia ziemiańskiego, W. 1937; Grabowski T., Literatura ariańska, Kr. 1908; tenże, Z dziejów literatury kalwińskiej na Litwie, »Ref. w Pol.«, r. VI 142–3; Bruckner A., Różnowiercy polscy, W. 1905; tenże, Dwa świadectwa, »Bibl. Warsz.« 1904, III; B. Kras. rkp. 3421; B. Czart. rkp. nr 1403 (Album Andrzeja Lubienieckiego).

Stanisław Szczotka

 
 
 
Za treści publikowane na forum Wydawca serwisu nie ponosi odpowiedzialności i są one wyłącznie opiniami osób, które je zamieszczają. Wydawca udostępnia przystępny mechanizm zgłaszania nadużyć i w przypadku takiego zgłoszenia Wydawca będzie reagował niezwłocznie. Aby zgłosić post naruszający prawo lub standardy współżycia społecznego wystarczy kliknąć ikonę flagi, która znajduje się po prawej stronie każdego wpisu.

Media

 
 
     
Mecenas
 
Uzywamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki.
Informację o realizacji Rozporządzenia o Ochronie Danych Osobowych (RODO) przez FINA znajdziesz tutaj.