INTERNETOWY POLSKI SŁOWNIK BIOGRAFICZNY INTERNETOWY POLSKI SŁOWNIK BIOGRAFICZNY INTERNETOWY POLSKI SŁOWNIK BIOGRAFICZNY
iPSB
  wyszukiwanie zaawansowane
 
  wyszukiwanie proste
 
Biogram Postaci z tego okresu

Jean Pillement  

 
 
1728-05-24 - 1808-04-26
Biogram został opublikowany w 1981 r. w XXVI tomie Polskiego Słownika Biograficznego
 
 
 
Spis treści:
 
 
 
 
 

Pillement (Pillman) Jean (Jean Baptiste) (1728–1808), malarz, grafik, ornamencista. Ur. 24 V w Lyonie, był synem Paula, ornamencisty, i Anne Astier (1 v. Ferraire), bratankiem Philippe’a, również ornamencisty, działającego m. in. w Petersburgu na dworze Piotra I. Uczył się u D. Sarrabata w Lyonie. Wcześnie przeniósł się do Paryża i podjął pracę w Manufacture Royale des Gobelins. Duch niespokojny, nie mógł nigdzie zagrzać miejsca. Ok. r. 1745 przebywał przez trzy lata w Madrycie, potem w Lizbonie, ok. r. 1750 w Londynie, następnie przez pół roku w Paryżu, dalej we Włoszech (Turyn, Rzym, Mediolan); w r. 1763 zatrudniony był na dworze wiedeńskim. Pracował niezwykle szybko i łatwo podejmując najprzeróżniejsze zadania: jako ornamencista (od r. 1758 publikował jedną za drugą sztychowane serie fantazyjnych ornamentów, na ogół stylizowanych kwiatów egzotycznych), projektant wnętrz i wszelkich przedmiotów rzemiosła artystycznego (mebli, tkanin, pojazdów, biżuterii, wyrobów metalowych itd.), malarz pejzaży, twórca obrazów «chińskich» tzw. chinoiseries, animalista itd. W Wiedniu dał się poznać gen. Andrzejowi Poniatowskiemu. Toteż, gdy Stanisław August wzywał Marcelego Bacciarellego do powrotu, a on nie mógł jeszcze Wiednia opuścić – zaprotegował P-a, pisząc, iż może on oddać usługi we wszelkich pracach dekoracyjnych – przy budowlach, w teatrze i manufakturach. P. zjechał do Warszawy wczesną wiosną 1765 i pozostał tu do lata 1767. Od 1 III 1765 do 28 II 1767 odbierał pensję 400 dukatów rocznie (wszelkie wykonywane prace płacone były oddzielnie), taką samą jak B. Bellotto Canaletto, Per Kraft i Bacciarelli. Tworzyli oni najlepszy zespół malarzy, jakim kiedykolwiek król dysponował. Dn. 6 VII 1767 P. otrzymał dyplom «malarza królewskiego», 15 VII kwitował resztę należności, we wrześniu przejeżdżał już przez Drezno.

Mimo krótkiego (ponad dwuletniego) pobytu w Polsce P. pozostawił bardzo dużo i różnorodnych prac, miał wpływ na kształtowanie gustów, wycisnął piętno na twórczości innych (przede wszystkim Jana Ścisły i Jana Bogumiła Plerscha), kopiowany bywał jeszcze głęboko w w. XIX. Pracował przede wszystkim dla króla. Ozdobił gabinet monarchy na zamku (pokój «do pisania»), ukończony w r. 1766, malując ściany i plafony «gałązkami chińskich kwiatów», które stanowiły ramy dla portretów czterech dam spośród najbliższych Stanisława Augusta oraz dla wielkiego wizerunku Katarzyny II. Równocześnie pracował w zamku Ujazdowskim, dekorując salę zwaną «Gabinetem Pilmanowskim». Ta sala, sześcioboczne pomieszczenie w baszcie, miała dekorację roślinną rozpiętą na ogrodowej siatce, oplatającą ściany i sklepienie. W ściany wprawione były dwa «landszafty malowania Pilmana». Spośród wielu obrazków i rysunków wykonanych dla króla, cztery wielkie kompozycje «chińskie» (sceny rodzajowe i grupy ptaków) zdobiły potem zamek w Wiśniowcu i paryskie zbiory Mniszchów, ofiarowane przez nich do Petit Palais w Paryżu. Dalej P. wykonał w r. 1765 dla zamku siedem supraport (sceny pasterskie i rybackie). Poza obrazami projektował elementy wyłącznie dekoracyjne, łodzie paradne, wiatrak, a także wykonał wg układu Stanisława Augusta projekty rysunkowe obrazów historycznych (o wymowie moralnej), przewidzianych do malowania przez innych. Wśród nich znalazły się i dwie sceny alegoryczne o temacie polskim: Minerwa wieńcząca popiersie Jana III oraz Apollo wieńczący polskiego poetę. Realia polskie, tak jak i ulubione przez P-a chińskie, wynikały z zainteresowań egzotyką, typowych dla wyobraźni rokokowej.

Po opuszczeniu Polski P. przebywał przez pewien czas w Awinionie, stale był w rozjazdach. W r. 1778 otrzymał tytuł malarza dworu Marii Antoniny. Wystawiał w Londynie i w Paryżu; w r. 1780 przebywał w Lizbonie. Był parokrotnie zapraszany do Rosji, także na stanowisko dyrektora Akademii Malarstwa. W twórczości swej zależny od C.-J. Verneta, zbliżający się do H. Roberta, P. przejawiał rokokowe zainteresowanie egzotyką, w szczególności chińszczyzną, które zaszczepił innym. Swe pejzaże przepoił poetycznością i wrażliwością na nastroje. Był także «wynalazcą nowego sposobu wytwarzania jedwabiu naturalnego w guście indyjskim», a także «nowego sposobu rysunku barwnego lepiej przyswajalnego przez papier niż pastel i kredka», co znalazło zastosowanie przy zdobnictwie porcelany i tkanin. P. zmarł zrujnowany i opuszczony w swym rodzinnym Lyonie 26 IV 1808.

Był żonaty dwukrotnie: w r. 1768 z Marie Julien, następnie z rytowniczką – ornamencistką Anne Allen. Zawód P-a kontynuował syn Victor. P. miał jeszcze dwoje dzieci, które porzucił podczas swych podróży. Z pięciorga rodzeństwa P-a, siostra Agnes, dame de Fauques, prowadząca życie awanturnicze, była pisarką.

Obrazy i rysunki P-a zachowały się – poza wielką liczbą kolekcji zagranicznych – w Muzeum Narodowym w Warszawie i Krakowie (Zbiory Czartoryskich), Bibliotece Uniw. Warsz. (Gabinet Rycin), Bibliotece im. Ossolińskich we Wrocławiu, w Zbiorach Tow. Historyczno-Literackiego w Paryżu (po Kamilu Gronkowskim). We francuskich zbiorach Kalinowskiego i ks. Poniatowskich znajdują się po dwa olejne pejzaże P-a; w Musée des Tissus w Lyonie – album 36 rysunków pejzażowych, m. in. z Polski; u baronowej de Duisse w Paryżu seria małych pejzaży z kolekcji Mniszchów, zapewne ręki P-a. W r. 1928 urządzono wystawę dzieł P-a w Galerie Cailleux w Paryżu.

 

Bénézit, Dictionnaire; Rastawiecki, Słown. malarzów; Thieme–Becker, Lexikon der Künstler; Blank A., Katalog galerii obrazów… teraz w Królikarni pod Warszawą wystawionych, W. 1835 s. 99–100; Catalogue de tableaux…faisant partie de la succession du défunt Archevêque de Gnesne Cte de Krasicki, W. 1805 nr 12–14; Dessins des XVe – XIXe s. Collection de feu M. Théodore de Wyzewa, Paris 1919 nr 193; Grońska–Ochońska, Zbiory Pawlikowskich. Katalog; Kozakiewicz, Warszawskie wystawy sztuk pięknych; Malarstwo europejskie. Katalog zbiorów, W. 1967, Muz. Narod. w W.; Mańkowski T., Galeria Stanisława Augusta, Lw. 1932; Starzyński J., Walicki M., Katalog galerii malarstwa obcego, W. 1938, Muz. Narod.; Succession de Mme la csse André Mniszech, Paris 1910; Sztuka francuska w zbiorach polskich 1230–1830. Katalog wystawy, P. 1973 s. 36–7; Sztuka warsz. Katalog; Tomkiewicz W., Katalog obrazów wywiezionych z Polski… Malarstwo obce, W. 1949; – Batowski Z., Jean Pillement na dworze Stanisława Augusta, W. 1936 (archiwalia); Jezus O., O pintor Jean Pillement, Lisboa 1933; Lorentz S., Natolin, W. 1948; Łopaciński E., Spuścizna Jana Jerzego Plerscha, „Biul. Hist. Sztuki” 1949 nr 3/4 s. 401; Pillement G., Jean Pillement, Paris 1945; Pillement Jean. Fleurs, oiseaux, fantaisies, Paris 1924; Riotor L., L’oeuvre de Jean Pillement, Paris 1931; Tatarkiewicz W., O sztuce polskiej XVII i XVIII w., W. 1966; – Correspondance du roi Stanislas-Auguste Poniatowski et de Mme Geoffrin, Oprac. C. de Mouij Paris 1875; – Arch. PAN: Zespół Z. Batowskiego III–2 teka 1 q., 12 q, 20 q; Pozn. Tow. Przyj. Nauk rkp. 1202.

Andrzej Ryszkiewicz

 

 
 
 
Za treści publikowane na forum Wydawca serwisu nie ponosi odpowiedzialności i są one wyłącznie opiniami osób, które je zamieszczają. Wydawca udostępnia przystępny mechanizm zgłaszania nadużyć i w przypadku takiego zgłoszenia Wydawca będzie reagował niezwłocznie. Aby zgłosić post naruszający prawo lub standardy współżycia społecznego wystarczy kliknąć ikonę flagi, która znajduje się po prawej stronie każdego wpisu.

Media

 
 
     
Mecenas
 
Uzywamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki.
Informację o realizacji Rozporządzenia o Ochronie Danych Osobowych (RODO) przez FINA znajdziesz tutaj.