INTERNETOWY POLSKI SŁOWNIK BIOGRAFICZNY INTERNETOWY POLSKI SŁOWNIK BIOGRAFICZNY INTERNETOWY POLSKI SŁOWNIK BIOGRAFICZNY
iPSB
  wyszukiwanie zaawansowane
 
  wyszukiwanie proste
 
Biogram Postaci z tego okresu
 Paweł Śliwa      Ks. Paweł Śliwa, wizerunek na podstawie fotografii.

Paweł Śliwa  

 
 
Biogram został opublikowany w L tomie Polskiego Słownika Biograficznego w latach 2014-2015.
 
 
 
Spis treści:
 
 
 
 
 

Śliwa Paweł (1921—1989), ksiądz rzymskokatolicki, filozof, teolog.

Ur. 29 VI w Trzcianie (pow. mielecki), był najmłodszym z ośmiorga dzieci Józefa i Anny z domu Topór.

Ś. uczęszczał do Państw. Gimnazjum i Liceum im. Stanisława Konarskiego w Mielcu, należał w tym czasie do ZHP i przewodniczył szkolnej Sodalicji Mariańskiej. Po zdaniu 16 V 1939 matury wstąpił do Wyższego Seminarium Duchownego w Tarnowie, które w okresie okupacji niemieckiej mieściło się w majątku seminaryjnym w Błoniu (pow. tarnowski). Na pierwszym roku studiów przetłumaczył z języka łacińskiego podręcznik do krytyki ludzkiego poznania „Critica” (Innsbruck 1915), autorstwa jezuity Josefa Donata. Dn. 22 V 1941 został z innymi alumnami aresztowany przez Gestapo; do 3 IX t.r. był więziony w Tarnowie przy ul. Urszulańskiej. Po wyzwoleniu miasta spod okupacji niemieckiej przyjął 22 IV 1945 święcenia kapłańskie z rąk krakowskiego bp. pomocniczego Stanisława Rosponda. Był wikariuszem w Wietrzychowicach (pow. dąbrowski), od r. 1946 w Szczurowej (pow. brzeski) i od r.n. w Ujanowicach (pow. limanowski). Po zaliczeniu 16 II 1945 przez Radę Wydz. Teologicznego UJ okupacyjnych studiów seminaryjnych kontynuował je tam zaocznie i uzyskał 9 XI 1949 magisterium na podstawie pracy Teoria poznania materializmu dialektycznego. W l. 1950—5 był wikariuszem w parafii p. wezw. Najświętszego Serca Pana Jezusa w Tarnowie. Dn. 5 VII 1954 uzyskał na Wydz. Teologicznym UJ doktorat na podstawie dysertacji Teoria prawd pierwotnych a nauka Szkoły Lowańskiej w kwestii punktu wyjścia epistemologii, napisanej pod kierunkiem ks. Kazimierza Kłósaka. Od 1 X 1955 studiował na Wydz. Filozofii Chrześcijańskiej KUL, gdzie ponownie uzyskał 9 III r.n. magisterium na podstawie rozprawy Ideał poznania w epistemologii F. van Steenberghena oraz 1 X 1957 doktorat na podstawie dysertacji Natura zgodności powszechnika z treścią rzeczy w świetle koncepcji bytu (fragmenty pt. Tożsamość powszechnika z istotą rzeczy na tle koncepcji bytu w filozofii tomistycznej, w: „Roczn. Filoz.” T. 10: 1962 z. 1); promotorem obu prac był o. Mieczysław Albert Krąpiec.

W r. 1958 został Ś. wykładowcą ontologii, kosmologii i teorii poznania w seminarium duchownym diec. warmińskiej w Olsztynie; równocześnie pełnił posługę w kaplicy p. wezw. Matki Bożej Różańcowej w olsztyńskiej dzielnicy Dajtki. Od 11 V 1959 do 7 IV 1960 studiował w Faculté des Lettres na uniw. w szwajcarskim Fryburgu. Po powrocie był ojcem duchownym w seminarium w Tarnowie (do r. 1963) oraz pełnił funkcje wikariusza eksponowanego i rektora kościoła św. Marcina w Zawadzie (pow. tarnowski). W l. 1963—73 pracował jako wizytator sióstr dominikanek, elżbietanek i Sacré Coeur, a także był spowiednikiem wielu innych zgromadzeń zakonnych. Od r. 1963 wykładał w tarnowskim seminarium teologię fundamentalną, logikę, wstęp do filozofii, metafizykę, teodyceę, krytykę ludzkiego poznania, psychologię racjonalną i eksperymentalną oraz historię filozofii. Jego zainteresowania naukowe skupiały się na tomizmie egzystencjalnym, realizmie teoriopoznawczym i antropologii filozoficznej; opublikował m.in. prace Problem bezpośredniego realizmu świata zewnętrznego na gruncie egzystencjalizmu tomistycznego („Roczn. Filoz.” T. 11: 1963 z. 1), Znaczenie teorii prawd pierwotnych dla zagadnienia punktu wyjścia teorii poznania („Tarnowskie Studia Teolog.” T. 5: 1972), Przedmiot czy rzecz w sobie w klasycznej definicji prawdy na tle jej interpretacji w Szkole Lowańskiej (tamże T. 6: 1977), Bóg a transcendentalność pojęcia bytu (tamże T. 10: 1987 cz. 2) i Próba tomistycznej argumentacji za istnieniem Boga bez tradycyjnych założeń („Studia z filozofii Boga”, W. 1973 II). W rękopisach pozostały w Arch. Diecezjalnym w Tarnowie skrypty Ś-y dla seminarzystów: Elementy teorii poznania i metafizyki na tle historii filozofii, Kosmologia (1975), Teoria poznania (1975), Metafizyka, Ogólna metodologia nauk (1978), Wykład filozofii współczesnej wiek XIX i XX.

W r. 1969 został Ś. honorowym kapelanem papieskim. W 1. 1970—87 pełnił obowiązki ojca duchownego księży diec. tarnowskiej i organizował «dni skupienia», z których materiały z l. 1970—82 zamieścił w książce Kapłan pasterz w oczach Bożych (W. 1984). Po utworzeniu w r. 1980 parafii w Zawadzie został jej proboszczem; przeprowadził konserwację tamtejszego drewnianego kościoła św. Marcina. W r. 1981 zrezygnował z probostwa, pozostał jednak w Zawadzie, dojeżdżając na wykłady do tarnowskiego seminarium. W l. 1981—6 przewodniczył podkomisji seminaryjnego przygotowania do kapłaństwa w Komisji ds. Powołań i Seminarium Duchownego oraz podkomisji dla formacji duchowej w Komisji ds. Duchowieństwa Diecezjalnego IV Synodu Diec. Tarnowskiej. W r. 1983 został mianowany tymczasowym wikariuszem ekonomem w Miliku (woj. nowosądeckie); dojeżdżał odtąd także do Andrzejówki, Nowej Wsi i Roztoki Wielkiej. W r. 1985 został administratorem, a w r. 1986 proboszczem w Zbyszycach (woj. nowosądeckie); 8 VIII 1987 zrezygnował z tej funkcji z powodu choroby. Zmarł 22 VII 1989 w Tarnowie, został pochowany 25 VII w kaplicy cmentarnej w Zawadzie.

W kościele paraf. w Zawadzie poświęcono Ś-ie dzwon, a w r. 1999 umieszczono tablicę pamiątkową.

 

Portret przez Stanisława Nowaka w Wyższym Seminarium Duchownym w Tarnowie; — Bibliografia historii Kościoła w Polsce za lata 1944—1970, W. 1977 II; Encyklopedia Tarnowa, Tarnów 2010; Nowak A., Słownik biograficzny kapłanów diecezji tarnowskiej 1786—1985, Tarnów 2004 IV; Polska bibliografia nauk kościelnych za lata 1972—1973, W. 1979; toż za l. 1977—9, W. 1986 I; Słown. Pol. Teologów Katol., VIII (bibliogr. prac); Szołdrski W., Martyrologium duchowieństwa polskiego pod okupacją niemiecką w latach 1939—1945, „Sacrum Poloniae Millenium” T. 11: 1965; Witek J., Encyklopedia miasta Mielca, Mielec 2009 III (fot.); — Piech S., Charyzmatyczny ojciec duchowny. Ksiądz Paweł Śliwa (1921—1989). W dwudziestą piątą rocznicę śmierci, „Currenda” R. 164: 2014 nr 3 s. 299—308; tenże, Doktorzy teologii Uniwersytetu Jagiellońskiego w latach 1945—1954, „Saeculum Christianum” R. 5: 1998 nr 1 s. 202; tenże, Ksiądz Paweł Śliwa (1921—1989). Filozof, ojciec duchowny księży diecezji tarnowskiej, w: Non cesso gratias agere Deo et hominibus, Kr.—W. 2013 s. 331—8; tenże, Księża diecezji tarnowskiej doktorzy teologii Uniwersytetu Jagiellońskiego (1916—1954), „Currenda” R. 142: 1992 nr 7/9 s. 709, 713—14; Strzała J., Ks. prałat prof. dr Paweł Śliwa — człowiek niezwykłej dobroci, „Mieleckie Zap.” 2000/1 nr 314 s. 54—9 (fot.); Szorc A., Kopiczko A., Wyższe Seminarium Duchowne „Hosianum”. Zarys dziejów, Olsztyn 1995 s. 161; — IV Synod Diecezji Tarnowskiej. Tarnów 1982—1986, Tarnów 1990 s. 313—14, 319—20; Karwat P., Ks. dr prałat Paweł Śliwa. Człowiek niezwykłej dobroci, Tarnów 1999 (fot.); Schematyzm diecezji tarnowskiej za l. 1977, 1983, 1987, 1992 (cz. hist.); Spis duchowieństwa i parafii diecezji warmińskiej za r. 1959; — „Gość Niedzielny” (wyd. tarnowskie) 1999 nr 33 s. 22, nr 34 s. 24 (omówienie książki P. Karwata); „Roczn. Diec. Tarnowskiej” 1946, 1948, 1950, 1959, 1963, 1967, 1972; „Więź” R. 39: 1996 nr 8 s. 82—3; — Nekrologi i wspomnienia pośmiertne: „Currenda” R. 139: 1989 nr 10/12, R. 140: 1990 nr 4/6 (W. Szurek, J. Trela, fot.); — Arch. Diec. w Tarnowie: sygn. PŚ II/4 (akta personalne i spuścizna); Arch. UJ: sygn. WT II 252 (akta magisterskie), sygn. WT II 273 (akta doktorskie), sygn. WT II 276 nr 103, sygn. S II 524 nr 10727; Arch. Uniw. Papieskiego Jana Pawła II w Kr.: sygn. T—1040 (Skoczeń W., Idea stwórczo-zbawczego powołania człowieka w pismach księdza Pawła Śliwy, Tarnów 1992, mszp.), sygn. T—1509 (Cygan B., Teoriopoznawcze i ontologiczne uwarunkowania argumentacji za istnieniem Boga w ujęciu księdza Pawła Śliwy, Tarnów 1993, mszp.), sygn. T—1530 (Nowak G., Sylwetka osobowościowa i naukowa księdza Pawła Śliwy, Tarnów 1993, mszp.), sygn. T—2097 (Stachel T., Ideał kapłana w nauczaniu i życiu księdza Pawła Śliwy, Tarnów 1994, mszp.), sygn. T—6641 (Skoczeń W., Idea powołania człowieka w pismach księdza Pawła Śliwy, Tarnów 1999 [2002], mszp.); — Mater. Red. PSB: Wydruk ze strony internetowej www.zawada.net.pl; — Informacje z USC w Czerminie i dyrektora Arch. Uniw. KUL Marka Pawelca.

 

Stanisław Ludwik Piech

 
 

Chmura tagów

 
Za treści publikowane na forum Wydawca serwisu nie ponosi odpowiedzialności i są one wyłącznie opiniami osób, które je zamieszczają. Wydawca udostępnia przystępny mechanizm zgłaszania nadużyć i w przypadku takiego zgłoszenia Wydawca będzie reagował niezwłocznie. Aby zgłosić post naruszający prawo lub standardy współżycia społecznego wystarczy kliknąć ikonę flagi, która znajduje się po prawej stronie każdego wpisu.
 
     
Mecenas
 
Uzywamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki.
Informację o realizacji Rozporządzenia o Ochronie Danych Osobowych (RODO) przez FINA znajdziesz tutaj.