INTERNETOWY POLSKI SŁOWNIK BIOGRAFICZNY INTERNETOWY POLSKI SŁOWNIK BIOGRAFICZNY INTERNETOWY POLSKI SŁOWNIK BIOGRAFICZNY
iPSB
  wyszukiwanie zaawansowane
 
  wyszukiwanie proste
 
Biogram Postaci z tego okresu

Georg Peter Schultz  

 
 
Biogram został opublikowany w latach 1995-1996 w XXXVI tomie Polskiego Słownika Biograficznego.
 
 
 
Spis treści:
 
 
 
 
 

Schultz (Schulz) Georg Peter (1680–1748), prorektor Toruńskiego Gimnazjum Akademickiego, redaktor czasopism. Ur. we Frankfurcie nad Odrą, był synem Petera, profesora uniwersytetu, i Christine M. Harnisch, córki kupca.

Początkowe nauki S. pobierał w domu pod kierunkiem ojca, po czym rozpoczął studia na uniwersytecie w rodzinnym mieście (immatrykulował się 8 VIII 1696), kontynuował je w Lipsku (od r. 1698), a następnie znów we Frankfurcie, gdzie studiował filozofię, prawo i medycynę. W r. 1702 uzyskał stopień magistra filozofii, a w r. 1703 doktorat z medycyny. Majątek pozostały po ojcu umożliwił mu podróż naukową po Europie; odwiedził Halle, Helmstedt, Bremę, Hamburg, Groningen, Amsterdam, Rotterdam, Utrecht, Lejdę. Po powrocie do Frankfurtu objął S. profesurę nadzwycz. filozofii; stanowisko to nie zapewniało mu wystarczających środków na utrzymanie, przyjął więc w r. 1709 propozycję profesury w Akademii Rycerskiej w Berlinie. Pracował tam do r. 1711, kiedy to został powołany na stanowisko prorektora Gimnazjum Akademickiego w Toruniu. Wprowadzony na urząd w grudniu t.r. przez rektora Piotra Jaenichena, wygłosił, wydrukowaną następnie, mowę De oblivione moris antiqui (Tor. 1712), nawiązującą do głośnego wówczas sporu o dziedzictwo antyczne w kulturze europejskiej. Głosił tu pochwałę nowożytnej filozofii i nauki, przy czym wspomniał o Mikołaju Koperniku.

W długim okresie swej działalności dydaktycznej prowadził S. zajęcia z rozmaitych dziedzin nauki, głównie z prawa i historii. Od r. 1714 wykładał prawo narodów; był zwolennikiem doktryny prawa natury w jej umiarkowanym, niemieckim modelu (S. Pufendorf, C. Thomasius, Ch. Wolff). W zakresie filozofii starał się wprowadzić zwłaszcza teorie i podręczniki Ch. Wolffa. W r. 1718 rozpoczął wykład prawa publicznego polskiego i partykularnego Prus Królewskich z komentarzem historyczno-geograficznym. Ok. r. 1720 prowadził m.in. zajęcia eksperymentalne z zakresu fizyki oraz z wybranych zagadnień biologiczno-medycznych. Jako pierwszy w Gimnazjum Toruńskim zapowiadał w prospekcie dydaktycznym sekcje anatomiczne zwłok. Wielokrotnie polemizował z luterańskimi ortodoksami i opowiadał się za teorią heliocentryczną i naukowym pojmowaniem budowy świata, m.in. w anonimowej broszurze w r. 1724 Freymuthige Versprach über einige neue Sachen aus der gelahrten Welt insonderheit in Prussen… W odróżnieniu od wielu profesorów szkoły S. nigdy nie przejawiał zainteresowań teologicznych i nie był kaznodzieją.

W październiku 1722 założył S. pierwsze toruńskie czasopismo naukowe „Das gelahrte Preussen”, które wraz ze swymi kontynuacjami, początkowo jako tygodnik, następnie jako miesięcznik i kwartalnik, dotrwało z trudem do końca r. 1725. Prawdopodobnie wydarzenia związane z tzw. tumultem toruńskim 1724 r. spowodowały wstrzymanie druku czasopisma. Informowało ono głównie o życiu naukowym w Prusach Królewskich, Książęcych i w Rzpltej, umieszczając materiały historyczne, bibliograficzne, a zwłaszcza biograficzne i przeglądy nowości wydawniczych. W l. 1726–31 ogłaszał S. swe prace w czasopiśmie „Meletemata Thorunensia”, wydawanym przez Jaenichena. W l. 1728–30 wydawał pisma „Preussischer Todes-Tempel” w formie tzw. rozmów zmarłych, całkowicie wypełniając je swoimi tekstami. Wydawał je anonimowo, poza Toruniem, aby uniknąć cenzury kościelnej i Rady Miejskiej. W l. 1733–4 redagował, mimo trudności cenzuralnych, pierwszą toruńską gazetę „Neues der Welt…” wychodzącą dwa razy w tygodniu. Była ona pismem mieszanym, zarazem informacyjnym i «uczonym». W l. trzydziestych i czterdziestych nawiązał S. także współpracę z czasopismami poza Toruniem.

S. pozostawał w długoletnich kontaktach z braćmi Andrzejem Stanisławem i Józefem Andrzejem Załuskimi (najpóźniej od r. 1723); J. A. Załuski w swej „Całej Polsce za złoty…” (pisanej w r. 1768) nazwał go swoim toruńskim przyjacielem. Załuscy inspirowali, a niekiedy także finansowali niektóre prace S-a. Pierwsza z rozpraw S-a o urzędach centralnych w Rzpltej Commentarius de cancellariis Regni Pol. (Gd. 1742), wydana z inicjatywy kanclerza A. S. Załuskiego, została zadedykowana przez wydawcę temu ministrowi. Kolejne traktaty poświęcone były urzędom marszałka (Commentarius de mareschalcis Regni Pol., Gd. 1743) i podkomorzego (Commentarius de succamerario Regni Pol., Tor. 1747). S. przetłumaczył na łacinę i wydał w Gdańsku dzieło J. A. Załuskiego „Programma litterarium…” (Gd. 1743). Być może z inspiracji A. S. Załuskiego zebrał S. materiały dotyczące bezkrólewia po śmierci Augusta II i wydał je w zadedykowanej kanclerzowi pracy Historia interregni novissimi et comitiorum in Prussia Polonica celebratorum… (Gd. 1738). Wszystkie te dzieła (z wyjątkiem traktatu o urzędzie podkomorzego) weszły do zbioru „Scriptorum rerum Polonicarum et Prussicarum…”, wydawanego w Gdańsku przez Jerzego Marka Knocha. Wydarzeniami z okresu bezkrólewia i walki o tron polski między zwolennikami Stanisława Leszczyńskiego i Augusta III zajął się S. szerzej wspólnie z elbląskim historykiem Jerzym Danielem Seylerem (ich praca, publikowana początkowo w poszczególnych częściach i pod różnymi tytułami, ukazała się jako całość pt. Alt und neue Polnisch-Preussisch Chronica, oder Kriegs und Friedens-Geschichte…, Frankfurt–Leipzig 1762).

S. w młodości ogłaszał rozprawy z historii Brandenburgii, pisywał także panegiryki, redagował kalendarze. Był też autorem kilku sztuk wystawianych na toruńskiej scenie szkolnej: wielkie widowisko historyczne o Aleksandrze Wielkim z r. 1713, powtórzone w r. 1740, Salomon, Die Erlösung des menschlichen Geschlechtes w r. 1713 oraz Jonas in ventre piscis w r.n. Drukowano także tezy dysput przedstawianych przez jego uczniów.

S. miewał kłopoty z cenzurą zarówno kościelną katolicką, jak i Rady Miejskiej Torunia, która skonfiskowała kalendarz z r. 1728, zawierający aluzje polityczne do sprawy toruńskiej. Od r. 1712 toczyła się przed sądem miejskim w Toruniu sprawa przeciw S-owi z powództwa jego młodszego brata z Frankfurtu nad Odrą, żądającego zdania rachunków z kurateli nad ich wspólnym majątkiem. Świecki styl życia S-a, a zwłaszcza utrzymywany po śmierci drugiej żony związek ze służącą, katoliczką Marią, wywoływały krytykę ortodoksyjnych kół luterańskich. W r. 1738, po śmierci dotychczasowego rektora gimnazjum P. Jaenichena, Rada Miejska pominęła S-a, sprowadzając do Torunia na stanowisko rektora teologa starej daty P. Zorna z Hamburga. W r. 1742 przeniesiono S-a na emeryturę, oficjalnie podając jako powód podeszły wiek. Opuścił wkrótce Toruń, udając się wraz z Marią pod opiekę do ówczesnego bpa chełmińskiego A. S. Załuskiego. W ostatnich latach życia przeszedł S. na katolicyzm i przebywał na zamkach biskupich w Starogrodzie i Lubawie, kontynuując swe prace naukowe. Zmarł ok. poł. 1748 r. (wielokrotnie powtarzano w literaturze błędną datę śmierci – 1753), prawdopodobnie w Lubawie.

S. był umiarkowanym, ale rzutkim i dynamicznym przedstawicielem wczesnego oświecenia w Polsce, uczonym laickim o szerokich horyzontach. Rodowity Brandenburczyk, związał się na stałe ze swoją nową ojczyzną. Do historii nauki przeszedł nie tyle jako badacz, ile jako niestrudzony organizator nauki i ruchu wydawniczego, nowatorski pedagog i inicjator różnych przedsięwzięć naukowych.

S. był dwukrotnie żonaty, od r. 1716 z Reginą Hemeling, a po jej śmierci z Barbarą Elżbietą Hoffmann (od r. 1720). Obie żony zmarły młodo. Potomstwa nie pozostawił.

 

Estreicher; Wybitni Pomorzanie XVIII wieku, Wr. 1983 s. 191–5 (Salmonowicz); – Bieńkowski T., Teatr i dramat szkół różnowierczych w Polsce, „Odr. i Reform. w Pol.” T. 13: 1968 s. 63; Dunajówna M., Pierwsze toruńskie czasopismo naukowe w XVIII w. „Das gelahrte Preussen”, w: Księga pamiątkowa 400-lecia Gimnazjum Toruńskiego, Pod red. Z. Zdrójkowskiego, T. 1: XVI–XVIII w., Tor. 1972 s. 241–72; Salmonowicz S., U progu Oświecenia w Toruniu. Jerzy Piotr Schultz (1680–1748), historyk i politolog, w: Wiek Oświecenia, W. 1979 I 53–88; tenże, Wizerunek żywota Jerzego Piotra Schultza uczonego toruńskiego pierwszej połowy XVIII w., „Roczn. Tor.” T. 12: 1977 s. 145–54; Schieder T., Deutscher Geist und ständische Freiheit in Weichsellande, Königsberg 1940; – „Preussische Lieferung” Bd. 1: 1753 s. 3, 365–7.

Stanisław Salmonowicz

 
 
 
Za treści publikowane na forum Wydawca serwisu nie ponosi odpowiedzialności i są one wyłącznie opiniami osób, które je zamieszczają. Wydawca udostępnia przystępny mechanizm zgłaszania nadużyć i w przypadku takiego zgłoszenia Wydawca będzie reagował niezwłocznie. Aby zgłosić post naruszający prawo lub standardy współżycia społecznego wystarczy kliknąć ikonę flagi, która znajduje się po prawej stronie każdego wpisu.

Media

 
 
     
Mecenas
 
Uzywamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki.
Informację o realizacji Rozporządzenia o Ochronie Danych Osobowych (RODO) przez FINA znajdziesz tutaj.