Szerner Władysław Karol (1870–1936), malarz.
Ur. 19 IV w Przybenicach koło Skalbmierza (niekiedy błędnie podawane w literaturze Szebenice), w majątku rodzinnym matki, był synem Władysława (zob.) i Apolonii z Gepertów (Geppertów).
S. wychowywał się i uczył w Monachium, w r. 1879 pozował Władysławowi Czachórskiemu do portretu. Od r. 1888 studiował malarstwo na tamtejszej ASP pod kierunkiem J. C. Härtericha, G. Häckla i W. Dietza, a przez cztery semestry także agronomię na monachijskiej politechnice. Zadebiutował w r. 1893, pokazując w Warszawie w TZSP miniaturę Pod figurą. Niewielki obraz olejny Sielanka eksponował w r. 1894 na wystawie sztuki współczesnej we Lwowie, a Martwą naturę na wystawie w TPSP w Krakowie. Ok. r. 1895 powstał obraz Spotkanie, przedstawiający Krakowiaka pławiącego konie i młodą kobietę stojącą na mostku. Do tematu tej pary wracał S. kilkakrotnie, malując m.in. Umizgi i powtórnie Spotkanie (ok. 1900). Podobnie jak ojciec sięgał po tematy historyczne i rodzajowe, najchętniej komponując sceny z końmi; jednak w kunszcie malarskim ojcu nie dorównywał, natomiast często kopiował jego prace. Swoje obrazy sygnował, dopisując do nazwiska skrót iun. lub jun. Z powodu słabego zdrowia na pewien czas zaprzestał malowania i objął w pierwszych latach XX w. obowiązki praktykanta rolnego w należącym do Stefana Wielowieyskiego majątku Lubcza (pow. jędrzejowski). W l. 1909–14 corocznie wystawiał obrazy w TZSP, nieregularnie pokazywał też swe prace w lwowskim TPSP, a w l. 1910–30 w warszawskim Salonie Feliksa Rychlinga. Był w l. 1910–12 zwycz. członkiem zagranicznym Kunstverein w Monachium. Jego obrazy: Pokłosie, Gęsiarka, Pojenie koni, Lato i Na drodze zostały przed pierwszą wojną światową zakupione lub wylosowane jako premie TZSP. Pod koniec życia mieszkał w drewnianej oficynie dworu w Wośnikach (obecnie w obrębie Radomia), dobrach należących do Władysława Pruszaka (pasierba Józefa Brandta). Zmarł tam 12 I 1936.
S. rodziny nie założył.
Pozostawione w Wośnikach prace S-a zostały zagrabione w czasie okupacji, po zajęciu dworu przez Niemców. Obecnie pojawiają się często w polskim, a okazjonalnie także w zagranicznym, handlu antykwarycznym.
Swieykowski, Pam. Tow. Przyj. Sztuk Pięknych; Thieme–Becker, Lexikon d. Künstler (błędny miesiąc śmierci); – Katalog ilustrowany wystawy sztuki współczesnej we Lwowie, Lw. 1894; – Jaroszyński W., Władysława Czachórskiego żywot i sprawy, L. 2006; Liczbińska M., Stępień H., Artyści polscy w środowisku monachijskim w latach 1828–1914, W. 1994 (błędne miejsce ur.); Pruszak T. A., Zespół dworsko-folwarczny w Wośnikach koło Radomia w latach 1896–1939, w: Dwór polski. Zjawisko historyczne i kulturowe, W. 2004 VII; Stępień H., Artyści polscy w środowisku monachijskim w latach 1856–1914, W. 2003; – Inwentarz rękopisów Zakładu Narodowego im. Ossolińskich, Red. I. Turska, Wr. 1949 II; Wiercińska, Katalog prac TZSP; – AP w Kielcach: sygn. 23/158/1870 (księga metrykalna paraf. w Skalbmierzu) s. 33 poz. 131; B. Jag.: sygn. 7495/I (papiery TPSP we Lw., listy S-a z l. 1909–10), sygn. 7536/II (papiery TPSP we Lw., list S-a z r. 1914); Paraf. p. wezw. św. Stanisława bp. w Cerekwi koło Radomia: Księga zgonów 1936, akt nr 7.
Joanna Daranowska-Łukaszewska