Lesiowski Kazimierz (1. poł. XVII w.), malarz zakonny, franciszkanin. Działał w Chełmnie i w Krakowie. Był autorem malowideł zdobiących stalle z ok. r. 1630, o dwudziestu czterech siedziskach, w prezbiterium dawnego kościoła Franciszkanów w Chełmnie, obejmujących dwa cykle obrazów: sceny z życia Św. Franciszka z Asyżu w stallach północnych i św. Antoniego z Padwy w stallach południowych. Stalle te uległy zniszczeniu po kasacie tamtejszego klasztoru w r. 1816. L. wykonał też duży obraz Św. Antoni z Dzieciątkiem Jezus, opatrzony sygnaturą i datą 1648, który do dnia dzisiejszego znajduje się w kapitularzu klasztoru klarysek przy kościele Św. Andrzeja w Krakowie. Na podstawie analizy stylistycznej można mu także przypisać spory obraz Św. Antoni Padewski, wiszący w refektarzu klasztoru franciszkanów w Krakowie. Bez dostatecznych dowodów złączono z L-m polichromię i dekorację na stallach w kościele pobernardyńskim w Lubawie (1. dekada XVII w.). Jako malarz zakonny, L. zaspakajał głównie zapotrzebowania własnego zgromadzenia. Nie osiągając wyższego poziomu, malarstwo L-ego przez swą tematykę, wydłużone proporcje postaci i koloryt, jest charakterystyczne dla kierunku manieryzmu renesansowego, należącego w Polsce do sztuki okresu kontrreformacji.
Rastawiecki, Słownik malarzów, I; Thieme–Becker, Lexikon d. Künstler, (mylnie uznany za malarza XVIII w.); Katalog zabytków sztuki w Polsce. T. 4: Miasto Kraków, Cz. 2 (w druku); – Kołaczkowski J., Wiadomości tyczące się przemysłu i sztuki dawnej w Polsce, Kr.–W. 1888 s. 309; Makowski B., Sztuka na Pomorzu. Jej dzieje i zabytki, Tor. 1932; – Ojczyste spominki…, Oprac. A. Grabowski, Kr. 1845 I 250–1; – Miske L., Sinoptica relatio Conventuum…, (rkp.).
Jan Samek