INTERNETOWY POLSKI SŁOWNIK BIOGRAFICZNY INTERNETOWY POLSKI SŁOWNIK BIOGRAFICZNY INTERNETOWY POLSKI SŁOWNIK BIOGRAFICZNY
iPSB
  wyszukiwanie zaawansowane
 
  wyszukiwanie proste
 
Biogram Postaci z tego okresu
 Józef Stanisław Redo     

Józef Stanisław Redo  

 
 
1872-05-03 - 1941-11-09
Biogram został opublikowany w 1987 r. w XXX tomie Polskiego Słownika Biograficznego.
 
 
 
Spis treści:
 
 
 
 
 

Redo Józef Stanisław (1872–1941), śpiewak, aktor, reżyser. Ur. 3 V w Wilanowie, był synem Michała, organisty w kościele p. wezw. Narodzenia Najśw. Marii Panny przy ul. Leszno w Warszawie, oraz Jadwigi z Wysockich.

R. ukończył progimnazjum (zapewne w Warszawie), potem uczył się malarstwa u Wojciecha Gersona, a następnie studiował w warszawskim konserwatorium, w śpiewie kształcili go m. in. Cezar Trombini i Tytus Mikulski. W r. 1890 został zaangażowany do chóru operetki w Warszawskich Teatrach Rządowych (WTR), skąd zwolnił się w r. 1895. W letnim sezonie t.r. występował w warszawskim teatrze ogródkowym «Nowości», w r. 1896 – w zespole Jana Reckiego w Stanisławowie oraz w warszawskim teatrzyku ogródkowym «Belle Vue», w r. 1897 grał w teatrze poznańskim i z jego zespołem operetkowym wystąpił w lecie t.r. w warszawskim teatrze ogródkowym «Odeon». Tu zainteresował się nim dyrektor operetki warszawskiej Ludwik Śliwiński, umożliwił mu debiut w WTR w operetce E. Audrana „Konik polny i mrówka” (wrzesień 1897) i zaangażował do operetki warszawskiej, gdzie «pod opieką reżysersko-pedagogiczną Śliwińskiego zajął miejsce wielkiego gwiazdora» (Ludwik Sempoliński). Na tej scenie występował do końca jej trwania, zdobywając zarówno przychylność prasy, jak i uwielbienie publiczności, z którą «umiał jak nikt nawiązać kontakt» (Jadwiga Waydel-Dmochowska). Był zwłaszcza «bożyszczem kobiet i złotej młodzieży, która od niego uczyła się, jak należy nosić frak» (Witold Filler).

Na powodzenie R-y wpłynęło wiele czynników. Wg Sempolińskiego miał «piękny, ciepły, barytonowy głos o szerokiej skali, przyjemne warunki zewnętrzne, dużo męskiego uroku. Był średniego wzrostu o owalnej twarzy, pięknych włosach, trochę za małych oczach, które jednak świetnie charakteryzował. Znakomicie również tańczył – krótko mówiąc R. to wybitny, o szerokim wachlarzu umiejętności talent aktorski». Te jego umiejętności wykorzystywał Śliwiński, powierzając R-ie przez wiele lat wszystkie popisowe role w warszawskiej operetce, transponował nawet dla niego główne partie tenorowe na barytonowe. Do r. 1910 R. grał wyłącznie role amantów, do czego «posiadał wyjątkowe warunki» (Paweł Owerłło), potem występował także w rolach charakterystycznych. «Jako aktor opracowywał swoje role starannie, a operetkowych amantów i bohaterów traktował z ironicznym dystansem. Doskonały interpretator kupletów dopisywanych do roli, często również sam improwizował na scenie na aktualne tematy. […] Zawsze sam opracowywał charakteryzację, pogłębiając psychologiczny rysunek postaci, co było w owym czasie rewelacją stosowaną w operetce bardzo rzadko» („Słown. Teatru Pol.”). Słynął jako «tytan pracy, nieraz przez 600 wieczorów z rzędu nie schodzący ze sceny» (Filier), okazywał też zmysł do interesów (miał handlować skórami). Występował także gościnnie, m. in. w r. 1903 we Lwowie, w r. 1906 w Wilnie, w r. 1913 w Petersburgu.

Okres pierwszej wojny światowej przetrwał R. w Warszawie, nadal występując w operetkach. W r. 1915 wszedł w skład zarządu zrzeszenia Teatru Nowości, w r. 1920 został prezesem Zrzeszenia Artystów Teatru Nowości. Następnie, podobnie jak inni aktorzy operetkowi, aż po r. 1939 stale zmieniał zespoły i teatry warszawskie, we wrześniu 1925 zorganizował własny zespół operetkowy i występował z nim w Wilnie, w październiku t.r. został jednym z trzech dyrektorów operetki wileńskiej. Zespołem operetkowym kierował też w r. 1927, m. in. w Płocku. Występował też gościnnie w Łodzi (1924), Krynicy (1925), Krakowie (1926, 1927), Płocku (1928, 1932), Lwowie (1928). W tym okresie uprawiał także – bez większego powodzenia – działalność reżyserską. Najwybitniejsze role R-y stanowiły: tytułowa w «Hrabi Luksemburg” F. Lehára, Hrabia Daniel („Wesoła wdówka” Lehára), Baron („Ostatni walc” O. Strausa), Sułtan („Dama w gronostajach” J. Gilberta), Książę („Sybilla” V. Jacobiego), Piotruś („Muzykanci” O. Strausa), Kadet („Manewry jesienne” J. Kálmána), Kucharz-Książę („Róże z Florydy” L. Falla), Burmistrz („Clo-clo” Lehára), Generał Bonaparte („Teresina” O. Strausa), Papa („Cnotliwa Zuzanna” J. Gilberta), Franke („Zemsta nietoperza” J. Straussa), Ryszard („Gejsza” S. Jonesa), Cesarz („Krysia leśniczanka” G. Jarno), Harry („Piękna z Nowego Jorku” G. Kerkera), Florian („Słodka dziewczyna” H. Reinhardta). W latach trzydziestych R. wystąpił także w kilku filmach.

W r. 1922 R. został członkiem zasłużonym Związku Artystów Scen Polskich, dn. 25 V 1925 obchodził jubileusz 25-lecia pracy scenicznej w roli Malchara w „Kapłance ognia” W. Walentinowa, 10 IX 1926 jubileusz 30-lecia, a 19 IV 1935 – 40-lecia. W październiku 1940 R. wystąpił w inaugurującym spektakle w języku polskim, w niemieckim Teatrze m. Warszawy, w przedstawieniu operetki K. Zellera „Sztygar”, grał tam także później. Zmarł 9 XI 1941 w Warszawie i został pochowany na cmentarzu Powązkowskim.

R. był żonaty dwukrotnie: jego pierwszą żoną (1900) była Stefania z Śliwińskich (córka Ludwika Śliwińskiego), drugą (1915) – Nella (Aniela) z Lechowskich (zm. 1965). Z drugiego związku pozostawił córkę i synów.

 

Słown. Teatru Pol. (bibliogr., ikonogr., fot.); – Bartoszewski W., 1859 dni Warszawy, Wyd. 2, Kr. 1984; Filler W., Rendez-vous z warszawską operetką, W. 1977 (fot.); Konarska-Pabiniak B., Teatr w dawnym Płocku, Wr. 1984; Krasiński E., Warszawskie sceny 1918–1939, W. 1976; (W.), J. Redo, „Życie Warszawy” 1981 nr 182; – Owerłło P., Z tamtej strony rampy, Kr. 1957; Sempoliński L., Wielcy artyści małych scen, W. 1977 (fot.); Waydel-Dmochowska J., Dawna Warszawa, W. 1959; – „Przegl. Teatr. i Kinematograficzny” 1922 nr 16; „Życie Warszawy” 1965 nr 210 s. 6 (nekrolog drugiej żony).

Red.

 
 

Chmura tagów

 
Za treści publikowane na forum Wydawca serwisu nie ponosi odpowiedzialności i są one wyłącznie opiniami osób, które je zamieszczają. Wydawca udostępnia przystępny mechanizm zgłaszania nadużyć i w przypadku takiego zgłoszenia Wydawca będzie reagował niezwłocznie. Aby zgłosić post naruszający prawo lub standardy współżycia społecznego wystarczy kliknąć ikonę flagi, która znajduje się po prawej stronie każdego wpisu.

Media

 

Postaci powiązane

 

Ludwik Śliwiński

1857-02-02 - 1923-03-19 aktor teatralny
 
 
 

Postaci z tego okresu

 

w biogramy.pl

 

Stefan Wyszyński

1901-08-03 - 1981-05-28
prymas Polski
 

Janusz Morgenstern

1922-11-16 - 2011-09-06
reżyser filmowy
 

Jerzy Leszczyński

1884-02-06 - 1959-07-09
aktor teatralny
 

Tadeusz Leszek Pluciński

1926-09-25 - 2019-04-23
aktor filmowy
 
więcej  

Postaci z tego okresu

 

w ipsb

 

Ludwik Kurella

1834-07-13 - 1902-05-12
malarz
 

Alojzy Pawelec

1880-01-09 - 1972-08-18
działacz społeczny
 

Leon Popielski

1866-03-11 - 1920-10-08
fizjolog
 
więcej  
  Wyślij materiały Wyślij ankietę
 
     
Mecenas
 
Uzywamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki.
Informację o realizacji Rozporządzenia o Ochronie Danych Osobowych (RODO) przez FINA znajdziesz tutaj.