INTERNETOWY POLSKI SŁOWNIK BIOGRAFICZNY INTERNETOWY POLSKI SŁOWNIK BIOGRAFICZNY INTERNETOWY POLSKI SŁOWNIK BIOGRAFICZNY
iPSB
  wyszukiwanie zaawansowane
 
  wyszukiwanie proste
 
Biogram Postaci z tego okresu
 Marceli Słodki     

Marceli Słodki  

 
 
1892-11-11 - 1944
Biogram został opublikowany w latach 1997-1998 w XXXVIII tomie Polskiego Słownika Biograficznego.
 
 
 
Spis treści:
 
 
 
 
 

Słodki (Slodki) Marceli (1892–1944?), malarz, grafik, ilustrator i rzeźbiarz. Ur. 11 XI w Łodzi, był synem Adolfa, dyrektora banku. Gdy miał 13 lat, zmarła jego matka, wówczas opiekę nad nim przejęła starsza siostra.

S. ukończył w Łodzi szkołę średnią. W l. 1910–13 studiował malarstwo w ASP w Monachium pod kierunkiem K. J. Beckera-Gundahla. Podczas studiów odwiedził Włochy; zachorował wówczas na malarię. W r. 1913 wyjechał do Paryża. Po wybuchu pierwszej wojny światowej przeniósł się do Szwajcarii. Pracował tam jako rysownik w biurze architektonicznym w Zurychu. Związał się wówczas z radykalnym ruchem artystycznym stworzonym głównie przez przybyszów z różnych stron Europy. Należał do pierwszej grupy dadaistów (miał bliskie kontakty z poetą T. Tzarą i malarzem Ch. Schadem). Był uczestnikiem najwcześniejszej wystawy dadaistów w styczniu 1916, a także autorem plakatu do pierwszego wieczoru (5 II t.r.) «Cabaret Voltaire» (zapewne z portretem Emmy Hennigs, w zbiorach Kunsthaus w Zurychu). Pierwsze znane prace S-ego to seria ekspresjonistycznych drzeworytów z l. 1915 i 1916 zamieszczonych w lewicowym piśmie berlińskim „Die Aktion”, F. Pfemferta. Przedstawiają one sceny z kabaretu z artystami, publicznością przy stolikach i z kelnerkami; zapewne nosiły wspólny tytuł Wnętrze, bowiem drzeworyty o takiej nazwie i kolejnej numeracji wystawił w następnej wystawie dadaistów w lokalu kabaretu w czerwcu 1916. Z innych grafik wymienić trzeba pierwszą scenę z cyrku, którą można zatytułować Na trapezie oraz portrety L.Tołstoja (do wydanego w r. 1918 przez F. Pfemferta w serii „Der Rote Hahn” tłumaczenia utworu pisarza) oraz F. Dostojewskiego. Grafiki te, o ostro ciętych, kubizowanych formach, artysta wykonał techniką drzeworytu negatywowego, wydobywając bielą światła z czarnego tła postaci i sprzęty. Wykazują one analogie z drzeworytami ówczesnego przyjaciela S-ego Ch. Schada. Należą do wybitniejszych osiągnięć polskiej grafiki XX w.

W Zurychu S. wziął jeszcze udział w styczniu 1917 w Pierwszej Wystawie Dada w Galerie Corray, a w maju w Wystawie Grafiki, Wyszywanek i Reliefów w Galerie «Dada». W grudniu 1918 uczestniczył w wystawie dadaistów w Salonie Artystycznym Wolfsberga, zaś w r. 1919 odbyła się jego indywidualna wystawa w Galerie Bollag. Już jednak w r. 1918 S. przeniósł się do Berlina, gdzie pracował jako kierownik artystyczny (dekorator) w teatrze «Wilde Bühne».

W r. 1923 S. zamieszkał na stałe w Paryżu. Poświęcił się głównie malarstwu. Jego twórczość, charakterystyczna dla drugiej generacji artystów École de Paris, przybyłych do Francji po r. 1918, łączyła cechy postimpresjonizmu, fowizmu i ekspresjonizmu. Najbardziej znane były groteskowe przedstawienia klownów (m. in. Clowni, reprod. w katalogu indywidualnej wystawy w Łodzi w r. 1934), akrobatów, pierrotów, wędrowców, które stawały się metaforą ludzkiej egzystencji. Tworzył także kompozycje z postaciami kobiet we wnętrzu, np. Przy pianinie (Muz. Sztuki w Tel-Awiwie), czy Kobieta czytająca (Muz. Sztuki w Ein Harod w Izraelu), Czesząca się (reprod. w: „Kur. Por.” 1934 nr 52), Portret kobiety (reprod. w: „Art et Décoration” 1933 z. 7), akty, obrazy przedstawiające rybaków, pejzaże: Pejzaż (Muz. Sztuki w Ein Harod), Dworek bretoński (reprod. w: „Nasz Przegl. Ilustr.” 1934 nr 8), Pejzaż górski (ŻIH), martwe natury (Muz. Sztuki w Ein Harod i w ŻIH). S. malował obrazy swobodnymi pociągnięciami szerokiego pędzla, stosując płaskie, syntetyczne plamy czerwieni, różów i bieli o ciepłej, lekkiej tonacji i niekiedy zestawiając je z zielenią i błękitem. Kontury w nich zanikały, bryły były wydobywane kolorem. Wykonywał też ilustracje do utworów literackich, m. in. A. Czechowa i H. Janowitza. Zajmował się też rzeźbą (dwa archaizowane studia kobiecych aktów, reprod. w książce H. Fenstera „Undzere farpajnigte kinstler”, Paris 1951) i scenografią; był rysownikiem i akwarelistą. W Zurychu rysował pejzaże miejskie. W Paryżu S. wystawiał w Galerie Bing w r. 1933 oraz w Galerie Bonaparte, prowadzonej przez Ch. Aronsona (F. Biedarta). W r. 1932 miał wystawę w Galerie Forter w Zurychu, zaś w r. 1938 w Bloomberg Gallery w Londynie. Podczas pobytu S-ego w Londynie powstały widoki uliczek, parków i nadbrzeży Tamizy.

S. utrzymywał kontakty z krajem. W r. 1931 został członkiem Zrzeszenia Żydowskich Artystów Malarzy i Rzeźbiarzy w Krakowie. Przebywał w Polsce w r. 1934; zorganizowano wówczas wystawy jego dzieł w Salonie Czesława Garlińskiego w Warszawie (w lutym), a następnie w hotelu «Savoy» w Łodzi (w kwietniu i maju). Uczestniczył ponadto w sierpniu t.r. w «Trzeciej Wystawie Sztuk Plastycznych» w Kazimierzu nad Wisłą. Podczas pobytu w Kazimierzu malował akwarelami pejzaże i sceny rodzajowe, np. Studnia na rynku w Kazimierzu (w Muz. Sztuki w Ein Harod).

Po zajęciu Francji przez wojska niemieckie w r. 1940 S. ukrywał się koło Brive–la–Gaillarde, następnie w namiocie w górach koło Chambery i w St. Maurice. Wskutek denuncjacji został aresztowany przez Gestapo dn. 14 XII 1943; umieszczono go w obozie w Drancy, a po trzech dniach deportowano do obozu koncentracyjnego w Oświęcimiu. Dokładna data śmierci S-ego nie jest znana.

S. był żonaty (od r. 1940) z Maszą Boulanger (zm. 1947), malarką pochodzącą z Saarbrücken.

S. pozostaje wciąż najmniej znaną postacią polskiej awangardy artystycznej XX w. Był jedynym polskim uczestnikiem ruchu dadaistycznego. Dzieła S-ego znajdują się w Muz. Sztuki w Ein Harod (25 obrazów olejnych i akwarel), Muz. Sztuki w Tel-Awiwie (2 akwarele), Muz. Narodowym w Warszawie (1 akwarela) i ŻIH (2 obrazy).

 

Rysunkowy Autoportret, reprod. w: Fenster H., Undzere forpajnigte kinstler, Paris 1951 s. 162; Fot. m. in. w: Sandel J., Umgekumene jidisze kinstler in Pojln, W. 1957 I 230; – Pol. Bibliogr. Sztuki; Hugnet G., Dictionnaire du Dadaïsme, Paris 1976 s. 32–6, 99; Thieme-Becker, Lexikon d. Künstler (M. Wallis); Vollmer, Künstler Lexikon (J. Sandel); Ausstellung von Graphik, Broderie, Relief, Galerie Dada, Zürich 1917; Cabaret Voltaire: eine Sammlung künstlerischer und literarischer Beiträge, Hrsg., H. Ball, Zürich 1916; Dada global, Oprac. R. Meyer, J. Hossli, G. Magnaguano, J. Steiner i H. Bollinger; Katalog wystawy, Kunsthaus Zürich 1994; Ekspresjonizm w sztuce polskiej. Katalog wystawy, Oprac. P. Łukaszewicz, J. Malinowski, Muzeum Narodowe we Wrocławiu 1980; Ernste Dada-Ausstellung: Modernste Malerei, Negerplastik, Alte Kunst, Galerie Corray, Zürich 1917; Expressionismus. Literatur und Kunst 1910–1923. Eine Ausstellung des Deutschen Literaturarchivs in Schiller–Nationalmuseum, Hrsg. P. Raabe i H. L. Greve, Marbach a./N. 1960 s. 232; Katalog wystawy Marcelego Słodkiego w gmachu hotelu ,,Savoy”, Łódź 15 IV – 15 V 1935; Memorial Exhibition Jewish Artist Who Perished in the Holocaust, The Tel–Aviv Museum 1968; Première exposition du Groupe des Artistes Polonais à Paris, Paris 1935; Uratowane dzieła sztuki artystów żydowskich. Wystawa. Żydowskie Towarzystwo Krzewienia Sztuk Pięknych, W. 1949; Wystawa dzieł żydowskich artystów plastyków, męczenników niemieckiej okupacji. Katalog. Żydowskie Towarzystwo Krzewienia Sztuk Pięknych, W. 1948; Wystawa prac Marcelego Słodkiego. Katalog. Salon Czesława Garlińskiego, W. 1934; – Bollinger H., Magnaguano G., Meyer R., Dada in Zürich, Zürich 1985 (pełna bibliogr. dot. dadaizmu w Zurychu); Expressionismus. Aufzeichnungen und Erinnerungen der Zeitgenossen, Hrsg. P. Raabe, Olten und Freiburg in Breisgau 1965 s. 167, 202, 396; Fenster H., Undzere farpajnikte kinstler, Paris 1951 s. 162–4; Garlicka-Zembrzuska H., Działalność wystawowa Salonu Sztuki Czesława Garlińskiego w latach 1922–1939, w: Z zagadnień plastyki polskiej 1918–1939, Pod red. J. Starzyńskiego, Wr. 1963 s. 352; Husarski W., Wystawy warszawskie, „Tyg. Ilustr.” 1934 nr 11; Ich schneide die Zeit aus Expressionismus und Politik in Franz Pfemferts „Aktion” 1911–1918, Hrsg. P. Raabe, München 1964; Kotula A., Krakowski P., Malarstwo, rzeźba, architektura. Wybrane zagadnienia plastyki współczesnej, Wyd. 3, W. 1981 s. 192; Kronika, „Sztuki Piękne” 1934 s. 64, 66, 352; Kronika. Kazimierz n/Wisłą, „Głos Plastyków” 1934 nr 9–12 s. 184; Malinowski J., Polska awangarda w Niemczech 1900–1933, w: Między Polską a światem, Pod red. M. Morki i P. Paszkiewicza, W. 1993 s. 264; Müller I., O powstaniu, celach i pracy Zrzeszenia Żydowskich Artystów Malarzy i Rzeźbiarzy w Krakowie, „Sztuka i Życie Współcz.” 1934 nr 1; O’Konor L., Viking Eggeling 1880–1925. Artist and Film-maker, Stockholm 1971; Pol. życie artyst. w l. 1915–39; Richter H., Dada-Kunst und Antikunst, Köln 1964 (wyd. polskie: Dadaizm – sztuka i antysztuka, Tłum. J. S. Buras, W. 1983); Rutowska M., Serwański E., Losy polskich środowisk artystycznych 1939–1945, P. 1987 s. 78 (jako miejsce śmierci podany mylnie Paryż); Sollar F., Expositions. Marceli Slodki à la Galerie Bing, „L’Art et Décoration” 1933 nr 7 s. VI, VIII; Sterling M., Wystawa Marcelego Słodkiego i Barczyńskiego, „Kur. Por.” 1934 nr 52 s. 6; Samotyhowa N., Marceli Słodki w Salonie Garlińskiego, „Kobieta Współcz.” 1934 nr 10; Szittya E., Das Kuriositäten–Kabinett, Konstanz 1923 s. 281–2; [Wallis M.] mw, Wystawy. Marcel Slodki, „Wiad. Liter.” 1934 nr 9; Winkler K. W., Wystawa M. Słodkiego, „Pion” 1934 nr 9; Ze świata sztuki, „Nasz Przegl. Ilustr.” 1934 nr 8, 24; – Tzara T., Cabaret Voltaire, Chronique zurichoise 1915–1919, w: Dada–Almanach, Hrsg. R. Huelsenbeck, Berlin 1920; – „Die Aktion” 1915 nr 22/23 szp. 281–2, nr 26 szp. 329–30, nr 37/38 szp. 474, nr 43/44, s. tytułowa, szp. 538, 541, 1916 nr 3/4 szp. 35 (reprod. drzeworytów); „Die Aktion” 1917–1918 [reprint], z komentarzem P. Raabego, München 1967 s. 62–3.

Jerzy Malinowski

 
 
 
Za treści publikowane na forum Wydawca serwisu nie ponosi odpowiedzialności i są one wyłącznie opiniami osób, które je zamieszczają. Wydawca udostępnia przystępny mechanizm zgłaszania nadużyć i w przypadku takiego zgłoszenia Wydawca będzie reagował niezwłocznie. Aby zgłosić post naruszający prawo lub standardy współżycia społecznego wystarczy kliknąć ikonę flagi, która znajduje się po prawej stronie każdego wpisu.

Media

 
 
     
Mecenas
 
Uzywamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki.
Informację o realizacji Rozporządzenia o Ochronie Danych Osobowych (RODO) przez FINA znajdziesz tutaj.