INTERNETOWY POLSKI SŁOWNIK BIOGRAFICZNY INTERNETOWY POLSKI SŁOWNIK BIOGRAFICZNY INTERNETOWY POLSKI SŁOWNIK BIOGRAFICZNY
iPSB
  wyszukiwanie zaawansowane
 
  wyszukiwanie proste
 
Biogram Postaci z tego okresu
 Józef Szabliński     

Józef Szabliński  

 
 
1808-06-04 - 5 lub 7.11.1872
Biogram został opublikowany w XLVI tomie Polskiego Słownika Biograficznego w latach 2009-2010.
 
 
 
Spis treści:
 
 
 
 
 

Szabliński Józef (1808–1872), wiolonczelista i waltornista, kompozytor, pedagog.

Ur. 8 VI w Warszawie, wychowywał się w rodzinie muzyków Orłowskich; jego przyrodnim rodzeństwem byli: Antoni Orłowski (zob.), skrzypek, oraz Joanna z Orłowskich Naimska, pianistka i nauczycielka gry na fortepianie.

S. kształcił się na Wydz. Nauk i Sztuk Pięknych (Oddz. Muzyki) przy Uniw. Warsz.; był na liście zapisanych w r. 1821 do klasy instrumentów dętych blaszanych Jakuba Bailly’ego (waltornisty Teatru Narodowego). W r. 1822 uczył się prawdopodobnie w klasie klawikordu (Alojzego Stolpego?). W r. 1823 został uczniem Józefa Wagnera, byłego basetlisty króla Stanisława Augusta. W czasie pierwszego popisu uczniów Inst. Muzyki i Deklamacji 17 XII 1824 znalazł się jako jeden z tria waltornistów wśród tych, którzy otrzymali pochwałę publiczną w obecności władz rządowych. Pod wrażeniem koncertu wiolonczelisty B. Romberga rozpoczął naukę gry na wiolonczeli, która stała się jego głównym instrumentem. Po utworzeniu Szkoły Głównej Muzyki został w r. 1826 nauczycielem instrumentów dętych metalowych (w miejsce Bailly’ego). Sprawozdanie z egzaminów z 20 VII 1829 informowało, że uczniowie S-ego «Zalewski i Jakubson mogą grać poloneza na dwie waltornie». Klasę tę prowadził S. do r. 1830; w tym czasie był podobno chórzystą opery warszawskiej.

W l. 1834–6 koncertował S. w Kwartecie Resursy, założonym przez Józefa Cichockiego, m.in. ze skrzypkiem Józefem Bielawskim; grywał z nimi także Ignacy Dobrzyński, którego twórczość S. popularyzował. Od r. 1837 był S. pierwszym wiolonczelistą w orkiestrze Teatru Wielkiego; słynął jako interpretator partii solowych w operach Stanisława Moniuszki (m.in. poloneza w „Hrabinie”) i F. Halévy’ego („Żydówka”). Podczas wizyty w Warszawie Karola Lipińskiego, który chciał poznać twórczość Dobrzyńskiego, koncertowano w r. 1844 w mieszkaniu kompozytora: «pierwsze skrzypce grał sam Lipiński, altówkę sam Dobrzyński, pierwszą wiolonczelę Szabliński». Grał też S. w kwartecie smyczkowym z Kazimierzem Baranowskim (koncertmistrzem Teatru Wielkiego), Leopoldem Lewandowskim i Feistem. Podczas koncertu na dochód Tow. Dobroczynności w r. 1842 wykonał z Baranowskim i Wincentym Szalkiewiczem trio Karola Kurpińskiego na skrzypce, klarnet i basetlę oraz „Ave Maria” Antoniego Teichmanna. S. dawał lekcje gry na wiolonczeli; jego najwybitniejszym uczniem (od r. 1842) był Ignacy Komorowski. W czasie występu w Warszawie H. Vieuxtempsa w r. 1859 wykonał z nim swoje Capriccio na skrzypce i wiolonczelę z towarzyszeniem fortepianu. Na koncercie w Warszawie Henryka Wieniawskiego w r. 1860 S. na basetli «wdzięcznie […] przygrywał». Jako kompozytor był też twórcą Romansu na wiolonczelę. Przez pewien czas w l. 1861–2 prowadził klasę basetli w nowo powstałym Inst. Muzycznym. W r. 1865 grał regularnie na wiolonczeli na porankach muzycznych, organizowanych przez „Gazetę Muzyczną i Teatralną”. Uczestniczył także t.r. w różnych koncertach w sali Resursy. Z powodu pogarszającego się wzroku zrezygnował w lutym 1870 z funkcji pierwszego wiolonczelisty. Zmarł 5 lub 7 XI 1872 w Warszawie, został pochowany na cmentarzu Powązkowskim.

Brak informacji o rodzinie S-ego.

Aleksander Martin, kolega S-ego z Teatru Wielkiego, dedykował mu swój „Nokturn na wiolonczelę”.

 

Słown. Muzyków Pol.; Sowiński, Słown. Muzyków; Suchecki R., Wiolonczela od A do Z, Kr. 1982 s. 216; Szenic, Powązki; – Polska literatura wiolonczelowa XIX i XX wieku, Red. M. Demska-Trębacz, W. 1988; Rutkowska A., Działalność pedagogiczna Instytutu Muzycznego Warszawskiego (1860–1918), W. 1967; Siwkowska J., Nokturn, czyli rodzina Fryderyka Chopina i Warszawa w latach 1832–1881, W. 1988; 150 lat Państwowej Wyższej Szkoły Muzycznej w Warszawie, Red. S. Śledziński, Kr. 1960; Z dziej. pol. kultury muzycz.; – „Bibl. Warsz.” 1852 t. 3, 1856 t. 4; „Echo Muzycz., Teatr. i Artyst.” 1891 nr 412, 413; „Gaz. Korespondenta Warsz. i Zagran.” 1824 nr 204; „Gaz. Muzycz. i Teatr.” 1865 nr 5–10, 12; „Gaz. Pol.” 1870 nr 51; „Kłosy” 1870 nr 249; „Kur. Warsz.” 1824 nr 110; „Pam. Muzycz. Warsz.” 1835 nr 1; „Ruch Muzycz.” 1857 nr 2, 5, 30, 1860 nr 25, 46, 47; „Tyg. Ilustr.” 1870 nr 112; „Tyg. Muzycz.” 1820 nr 3; – AP m. stoł. W.: Akta Warsz. Inst. Muzycz., sygn. I/74 vol. 17; B. Jag.: rkp. 7115.

Mieczysława Demska-Trębacz

 
 

Powiązane zdjęcia

   

Chmura tagów

TAGI

Za pomocą tagów oznaczamy powiązania tematyczne postaci. Pozwalają one eksplorować serwis wg wybranych przez redakcję najważniejszych tematów dla danej postaci.

 
Za treści publikowane na forum Wydawca serwisu nie ponosi odpowiedzialności i są one wyłącznie opiniami osób, które je zamieszczają. Wydawca udostępnia przystępny mechanizm zgłaszania nadużyć i w przypadku takiego zgłoszenia Wydawca będzie reagował niezwłocznie. Aby zgłosić post naruszający prawo lub standardy współżycia społecznego wystarczy kliknąć ikonę flagi, która znajduje się po prawej stronie każdego wpisu.
 
     
Mecenas
 
Uzywamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki.
Informację o realizacji Rozporządzenia o Ochronie Danych Osobowych (RODO) przez FINA znajdziesz tutaj.