INTERNETOWY POLSKI SŁOWNIK BIOGRAFICZNY INTERNETOWY POLSKI SŁOWNIK BIOGRAFICZNY INTERNETOWY POLSKI SŁOWNIK BIOGRAFICZNY
iPSB
  wyszukiwanie zaawansowane
 
  wyszukiwanie proste
 
Biogram Postaci z tego okresu
 Tadeusz Błotnicki      Tadeusz Błotnicki, frag. portretu olejnego Jacka Malczewskiego z lat 1901-1902.

Tadeusz Błotnicki  

 
 
1858-10-08 - 1928-03-28
Biogram został opublikowany w 1936 r. w II tomie Polskiego Słownika Biograficznego.
 
 
 
Spis treści:
 
 
 
 
 

Błotnicki Tadeusz h. Doliwa (1858–1928), artysta rzeźbiarz, urodził się 8 X we Lwowie, gdzie spędził dzieciństwo i lata szkolne w atmosferze artystycznej: ojciec Edward był dziennikarzem i rysownikiem humorystycznym, stryj malarzem. Wolne chwile od nauki w szkole realnej spędzał na rysowaniu i modelowaniu w pracowni Jędrzeja Grabowskiego i rzeźbiarza Filippiego. W l. 1875–1877 studjował w Szkole Sztuk Pięknych w Krakowie pod Matejką na wydziale rzeźby u Gujskiego, za którego staraniem dostał się do Muzeum Sztuki i Przemysłu w Wiedniu, a potem do Akademji Sztuk Pięknych pod kierunek Zumbuscha w l. 1877–1879. Tu modelował Samsona, za co został nagrodzony medalem bronzowym na wystawie polskiej Sztuki w Krakowie 1887. W Wiedniu wyrzeźbił również Świteziankę, którą Lwów umieścił na pl. Halickim. Stypendjum w r. 1879 ułatwiło mu wyjazd do Paryża i Monachjum, lecz śmierć ojca w roku następnym sprowadziła go spowrotem do Lwowa. Tu wyrzeźbił posąg Piusa IX dla cerkwi św. Jura. W r. 1881, zachęcony przez hr. Lanckorońskiego, wyjechał na półtora roku na dalsze studja do Włoch, a głównie do Florencji. Zaprzyjaźniwszy się tam z Lenartowiczem, korzystał z jego pracowni i wskazówek w pracy nad podobizną Mickiewicza; owocem tej pracy było w latach następnych kilka biustów wieszcza (jeden w zbiorach miejskich we Lwowie) i pomniki dla Stanisławowa, Tarnowa i Wieliczki. We Florencji wykonał również głowę Chrystusa w marmurze, bardzo chwaloną przez Gersona, a znaną z reprodukcji terrakotowej. Od 1886 szybko następowały liczne dzieła, jak kompozycja Dzień i Noc, biust Józefa Supińskiego (w Muzeum Lubomirskich we Lwowie), Jana Dobrzyńskiego, medaljon Goszczyńskiego, a w Krakowie: pomniki grobowe Zyblikiewicza, Kolberga, Gujskiego, grupa będąca alegorją dramatu na frontonie teatru, pomnik Bałuckiego na plantach. W l. 1892–3 wykonał parę madon, Anioła zmartwychwstania, biust św. Ignacego Lojoli w bronzie, nagrodzony medalem srebrnym na wystawie we Lwowie 1894, biust Buszczyńskiego, medal Lenartowicza (ostatnie znajdują się w Muzeum Narodowem w Krakowie); wyrzeźbił również figuralny ołtarz dla krakowskiego kościoła Kapucynów i aniołów pod tęczą w kościele P. Marji. W r. 1901 wykonał Zagłobę, (w posiadaniu prywatnem), w 1902 biust Paderewskiego w Kąśny, siedzibie wielkiego pianisty, utrzymany w charakterze szlachetnym, o modelowaniu śmiałem, spokojnem, a wyrazistem w linji, odlew znajduje się w posiadaniu mec. Lewandowskiego w Krakowie. W tymże roku wykonał cykl symboliczny: Władca świata, troska i rzeczywistość. Dziełem jego jeszcze z tego czasu jest epitafium Juljusza Kossaka i tablica pamiątkowa Almae Matris krakowskiej.

W l. 1907–10 był profesorem modelunku na Politechnice Lwowskiej, gdzie wykonał posągi: Franciszka Smolki, prezydenta Michalskiego, św. Elżbiety na frontonie kościoła tegoż wezwania, pomnik Kościuszki dla Sambora i Jasła. Od r. 1910 wykładał przez przeciąg około 6 lat kostjumologję w państwowej szkole przemysłowej żeńskiej i w szkole dramatycznej w Krakowie, ilustrując słowo rysunkiem odręcznym na tablicy. Strój uważał za ważny wyraz zewnętrzny, charakteryzujący człowieka. Zapobiegając brakowi podręcznika w tym przedmiocie, opracował Historię kostjumów i haftów, pozostałą w rękopisie, i Proporcję ciała ludzkiego. Wydany tylko został Zarys historji ubiorów z uwzględnieniem haftów i tkanin (Kr. 1930). Do ostatnich prac B-go należy pomnik Marszałka Piłsudzkiego w Przemyślu. B. zmarł w Krakowie 28 III 1928. Był podwakroć żonaty: 1-o z Walerją z Soleckich, artystką dramatyczną i nowelistką, zmarłą r. 1889, 2-o z Marją z Parvich, znaną autorką i działaczką społeczną w Krakowie. B. był artystą, rozmiłowanym w formach klasycznych, spokojnym w linji i szlachetnym; jako pedagog sumienny i pracowity, przejęty posłannictwem i znaczeniem sztuki.

 

»Tyg. Il.« 1902, nr 16, 22; Słown. Artystów Pol., I; Świeykowski, Pamiętnik Tow. Przyj. Szt. Pięk. w Krakowie, 1905; Thieme-Becker; »Czas« 1928, nr 76; »Il. Kurjer Codz.« 1928, nr 91; Romanowiczówna Z., Cienie, Lw. 1930; Balicki E., Przedmowa do B-go: Zarysu Historji ubiorów…, 1930.

Helena d’Abancourt

 

 

Powyższy tekst różni się w pewnych szczegółach od biogramu opublikowanego pierwotnie w Polskim Słowniku Biograficznym. Jest to wersja zaktualizowana, uwzględniająca opublikowane w późniejszych tomach PSB poprawki i uzupełnienia.    

 

 
 

Chmura tagów

 
Za treści publikowane na forum Wydawca serwisu nie ponosi odpowiedzialności i są one wyłącznie opiniami osób, które je zamieszczają. Wydawca udostępnia przystępny mechanizm zgłaszania nadużyć i w przypadku takiego zgłoszenia Wydawca będzie reagował niezwłocznie. Aby zgłosić post naruszający prawo lub standardy współżycia społecznego wystarczy kliknąć ikonę flagi, która znajduje się po prawej stronie każdego wpisu.
 
     
Mecenas
 
Uzywamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki.
Informację o realizacji Rozporządzenia o Ochronie Danych Osobowych (RODO) przez FINA znajdziesz tutaj.