Spezza (Spacio, Spaz, Spätz) Andrea (Andrzej) (zm. 1628), architekt, budowniczy. Ur. w miejscowości Arogno (Arogna) w dawnej prowincji Lugano (obecnie w kantonie Ticino) w Szwajcarii, pochodził z rodziny budowniczych i architektów, był synem Giovanniego i Cateriny.
Brak informacji na temat edukacji S-y, cechy stylistyczne jego twórczości wskazują, że ukształtował się w środowisku lombardzkim. Ok. r. 1601 wyjechał z Włoch, by podjąć pracę dla władców Oldenburga, lecz zimy często spędzał nadal w domu. Przed r. 1605 został zatrudniony przez bpa Gottfrieda von Aschhausen do prac budowlanych w rezydencji biskupiej w Bambergu. W r. 1608 zawarł S. umowę z Antonem Güntherem hr. Oldenburga na dokończenie prac budowlanych w zamku w Oldenburgu (Dolna Saksonia). Jeszcze w r. 1616 hr. Anton Günther informował korespondencyjnie S. Illigena, swego agenta dyplomatycznego na dworze pruskim, o aktualnych czynnościach S-y. W tym okresie S. zgodnie z zastrzeżeniem w kontrakcie jeździł do rodzinnego Arogno, gdzie pozostawił rodzinę. Na przełomie l. 1615 i 1616 przybył do Pragi, gdzie przebywał już i pracował jego brat Giovanni Battista (zm. w zimie 1630/1 w czeskim Týně). S. podjął pracę na praskim dworze cesarza Rudolfa II, któremu projektował oprawę artystyczną uroczystości dworskich. W r. 1616, wraz z braćmi Giovannim i Rocco, również budowniczymi, pracował w służbie marszałka dworu cesarskiego M. v. Lichtensteina. W l. 1616–18 (wg I. Muchki) uczestniczył w przebudowie katedry w Ołomuńcu.
Na początku r. 1618 podpisał S. z marszałkiem w. kor. Mikołajem Wolskim, umowę na prace przy budowie kościoła Kamedułów na Bielanach koło Krakowa (wznoszony wcześniej zawalił się w r. 1617). W t.r. zawarł S. kontrakty na prace przy budowie fasady bielańskiego kościoła: dn. 6 III z G. Balerino de Ostravia i Janem Kinkowskim, dn. 15 XI z warsztatem Tomasza Mrozka. Wkład S-y w budowę kościoła Kamedułów jest różnie traktowany; najtrafniejszy wydaje się pogląd, że okazała, dwuwieżowa, wczesnobarokowa fasada jest w całości dziełem S-y. Jako jedna z pierwszych tego typu fasad w środkowej Europie wywarła wpływ na inne tego typu realizacje. Możliwe też, że S. projektował odbudowę kościoła w całości, lub prace jego dotyczyły rozbudowy korpusu kościoła w końcowym etapie budowy (A. Małkiewicz).
Oprócz prac przy kościele S. zaprojektował regularne rozplanowanie budynków i dziedzińców klasztornych oraz zewnętrzne dojście do furty klasztornej, w którym zastosował efekty perspektywiczne (J. Gajewski). Podobieństwa architektoniczne kościoła bielańskiego z kościołem paraf. w Nowym Wiśniczu (pow. bocheński), a także z architekturą przebudowanego tam (przed r. 1621) zamku Lubomirskich, skłoniło niektórych badaczy (W. Kret, M. Karpowicz) do uznania S-y za ich projektanta; powszechniej jednak przypisuje się je Maciejowi Trapoli.
Najpóźniej od r. 1623 działał S. na terenie Czech w służbie Albrechta von Waldsteina (Wallensteina, od r. 1624 księcia Friedlandu). S. w znacznej części zaprojektował dla niego pałac pod Hradczanami (Mala Strana) w Pradze, m.in. fasadę, dwukondygnacyjną wielką salę pałacu, pałacową kaplicę św. Wacława, współpracował także (w r. 1627) przy wznoszeniu trójarkadowej loggii tego pałacu. Od r. 1625 był S. naczelnym architektem i kierownikiem kancelarii architektonicznej projektującej budowle fundowane przez Waldsteina, zwłaszcza dla Jičina. Tam (z zespołem budowniczych) prowadził odbudowę zamku (zniszczonego przez wybuch prochu w r. 1620), oraz zaprojektował układ urbanistyczny miasta, kościół św. Jakuba (w r. 1627), gimnazjum jezuickie (1627–8). Po śmierci S-y wedle jego planów realizowano budynek Dziekanii za kościołem św. Jakuba (1628–31) oraz budowę kościoła projektowanego wspólnie z N. Sebregondim p. wezw. NMP (pierwotnie Świętej Trójcy). Wykonał projekt i model zespołu klasztornego kartuzów w Valdicach koło Jičina (erygowany 8 XII 1627). S. zmarł w r. 1628, przed 29 I we Friedlandzie.
Z pierwszego małżeństwa z Elisabettą Bagutti miał S. córkę (ur. 1606 i prawdopodobnie zm. tuż po porodzie). Z drugiej żony, Elisabetty Mazzetti (ok. 1588–1638) miał synów: Giovanniego Antonia (ur. 1611), stiukatora, i Giovanniego Pietra (ur. 1614), architekta, oraz córkę Franceschinę (ur. 1615).
Encyklopedie českého výtvorného uměni, Praha 1975; Lexikon der Kunst, Leipzig 1994 IV; Łoza, Architekci; Poche E., Umělecke památky Čech, Praha 1977 I; Thieme – Becker, Lexikon d. Künstler (pod Spaz); Toman P., Novy slovnik československych vytvarnych umelcu, Praha 1950 s. 474; – Amerio R., Brevi note biografiche sull’architetto Andrea Spezza, „Arte Lombarda” 1959 IV 288; Bielany krakowskie. Kalendarium, Kr. 1997 s. 6–7, 9; Blažiček O. J., Barockkunst in Böhmen, Prag 1964; Gajewski J., Kościół i klasztor Kamedułów na Bielanach pod Krakowem w świetle materiałów archiwalnych, „Biul. Hist. Sztuki” T. 38: 1976 nr 4 s. 374; Karpowicz M., Andrea Spezza – architekt nadworny Lubomirskich, „Barok” 2002 (w druku), ilustr.; tenże, Artisti ticinesi in Polonia nel’600, Bellinzona 1983; tenże, Barok w Polsce, W. 1988; Krassowski W., Dzieje budownictwa i architektury na ziemiach polskich, W. 1995 IV 241; Kret W., Problematyka artystyczna kościoła OO. Kamedułów na Bielanach pod Krakowem, „Kwart. Architektury i Urban.” T. 12: 1967 z. 3–4, s. 23, 45–53; Lübbing H., Oldenburgische Landesgeschichte, Oldenburg 1953; Małkiewicz A., Wenanty de Subiaco – Andrea Spezza – Walenty von Säbisch. Z problematyki historycznej kościoła na Bielanach pod Krakowem, „Biul. Hist. Sztuki” T. 33: 1971 s. 202–5; tenże, Theoria et praxis. Studia z dziejów sztuki nowożytnej i jej teorii, Kr. 2000; tenże, Z historycznej i artystycznej problematyki kościoła Kamedułów na Bielanach pod Krakowem, Zesz. Nauk. UJ 1972 nr 32, Prace z Hist. Sztuki, z. 10; tenże, Zespół architektoniczny na Bielanach pod Krakowem (1605–1630), tamże 1962 nr 45 z. 1; Miłobędzki A., Architektura polska w XVII w., W. 1980 I 125, 162, 164–5, 170, 174; Moravek J., Wieth Z., Valdštejnův Jičin. Přispěvek k dějinám barokního stavitelstvi v Čechách, Praha 1946; Muchka I., Dietrichštejnský chór olomouckého dómu, Historicka Olomouc a její současné problemy T. 4: 1983 s. 152; tenże, Křižová, Valdštejnský palac, Praha 1996; Pagaczewski J., Jan Succatori i Andrzej Spezza przy budowie kościoła na Bielanach, Spraw. Kom. Hist. Sztuki T. 6: 1900; Preiss P., Italští umělci v Praze. Renesanse Manýrismus Baroko, Praha 1986; Rożek M., Blaski i cienie baroku, Kr. 1992 s. 8–9; Rudolf II and Prague. The court and the city, Ed. J. M. Bradburne, B. Bukowinska, J. Hausenblasowa, L. Končený, I. Muchka, M. Šronek, London–Prague 1997.
Rafał Róg
Powyższy tekst różni się w pewnych szczegółach od biogramu opublikowanego pierwotnie w Polskim Słowniku Biograficznym. Jest to wersja zaktualizowana, uwzględniająca opublikowane w późniejszych tomach PSB poprawki i uzupełnienia.