INTERNETOWY POLSKI SŁOWNIK BIOGRAFICZNY INTERNETOWY POLSKI SŁOWNIK BIOGRAFICZNY INTERNETOWY POLSKI SŁOWNIK BIOGRAFICZNY
iPSB
  wyszukiwanie zaawansowane
 
  wyszukiwanie proste
 
Biogram Postaci z tego okresu

Michał Roth  

 
 
1721-10-01 - 1785-11-22
Biogram został opublikowany w latach 1989-1991 w XXXII tomie Polskiego Słownika Biograficznego.
 
 
 
Spis treści:
 
 
 
 
 

Roth (Rott) Michał (1721–1785), jezuita, misjonarz w Inflantach i pisarz w narzeczu latgalskim. Ur. 1 X w Iłłukszcie w Inflantach, w rodzinie mieszczańskiej kurlandzkiej (Curo, Curlandus), pochodzenia niemieckiego.

Do zakonu R. wstąpił 22 VII 1737 w Wilnie, po ukończeniu retoryki, prawdopodobnie w szkołach jezuickich w Iłłukszcie. Po dwuletnim nowicjacie odbytym w Wilnie przy kościele Św. Ignacego przeszedł roczne seminarium nauczycielskie w Słucku pod kierunkiem Michała Juniewicza, a następnie przez półtora roku uczył w Dyneburgu w klasach gramatyki i przez pół roku poetyki (1740–41). Studia filozoficzne odbył w Nieświeżu pod kierunkiem Macieja Dembego (1741–4), a teologiczne w Akademii Wileńskiej (1744–8); święcenia kapłańskie przyjął 16 V 1747 w katedrze wileńskiej. Po odbyciu studium prawa zakonnego (tzw. trzeciej probacji) w Wilnie (1748–9) złożył uroczystą profesję czterech ślubów 2 II 1755. Pracował od 1749 do 1765 r. na stacji misyjnej, fundowanej przez Jana Augusta Hylzena (Missio Hülseniana) w Kownacie, a następnie już do śmierci jako przełożony misji w Dagdzie w Inflantach polskich. Nie najlepszego zdrowia, znający jedynie język polski, łaciński i mniej łotewski, zdolny kaznodzieja, R. poświęcił się pracy wśród Łotyszów narzecza latgalskiego, zyskując sławę «Apostoła Łotwy». Wiele czasu spędzał w wioskach łotewskich, odwiedzał chorych i dostarczał im lekarstw sprowadzanych z Rygi, w okresie zimy uczył dzieci czytania, pisania, początków gramatyki i rachunków. Przezwyciężał opór rodziców, którzy zabraniali dzieciom nauki i karali je za skryte korzystanie z lekcji.

R. opublikował w narzeczu latgalskim kilka druków dewocyjnych (co najmniej cztery), m. in. książkę do nabożeństwa, skrót historii Starego i Nowego Testamentu oraz zbiór pieśni kościelnych, które zostały «zaczytane» i znamy jedynie ich łacińskie tytuły, podane w nekrologu. Zachowały się tylko nieliczne egzemplarze najważniejszej jego pracy, dwutomowego katechizmu Wyssa mocieyba katoliszka (Pełny wykład nauki katolickiej), wydanego w Połocku w r. 1805. Zawiera on wybrane teksty Pisma Św., następnie ich wyjaśnienie, a w końcu pytania i odpowiedzi na ich temat. Wg G. Manteuffla dzieło to było «uważane dotąd za niedosięgnięty pierwowzór pięknej mowy w miejscowym łotewskim narzeczu» („Inflanty polskie”, P. 1879 s. 75). Wg Kolumbana Pfeiffera, kontynuatora pracy misyjnej Rotha w Dagdzie, książki Rotha nie tyle odznaczały się czystością języka, czy dokładnościami gramatycznymi, ile zastosowaniem mowy ludowej tego regionu do jasnego wykładu prawd wiary i zachęty do pobożnego życia. Mimo kasaty zakonu w r. 1773 pozostał na swojej misji, należącej do prowincji białoruskiej. W r. 1782 brał udział w Kongregacji prowincji białoruskiej, która wybrała Stanisława Czerniewicza na wikariusza generalnego zakonu, a w r. 1783 w korespondencyjnym wyborze asystentów. Zmarł 22 XI 1785 w Dagdzie. Pochowany został w kościele w Dagdzie, «na pogrzebie były prawie całe Inflanty polskie» (G. Manteuffel).

 

Estreicher; Backer-Sommervogel, Bibl. Comp. de Jésus, VII 212–13; Brown, Bibl. Pisarzów, s. 348; PSB (Hylzen Jan August); Słown. Pol. Teologów Katol., III 511; Enc. Kośc. XXIII 491–2; Enc. Org., XXII 353; Podr. Enc. Kośc. XXXIII/XXXIV 332; – Bartoszewicz J., Znakomici mężowie polscy w XVIII wieku, Pet. 1856 II 230; Guilhermy E., Ménologe de la Compagnie de Jésus. Assistence de Germanie, S. 2 pars 2, Paris 1899 s. 488–9; Kleijntjenss J., Latvijas véstures avoti Jezuītu ordena archīvos, „Fontes historiae Latviae Societatis Iesu” T. 1: 1940 (Riga) s. 450–2, T. 2: 1941 s. 372, 375–7, 380, 434, 438–43; Manteuffel G., Inflanty polskie, P. 1879 s. 75, 122, 144; tenże, Księstwo inflanckie XVII i XVIII stulecia, „Przegl. Powsz.” T. 53: 1897 s. 39–40; Załęski S., Historia zniesienia jezuitów w Polsce i ich zachowanie na Białej Rusi, Lw. 1875 II 264–5; – Arch. Rom. S. I.: Lith. 26–32 (katalogi trzyletnie z l. 1740–70), Lith. 58–59 (katalogi roczne z l. 1738–73), Russia 3 II 18, 3 V 52 (list R-a z r. 1783 – podpisał się «Rott»), 3 IX 1–2 (Listy K. Pfeiffera o R-cie z r. 1786), 27 k. 72 (Akta kongregacji polockiej z r. 1782); Arch. Prow. Mpol. TJ w Kr.: rkp. 526 s. 10 (Sufragia), rkp. 1027 II k. 6 (nekrolog), Catalogus personarum et officiorum Soc Jesu in Alba Russia 1784/85, 1785/86; – Informacje S. Kučinskisa z Rzymu, właściciela egzemplarza Wyssa mocieyba katoliszka.

Ludwik Grzebień

 

 
 
 
Za treści publikowane na forum Wydawca serwisu nie ponosi odpowiedzialności i są one wyłącznie opiniami osób, które je zamieszczają. Wydawca udostępnia przystępny mechanizm zgłaszania nadużyć i w przypadku takiego zgłoszenia Wydawca będzie reagował niezwłocznie. Aby zgłosić post naruszający prawo lub standardy współżycia społecznego wystarczy kliknąć ikonę flagi, która znajduje się po prawej stronie każdego wpisu.

Media

 
 
     
Mecenas
 
Uzywamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki.
Informację o realizacji Rozporządzenia o Ochronie Danych Osobowych (RODO) przez FINA znajdziesz tutaj.