INTERNETOWY POLSKI SŁOWNIK BIOGRAFICZNY INTERNETOWY POLSKI SŁOWNIK BIOGRAFICZNY INTERNETOWY POLSKI SŁOWNIK BIOGRAFICZNY
iPSB
  wyszukiwanie zaawansowane
 
  wyszukiwanie proste
 
Biogram Postaci z tego okresu

Szymon Piotr Syrkus  

 
 
1893-04-24 - 1964-06-08
 
Biogram został opublikowany w XLVI tomie Polskiego Słownika Biograficznego w latach 2009-2010.
 
 
 
Spis treści:
 
 
 
 
 

Syrkus Szymon Piotr (do r. 1927 Szyja) (1893–1964), architekt.

Ur. 24 IV w Warszawie (niekiedy jako miejsce ur. podawał Grodno), był synem Maurycego (czasem podawał, że Marcina), właściciela niewielkiego zakładu przewozowego, oraz Józefy z Krügerów (Krygierów), zamordowanej w getcie warszawskim w r. 1942. Miał siostrę Stefanię, zamężną Goldberg, która zginęła w r. 1944 w powstaniu warszawskim.

S. ukończył w r. 1912 gimnazjum realne w Warszawie przy ul. Jezuickiej. Następnie studiował architekturę na politechnikach: w Wiedniu, Grazu (1912–14) i Rydze. Naukę w Rydze przerwał z powodu służby wojskowej w armii rosyjskiej, którą odbył jako technik-saper przy budowie linii kolejowej Tuapse–Nowosenaki na Kaukazie. Z powodu pierwszej wojny światowej został ewakuowany z Politechn. Ryską w r. 1915 do Moskwy; współpracował tam z Aleksandrem Lednickim, Stanisławem Noakowskim i Michałem Kaczorowskim oraz uczestniczył w inwentaryzacji wywiezionych do Rosji zabytków sztuki polskiej.

W r. 1918 wrócił S. do kraju i w sierpniu t.r. został przyjęty na Wydz. Architektury Politechn. Warsz. Wkrótce potem przeniósł się na ASP do Krakowa; studiował malarstwo u Józefa Mehoffera i Wojciecha Weissa oraz architekturę u Józefa Gałęzowskiego i Adolfa Szyszko-Bohusza. Uczestniczył w prowadzonych przez Szyszko-Bohusza pracach archeologicznych na Wawelu, odbył też zastępczą służbę wojskową jako technik w szpitalu. Od r. 1920 należał w Krakowie do Niezalegalizowanego Klubu Futurystów «Pod Katarynką», założonego przez Brunona Jasieńskiego, Stanisława Młodożeńca i Tytusa Czyżewskiego. Pod koniec t.r. wrócił na Politechn. Warsz. i na pierwszym warszawskim tzw. poezowieczorze 9 II 1921 wygłosił przemówienie o architekturze. W r. 1922 krótko należał do grupy Formistów «F9». T.r. uzyskał dyplom architekta, po czym wyjechał za granicę. Praktykował w Berlinie (m.in. w l. 1922–3 budując dekoracje i malując plakaty w atelier filmowym Universum-Film Aktiengesellschaft <UFA>) oraz Paryżu (najdłużej pod kierunkiem prof. Académie des Beaux Arts, Gustawa Umdenstocka). W l. 1923–4 uczestniczył w projektowaniu dworców i budynków kolejowych w Indochinach. Znał biegle języki: rosyjski, francuski, niemiecki i angielski.

W grudniu 1924 wrócił S. do Warszawy i niebawem podjął pracę w atelier architekta Henryka Gaya; pracował m.in. przy projekcie i realizacji gmachu Kasy Chorych przy ul. Wolskiej. W r. 1925 otworzył własną pracownię architektoniczną. T.r. opublikował artykuł Architektoniczne podstawy budownictwa mieszkaniowego („Odbudowa Kraju” 1925 nr 2), w którym wobec zacofania i braku mieszkań proponował uprzemysłowienie budownictwa. Poszukiwanie nowych form architektury chciał powiązać z nowymi prądami w sztukach plastycznych; postawa ta zbliżyła go do Heleny Eliasberg (zob. Syrkus Helena) i w r. 1925 zatrudnił ją w swej pracowni. We współpracy z Henrykiem Oderfeldem i Edwardem Seydenbeutlem zaprojektował i zrealizował w r. 1925 Główny Dom Schronienia dla Starców w Warszawie przy ul. Karolkowej, odznaczający się funkcjonalnością i prostotą. Z Oderfeldem i Stefanem Sordellim z Turynu współpracował przy projekcie rozbudowy Fabryki Sztucznego Jedwabiu w Tomaszowie Maz. (realizacja w l. 1925–6, z zastosowaniem konstrukcji żelazobetonowej). Wraz z Grzegorzem Sigalinem zaprojektował i zrealizował w tym okresie fabrykę przetworów mlecznych w Warszawie. Od r. 1925 należał do awangardowej grupy «Blok»; wykonane przez niego, Mieczysława Szczukę i Teresę Żarnowerównę projekty domów i mieszkań eksponowano, m.in. obok prac Le Corbusiera, na Pierwszej Międzynarodowej Wystawie Architektury Nowoczesnej w warszawskiej Zachęcie (27 II – 25 III 1926). Po rozłamie w «Bloku» był S., obok Bohdana Lacherta, inicjatorem utworzonej t.r. grupy «Praesens», skupiającej architektów, malarzy i rzeźbiarzy, propagujących funkcjonalizm i odwołujących się m.in. do osiągnięć Le Corbusiera, Jacobusa Johannesa Ouda i Kazimierza Malewicza. Stał się ideologiem «Praesensu», zwłaszcza w dziedzinie architektury: w czasopiśmie grupy pt. „Praesens” (wyszły dwa numery, był członkiem redakcji drugiego) zamieścił dwa obszerne artykuły programowe: Preliminarz architektury i Tempo architektury. Określił w nich architekturę jako «sztukę operowania przestrzenią i czasem», natomiast od strony praktycznej opowiadał się nadal za uprzemysłowieniem wykonawstwa, a także za standaryzacją mieszkań, zastosowaniem urządzeń technicznych do mycia, sprzątania i przyrządzania posiłków; proponował składane meble, szafy w ścianie, nową konstrukcję szafek kuchennych.

W r. 1927 w Kościele rzymskokatolickim przyjął S. chrzest wraz z używanym już w czasie studiów imieniem Szymon. Dn. 24 IX t.r. w Krynkach, w kościele św. Anny, poślubił Helenę Eliasberg; odtąd większość prac i publikacji podpisywał wspólnie z nią. Jednym z pierwszych ich dzieł był wczesnofunkcjonalistyczny gmach Kasy Chorych w Kutnie (1928–9). Uczestnicząc w Międzynarodowym Konkursie na Pałac Ligi Narodów w Genewie, przedstawił S. w r. 1927 projekt opracowany razem z Oderfeldem. Po konkursie zaproszono go do udziału w pracach Międzynarodowych Kongresów Architektury Nowoczesnej (CIAM). Na wystawie International Theatre Exposition w Nowym Jorku eksponował t.r. sporządzoną przez siebie makietę teatru i wziął udział w dyskusji zorganizowanej w związku z wystawą. Podsumowaniem tych zainteresowań stał się projekt teatru symultanicznego na trzy tysiące widzów, opracowany na zlecenie władz Warszawy wspólnie z Andrzejem Pronaszką i przy współpracy Zygmunta Leskiego, a omówiony przez S-a w artykule O teatrze symultanicznym („Praesens” nr 2). Opierając się na koncepcji «teatru totalnego» W. Gropiusa i E. Piscatora, zaproponował S. wprowadzenie dwóch scen: stałej i ruchomej (okalającej widownię), co umożliwiało nowoczesną inscenizację widowisk. Makietę pokazano w sierpniu 1929 w salach redutowych Teatru Wielkiego w Warszawie w związku z wystawą „Ku uczczeniu setnej rocznicy zgonu Wojciecha Bogusławskiego”. W pewnym stopniu S. nawiązał do tej koncepcji w r. 1932 w Warszawskiej Spółdzielni Mieszkaniowej (WSM) na Żoliborzu, tworząc salę teatralną o ruchomej podłodze, złożoną z kilkudziesięciu zapadni, pozwalających na uzyskiwanie sceny w dowolnym miejscu lub kilku scen, na których akcja mogła odbywać się kolejno lub jednocześnie. Salę tę wykorzystał utworzony t.r. zespół Teatru im. Stefana Żeromskiego; S. przygotowywał dla niego scenografie, m.in. do sztuki „Dzień październikowy” G. Kaisara (1932, w reż. Ireny Solskiej) oraz (wspólnie z żoną) do reportażu scenicznego B. Blume’a „Boston” (1933, w reż. Michała Brandta).

W r. 1929 zrealizowano, zaprojektowany przez S-a i nagrodzony wcześniej w konkursie, funkcjonalistyczny Pawilon Nawozów Sztucznych na Powszechną Wystawę Krajową w Poznaniu; składał się on z hali wystawowej i trzydziestometrowej wieży o konstrukcji stalowej (statykę opracował Stanisław Hempel, wnętrze Helena Syrkus). Na II Zjeździe CIAM w Bazylei (2 II t.r.) wybrano S-a do Komitetu dla Realizacji Problemów Architektury Współczesnej (CIRPAC; jego członkiem był do rozwiązania CIAM w r. 1956); grupa «Praesens» została sekcją polską CIAM. Odtąd S. ułatwiał polskim architektom udział w wystawach towarzyszących Kongresom CIAM.

W r. 1930 został S. członkiem honorowym Belgijskiego Tow. Urbanistycznego. T.r. sprowadził do Warszawy wystawę „Mieszkanie najmniejsze”: prezentowano na niej m.in. projekty Le Corbusiera, Ouda i Gropiusa oraz sprzęty do małych mieszkań, w tym metalowe meble firmy «Konrad Jarnuszkiewicz i S-ka» (m.in. podnoszone łóżka wg projektu S-a i jego żony), zastosowane następnie w r. 1931 w małym sanatorium w Konstancinie; meble ze stali i rur projektował też S. samodzielnie dla warszawskiej Fabryki Mebli Żelaznych J. Neufeldta. Podczas III Kongresu w Brukseli (listopad 1930) wygłosił z okazji wystawy „Dni mieszkania najmniejszego” referat przygotowany wspólnie z członkami grupy «Praesens», a traktujący o warunkach mieszkaniowych w Polsce; przedstawił w nim projekt warszawskiego Rakowca, pierwszego w Polsce osiedla o zabudowie liniowej. Wspólnie z żoną zrealizował następnie, wzorowane na pracach Le Corbusiera, jedno- i wielorodzinne modernistyczne domy mieszkalne: w Skolimowie (1931) Konstancinie (1932), Warszawie (przy ul. Walecznych 12 i Jaworzyńskiej 6, oba w r. 1937) oraz Sosnówce koło Pińska (dom drewniany, 1933–4). Zainteresowany społecznymi zadaniami architektury, prezentował swe poglądy w artykułach, m.in. Fabrykacja osiedli („Architektura i Budownictwo” 1928 nr 8) oraz Nowe konstrukcje i materiały – nowa architektura („Praktyczna Wiedza Przem.” 1931 nr 5).Wraz z zespołem opracował w r. 1930 nowatorski projekt Warszawa funkcjonalna. Ujęcie kwestii urbanistycznych oparto na założeniu, że kształtowanie osiedli i dzielnic mieszkaniowych musi być związane z planem całego regionu; myślenie takie pozostawało pod wpływem anglosaskich teorii «jednostki sąsiedzkiej» i «miast ogrodów», urbanistycznych pomysłów Le Corbusiera oraz koncepcji osadniczych architektów sowieckich. S. utrzymywał kontakty z architektami europejskimi o orientacji lewicowej; podczas pobytów w Warszawie pracujący w ZSRR architekci szwajcarscy i niemieccy (H. Meyer, H. Schmidt i E. May) zatrzymywali się najczęściej w jego mieszkaniu. Jesienią 1932 uczestniczył w zjeździe stow. Leva Fronta w Pradze, wygłaszając referat o społecznych zadaniach architekta. Sympatyzował z Komunistyczną Partią Polski i ściśle współpracował z partyjną komórką architektów. Na IV Kongresie CIAM (sierpień 1933) pracował w Komisji Prasowej oraz był czynny w grupie czołowych urbanistów, formułujących uchwaloną wówczas tzw. Kartę Ateńską (dotyczyła projektowania nowoczesnego miasta). Należał do wąskiego grona osób określających program CIAM. Razem z żoną był w r. 1933 twórcą polskiej ekspozycji na Wystawie Architektury Współczesnej w Paryżu.

Przedstawione (wspólnie z Janem Chmielewskim) na zjeździe delegatów CIRPAC w Londynie (1934) wspomniane opracowanie S-a Warszawa funkcjonalna, przyjęto jako metodyczną podstawę do analogicznych opracowań przez poszczególne narodowe grupy CIAM. S. aktywnie uczestniczył w kolejnych zjazdach delegatów i Kongresach CIAM, m.in. wpłynął na przyjęcie tematu wiodącego („Mieszkanie i wczasy – miasto i wieś”) na V Kongres w Paryżu i był na nim (czerwiec–lipiec 1937) jednym z trzech głównych referentów. Uczestniczył t.r. w konferencjach organizowanych przez centralę wschodnioeuropejskich sekcji CIAM. W l. 1935–9 Tow. Osiedli Robotniczych wybudowało wg projektu obojga Syrkusów tanie szeregowe domy w Łodzi (166 segmentów w dzielnicach Stoki i Marysin) oraz Grudziądzu (77 segmentów). Ze wspólnych projektów konkursowych budynki Kas Chorych w Drohobyczu i Częstochowie zdobyły pierwsze nagrody, a gmach Związku Polskiego Nauczycielstwa Szkół Powszechnych w Warszawie z r. 1930, premiowano zakupem. Syrkusowie położyli duże zasługi przy budowie osiedla na Rakowcu w Warszawie; projekt osiedla, o wyraźnym wpływie nowatorskich koncepcji E. Maya, Gropiusa i Le Corbusiera, został przez nich zmodernizowany na podstawie ankiety przeprowadzonej wśród mieszkańców starszych części osiedla. Od r. 1931 należał S. do Polskiego Tow. Reformy Mieszkaniowej. Był członkiem Stow. Architektów Polskich, działając m.in. w powołanej w r. 1932 Komisji do Walki z Bezrobociem, a po utworzeniu w r. 1934 Stow. Architektów RP (SARP), został jego wiceprezesem. W r. 1937 z powodu jego postawy politycznej usunięto go jednak z tej funkcji, a w r. 1939 wykluczono z SARP. Od r. 1937 był członkiem honorowym Royal Institute of British Architects, a od r.n. – członkiem Tow. Urbanistów Polskich. W sierpniu 1939, wraz z żoną oraz m.in. Stanisławem Tołwińskim i Marianem Spychalskim, uczestniczył w Międzynarodowym Kongresie Urbanistyczno-Osiedlowym w Sztokholmie.

Podczas okupacji niemieckiej przebywał S. w Warszawie; kierował powstałą w styczniu 1940 (zalegalizowaną pod koniec t.r.) Pracownią Architektoniczno-Urbanistyczną przy Warszawskiej Spółdzielni Mieszkaniowej (WSM) i Społecznym Przedsiębiorstwie Budowlanym. Sporządzała ona dokumentację techniczną oraz sprawowała nadzór nad odbudową osiedli na Rakowcu i Kole, skupiając architektów, ekonomistów, socjologów i społeczników o poglądach lewicowych. Wspólnie z żoną opracował wtedy S. teorię osiedla społecznego na tle dzielnicy, miasta i regionu, a w szerszym zespole prowadził studia nad generalnym planem Warszawy Socjalistycznej (większość projektów wykorzystano w pierwszych powojennych planach odbudowy i rozbudowy Warszawy). Po powstaniu na początku r. 1942 Polskiej Partii Robotniczej (PPR) współpracował z jej komórką na Żoliborzu, a przez kilka miesięcy t.r. także z Wydz. Informacyjnym Sztabu Głównego Gwardii Ludowej. Dn. 30 X został aresztowany przez Gestapo; osadzony na Pawiaku, znalazł się następnie w obozie koncentracyjnym Auschwitz. Uczestniczył w konspiracji obozowej. Ewakuowany w styczniu 1945 do Bawarii, przebywał w obozach Leonberg, Kaufering i Landsberg. Przewieziony do obozu w Mettenheim, doczekał tam 3 V t.r. wyzwolenia przez armię amerykańską. Był ciężko chory i pod nazwiskiem Piotr Rybiński leczył się przez pewien czas w Bawarii.

Dn. 1 VIII 1945 wrócił S. do Polski i niezwłocznie podjął pracę w Biurze Odbudowy Stolicy (BOS); został zastępcą kierownika ds. planowania przestrzennego oraz wszedł w skład Kolegium Zatwierdzającego przy Kierownictwie BOS. Również w sierpniu t.r., wprowadzony przez Spychalskiego i Jerzego Albrechta, wstąpił do powstałego przy BOS Koła PPR. W l. 1946–50 był wiceprezesem reaktywowanego po wojnie Polskiego Tow. Reformy Mieszkaniowej. Mając od kwietnia 1945 przywrócone członkostwo SARP, pełnił w nim krótko ponownie funkcję wiceprezesa, a do r. 1951 był członkiem jego Rady i Sądu Koleżeńskiego. Od r. 1945 należał do ZBoWiD. Od stycznia do maja 1946 przebywał w USA, towarzysząc prezentacjom wystawy fotograficznej „Warszawa znowu żyje”, przygotowanej pod kierunkiem żony. W marcu 1947 odwołano go ze stanowiska zastępcy kierownika BOS (wywołało to protesty architektów i urbanistów) i przeniesiono do WSM. Wspólnie z Lachertem, Stanisławem Lichotkiem, Witoldem Plapisem i Józefem Sigalinem założył wtedy Zjednoczone Pracownie Architektoniczne, które od września 1947 przejmowały wszelkie prace budowlane w WSM. W l. 1947–9 był resortowym członkiem Zarządu ds. Budownictwa Mieszkaniowego i razem z żoną kierował Pracownią Architektoniczno-Urbanistyczną przy WSM; odpowiadał za budowę i przekształcenia osiedli na Kole, Rakowcu i Ochocie. Zarysował wizję Warszawy jako zespołu dwustu jednostek podstawowych, podobnych do osiedla na Żoliborzu (Warszawa przyszłości, „Życie Osiedli WSM” 1947 nr 2). Koncepcję osiedla na Kole omówił w napisanych wspólnie z żoną artykułach: Przed budową II kolonii Osiedla WSM na Kole („Życie Osiedli WSM” 1947 nr 9) oraz Budowa II kolonii Osiedla WSM na Kole („Dom. Osiedle. Mieszkanie” 1947 nr 9–12). W l. 1947–9 pełnił funkcję rzeczoznawcy w Min. Odbudowy oraz Głównym Urzędzie Planowania Przestrzennego; był też członkiem Komisji Planowania Naczelnej Rady Odbudowy Warszawy. Razem z żoną zaprojektował i zrealizował w Warszawie zabudowy osi stanisławowskiej, śródmieścia Pragi i otoczenia Pałacu Kultury i Nauki, a także odbudowy Gazowni Miejskiej, Poselstwa Belgijskiego przy ul. Słonecznej, domu przy zbiegu ul. Pięknej i Al. Ujazdowskich oraz przebudowy teatru. Prace nad osiedlem na Kole kontynuował z żoną przez 1. półr. r. 1949 w Zakł. Osiedli Robotniczych, a następnie kolejno w Centralnym Biurze Projektowania Architektury i Budownictwa oraz Miastoprojekcie Stolica-Północ. Osiedle Koło zrealizowano w l. 1948–51; jego strukturę funkcjonalno-przestrzenną wyznaczały dwa prostopadłe ciągi piesze, z kameralnym placem na przecięciu. Południowozachodnią część osiedla wybudowano w nowej, propagowanej przez oboje Syrkusów, technologii z prefabrykatów pianobetonowych produkowanych na miejscu. We wrześniu 1952 otwarto tam przedszkole i szkołę przy ul. Obozowej, a także szkołę u zbiegu ulic Suchej i Nowowiejskiej – wszystkie z bloków pianobetonu. W l. 1949–51 budowano równocześnie, zaprojektowane przez Syrkusów, osiedle Praga I; wbrew ich woli, jedynie w części budynków zastosowano tam elementy prefabrykowane produkowane na miejscu.

Na warszawskiej Krajowej Partyjnej Naradzie Architektów (20–21 VI 1949) prace S-a i jego żony zostały poddane ostrej krytyce przez Jana Minorskiego i Natana Borowskiego. Dn. 5 X 1949 otrzymał S. stanowisko profesora nadzwycz. planowania i architektury miast na Wydz. Architektury Politechn. Warsz. Z ramienia Politechniki był t.r. opiekunem Klubu Racjonalizatorów Budownictwa. W l. 1949–51 sprawował na Wydz. Architektury funkcję I sekretarza Oddziałowej Organizacji Partyjnej Pracowników Naukowych. W r. 1950 przebywał z delegacją SARP w ZSRR. Pracując z żoną nad budownictwem wielkopłytowym i typizacją, zajmował się tymi zagadnieniami również w Inst. Urbanistyki i Architektury, gdzie w l. 1949–52 kierował Zakł. Problematyki Socjalnej w Architekturze; po jego likwidacji kontynuował działalność w Centralnym Biurze Projektowania Architektury i Budownictwa, a potem jako generalny projektant w Pracowni A VIII Miastoprojektu Stolica-Północ. Zaczął w tym czasie zatracać przedwojenną awangardowość i coraz częściej nawiązywał do wzorów radzieckich, używając równocześnie w swych publikacjach języka ideologicznego. «Za poradą akademików radzieckich» przygotował z żoną w październiku 1950 Materiały do organizacji Akademii Architektury, Instytutów Naukowo-Badawczych oraz Pracowni Twórczo-Badawczych; atakowały one polskich architektów za «niedostateczne opanowanie metody marksizmu-leninizmu» i «formalizm w urbanistyce», postulowały utworzenie Akad. Architektury lub Wydz. Architektury Akad. Nauk na wzór Akad. Architektury ZSRR, były pełne przykładów rozwiązań radzieckich oraz cytatów z prac W. Lenina, J. Stalina i Bolesława Bieruta. Syrkusowie z entuzjazmem podchodzili do budowy w Warszawie Pałacu Kultury i Nauki; głosili, że «socjalistyczna rekonstrukcja Moskwy jest i będzie wzorem dla socjalistycznej rekonstrukcji Warszawy» (H. Syrkus i S. Syrkus, Uwagi o założeniach programowych Warszawy, „Biul. Inst. Urban. i Architektury” 1952 nr 3). Również ideologizacja nauk technicznych wywoływała aprobatę S-a (S. Syrkus, I. Malecki, Zagadnienie walki ideologicznej w naukach technicznych, „Życie Nauki” 1951 nr 3). S. przewodniczył Sekcji Postępu Technicznego w Budownictwie w Komitecie Nagród Państw. Od jesieni 1950 do poł. r. 1951 brał udział w przygotowaniach do I Kongresu Nauki Polskiej (1951). Był na nim przewodniczącym Podsekcji Architektury i Urbanistyki Sekcji Nauk Technicznych, a referat zbiorczy podsekcji opracował wspólnie z żoną; razem z nią napisał też Materiały do organizacji Akademii Architektury. Od r. 1951 należał do Komisji Urbanistyki i Architektury przy Naczelnym Architekcie Warszawy.

Dn. 1 VI 1955 został S. mianowany profesorem nadzwycz. projektowania i kompozycji architektonicznych. Na Politechn. Warsz. kierował Katedrą i Zakł. Architektury i Planowania Miast. Jako dydaktyk podkreślał konieczność wspólnego myślenia kategoriami urbanistyki i architektury oraz, jak zawsze, kładł nacisk na powiązanie osiedli mieszkaniowych z rozplanowaniem dzielnic, miast i regionów. Za zasługi w pracy organizacyjnej i dydaktycznej otrzymał w r. 1955, wraz z żoną, nagrodę Ministra Szkolnictwa Wyższego. Odchodząc stopniowo od kanonów sztuki zideologizowanej, na Ogólnopolskiej Naradzie Architektów w marcu 1956 mówił o «swobodnym, wielokierunkowym rozwoju myśli twórczej, ścieraniu się różnych poglądów na formy architektury, kształtowaniu się różnych szkół architektonicznych». W r. 1960 w Warszawie na wystawie „Politechnika Warszawska – Gospodarce Narodowej” zaprezentowano nowe projekty obojga Syrkusów. Wspólnie z żoną opublikował artykuł Aktualny kierunek rozwoju kształcenia młodych architektów na Wydziale Architektury Politechniki Warszawskiej, „Życie Szkoły Wyższej” 1962 nr 3). W styczniu 1963 władze Wydz. Architektury wystąpiły z wnioskiem o nadanie S-owi tytułu profesora zwycz. Dn. 30 IX t.r. przeszedł na emeryturę, otrzymując rentę specjalną. Przedwojenny projekt teatru symultanicznego przypomniał w napisanym z żoną artykule O teatrze symultanicznym („Pam. Teatr.” 1964 z. 1–2). Zmarł 8 VI 1964 w Warszawie, został pochowany na cmentarzu Powązkowskim, dawnym Wojskowym (kw. C2–XI–6). Był odznaczony Medalem Wolności i Zwycięstwa, Złotą Odznaką «Odbudowy Warszawy» (1946), Medalem 10-lecia Polski Ludowej (1955), Krzyżem Oficerskim Orderu Odrodzenia Polski (1956), Złotą Odznaką «Za zasługi dla Warszawy» oraz Złotą Odznaką Honorową m. stoł. Warszawy (1960).

Małżeństwo S-a z Heleną Eliasberg było bezdzietne.

W r. 1978 międzynarodowy miesięcznik poświęcony architekturze i urbanistyce „Parametro” (nr 70) opublikował w języku włoskim przekład opracowania S-a i Chmielewskiego Warszawa funkcjonalna wraz z komentarzem żony.

 

Bibliografia publikacji pracowników Politechniki Warszawskiej 1944–1974, W. 1977 cz. 3 s. 368; Enc. Warszawy (1994); Łoza, Czy wiesz, kto to jest?; Thieme–Becker, Lexikon d. Künstler, XXXII; – Antologia polskiego futuryzmu i nowej sztuki, Oprac. Z. Jarosiński, Wr. 1978 s. XLVI; Biegański P., U źródeł architektury współczesnej, W. 1972; Drozdowski M. M., Warszawa w latach 1914–1939, W. 1990; Dunin-Wąsowicz K., Warszawa w latach 1939–1945, W. 1984; Dziesięciolecie Politechniki Warszawskiej w Polsce Ludowej 1945–1955, Red. H. Śmigielski, W. 1956 s. 104, 167; Goldzamt E., Urbanistyka krajów socjalistycznych. Problemy społeczne, W. 1971; Goldzamt E., Szwidkowski O., Kultura urbanistyczna krajów socjalistycznych, W.–Moskwa 1987; Górski J., Dyskusje o odbudowie Warszawy w latach 1945–1946, w: Warszawa Stolica Polski Ludowej, W. 1970 z. 1 s. 125–7; Heyman Ł., Nowy Żoliborz 1918–1939. Architektura-urbanistyka, Wr. 1976; Kaczorowski M., Początki odbudowy kraju i stolicy 1944–1949, W. 1980 s. 161; Kączkowska A., Biuro Odbudowy Stolicy, w: Warszawa Stolica Polski Ludowej, W. 1970 z. 1; Knapp Z., Aglomeracja warszawska. Ocena studiów i projektów rozwoju przestrzennego, W.–Ł. 1986; Kochanowski J. i in., Zbudować Warszawę piękną… O nowy krajobraz stolicy (1944–1956), W. 2003; Konkurs B.G.K. na typy domów mieszkalnych, „Architektura i Budownictwo” 1934 nr 2 s. 38; Krakowski P., Recepcja Bauhausu w architekturze polskiej dwudziestolecia międzywojennego, w: Sztuka XX wieku, W. 1971; Krassowski W., Z zagadnień architektury warszawskiej dwudziestolecia międzywojennego, tamże; Lachert B., Szymon Syrkus i jego dzieło 1893–1964, „Architektura” 1964 nr 10 (fot.); Leśniakowska M., Architektura w Warszawie, W. 1998; Majewski J. S., Markiewicz T., Warszawa nie odbudowana, W. 1998; Malisz B., W poszukiwaniu przyszłego kształtu Warszawy, „Kron. Warszawy” 1974 nr 3; Minorski J., Polska nowatorska myśl architektoniczna w latach 1918–1939, W. 1970; tenże, Postulaty i koncepcje urbanistyczne i architektoniczne w Polsce w ostatnim pięcioleciu przed drugą wojną światową, 1934, „Mater. i studia. Międzyuczelniany Zakł. Podstawowych Problemów Architektury, Urban. i Budownictwa. S. IV. Zagadnienia społeczno-gospodarcze w kształtowaniu przestrzennym” 1965 z. 4 s. 10–18; tenże, Warunki społeczno-gospodarcze i tendencje rozwoju myśli architektonicznej w Polsce w latach 1926, tamże 1963 z. 1 s. 120–6; Mumford L., Warszawa żyje, w: Warszawa Stolica Polski Ludowej, W. 1972 z. 2 s. 333; Mycek T., Spotkania z mistrzami: portrety 63 architektów polskich, W. 1998 (rys.); Niemojewski L., Organizacja budownictwa mieszkaniowego, „Architektura i Budownictwo” 1926 nr 10–11 s. 42–3; Olszewski A. K., Nowa forma w architekturze polskiej 1900–1925, Wr. 1967; O polską architekturę socjalistyczną. Materiały z Krajowej Partyjnej Narady Architektów odbytej w dniu 20–21 VI 1949 roku w Warszawie, W. 1950 s. 65–6, 72–4, 76, 83, 88, 141, 161–4; Pawłowski K. K., Kierunki rozwoju urbanistyki polskiej okresu międzywojennego a ewolucja osiedla mieszkaniowego, w: Sztuka XX wieku, W. 1971; Piłatowicz J., Poglądy Heleny i Szymona Syrkusów na architekturę w latach 1925–1956, „Kwart. Nauki i Techn.” 2009 nr 3–4 s. 125–62; Politechnika Warszawska 1915–1925, Red. L. Staniewicz, W. 1925; Pol. życie artyst. w l. 1915–39; Syrkus H., Ku idei osiedla społecznego 1925–1975, W. 1976; taż, Losy „Warszawy Funkcjonalnej” Jana Chmielewskiego i Szymona Syrkusa, w: Początki planowania przestrzennego w Polsce, „Studia i Mater. do Teorii i Hist. Architektury i Urban.” T. 15: 1979 s. 117–23; taż, Społeczne cele urbanizacji. Człowiek i środowisko, W. 1984; Szymański J. A., Warszawska Spółdzielnia Mieszkaniowa 1921–1970. Zarys dziejów, W. 1989; Topińska Z., Żoliborskie obietnice. O wychowawczym środowisku WSM, W. 1984 s. 115; Towarzystwo Urbanistów Polskich 1923–1963, W. 1963 s. 98, 116; Warszawska Szkoła Architektury 1915–1965. 50 lat Wydziału Architektury Politechniki Warszawskiej, W. 1967 s. 95–6, 101–3, 252–3; Wisłocka I., Awangardowa architektura polska 1918–1939, W. 1968; taż, Dom i miasto jutra, W. 1971; Wolanowska B., Architektura Powszechnej Wystawy Krajowej w Poznaniu w roku 1929, „Roczn. Hist. Sztuki” T. 11: 1976 s. 204–6; Z zagadnień plastyki polskiej w latach 1918–1939, Red. J. Starzyński, Wr. 1963; Żoliborz wczoraj, dziś, jutro, W. 1970; – Fragmenty stuletniej historii 1899–1999. W stulecie organizacji warszawskich architektów. Relacje, wspomnienia, refleksje, W. 2000; toż, Ludzie, fakty, wydarzenia, W. 2001; Tołwiński S., Wspomnienia 1885–1939, W. 1970; Wykaz zmarłych profesorów Politechniki Warszawskiej, W. 1987; – Nekrologi z r. 1964: „Express Wieczorny” nr 141, „Trybuna Ludu” nr 160, 161, „Życie Warszawy” nr 140–142; – AAN: Kartoteka działaczy ruchu robotn., sygn. 15170; AP m. stoł. W.: Inwentarz archiwalny BOS (1935) 1945–50 (1951), Oprac. A. Kączkowska, W. 1972 s. 3, 6, 10, 16, 35 (mszp.); Arch. PAN: Mater. Stanisława Tołwińskiego, sygn. III–185 jedn. 372, 385, 391, 397 (Karłowicz R., Problemy mieszkalnictwa i struktura zasobów mieszkaniowych, W. 1962 s. 12, 37); Arch. Politechn. Warsz.: sygn. 1394; Muz. Architektury we Wr.: Mater. przekazane przez Helenę Syrkus; Muz. Politechn. Warsz.: Teczka osobowa S-a (fot.); Politechn. Warsz.: Sekretariat, sygn. 3066, Wydz. Architektury, mater. dot. Syrkusów; – Informacje Marty Ciesielskiej z Ośrodka Dok. i Badań Korczakianum w W.

Józef Piłatowicz

 
 
 
Za treści publikowane na forum Wydawca serwisu nie ponosi odpowiedzialności i są one wyłącznie opiniami osób, które je zamieszczają. Wydawca udostępnia przystępny mechanizm zgłaszania nadużyć i w przypadku takiego zgłoszenia Wydawca będzie reagował niezwłocznie. Aby zgłosić post naruszający prawo lub standardy współżycia społecznego wystarczy kliknąć ikonę flagi, która znajduje się po prawej stronie każdego wpisu.

Media

 

Postaci powiązane

 
 
 
 

Postaci z tego okresu

 

w biogramy.pl

 

Stanisław Barańczak

1946-11-13 - 2014-12-26
poeta
 

Erwin Axer

1917-01-17 - 2012-08-05
reżyser teatralny
 
więcej  

Postaci z tego okresu

 

w ipsb

 

Józef Kurzawski

1870-03-18 - 1925-02-07
ksiądz rzymskokatolicki
 

Mieczysław Józef Marchlewski

1885-06-18 - 1956-05-22
prawnik
 

Henryk Karol Grohman

1862-11-02 - 1939-03-04
przemysłowiec
 
więcej  
  Wyślij materiały Wyślij ankietę
 
     
Mecenas
 
Uzywamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki.
Informację o realizacji Rozporządzenia o Ochronie Danych Osobowych (RODO) przez FINA znajdziesz tutaj.