INTERNETOWY POLSKI SŁOWNIK BIOGRAFICZNY INTERNETOWY POLSKI SŁOWNIK BIOGRAFICZNY INTERNETOWY POLSKI SŁOWNIK BIOGRAFICZNY
iPSB
  wyszukiwanie zaawansowane
 
  wyszukiwanie proste
 
Biogram Postaci z tego okresu

Wawrzyniec Rydzewski  

 
 
1717-08-04 - 1765-12-30
Biogram został opublikowany w latach 1991-1992 w XXXIII tomie Polskiego Słownika Biograficznego.
 
 
 
Spis treści:
 
 
 
 
 

Rydzewski Wawrzyniec (1717–1765), jezuita, kaznodzieja. Ur. 4 VIII w pow. Lida na Litwie. Pochodził być może z rodziny szlacheckiej.

R. ukończył retorykę w szkołach jezuickich i wstąpił 1 XII 1731, ze swym starszym bratem Piotrem, do zakonu. Po dwuletnim nowicjacie przy kościele Św. Ignacego w Wilnie (1731–3) odbył w Słucku studium nauczycielskie (1733–4), a następnie studia filozoficzne w Akademii Wileńskiej (1734–7). Praktykę nauczycielską przechodził w Słonimiu, ucząc najpierw w infimie (1737–8), a potem w wyższych klasach syntaksy i gramatyki (1738–9) oraz poetyki w Płocku (1739–40) i Warszawie (1740–1). W Warszawie pozostał na czteroletnie studia teologiczne (1741–5), podczas których otrzymał w Kobyłce 1 V 1744 święcenia kapłańskie. Formację jezuicką zakończył rocznym studium duchowości religijnej i prawa zakonnego (tzw. trzecia probacja) w Nieświeżu (1745–6). Do Warszawy powrócił jeszcze na rok jako prefekt kongregacji studenckiej i profesor retoryki (1746–7), by następnie nauczać tego przedmiotu w Akad. Wil. (1747–9). W r. 1747 otrzymał w Akademii tytuł magistra filozofii i nauk wyzwolonych i pozostał tam przez następne 5 lat jako kaznodzieja, profesor etyki i prefekt bursy muzycznej (1749–50), prefekt szkół niższych i sekretarz Akademii (1750–1). W r. 1750 złożył w Wilnie profesję czterech ślubów zakonnych. W l. 1751–4 był profesorem filozofii (wykłady z logiki z l. 1751–2 w: B. Uniw. Wil.: F3-1011) oraz równocześnie asystentem Wydz. Filozoficznego (1751–2), syndykiem Akademii (1752–3) i seniorem Wydz. Filozoficznego (1753–4). W l. 1754–5 był kaznodzieją, prefektem szkół niższych oraz biblioteki w Nowogródku, a w r. 1755 powrócił do Akad. Wil.

W r. 1758 uzyskał R. w Akademii tytuł doktora teologii i przez kilka miesięcy był wykładowcą tego przedmiotu. Przez trzy lata (1758–61) kierował jako regens jezuickim Collegium Nobilium w Wilnie. Dbał o właściwy dobór profesorów Collegium, o należyte warunki zdrowotne dla młodzieży i zaopatrzenie biblioteki w książki. Uzyskał przywilej królewski na wydawanie gazet oraz własną drukarnię, a kiedy okazało się to niemożliwe z powodu braku odpowiednich funduszów, odstąpił je z korzyścią Akademii. W l. 1761–3 był sekretarzem prowincjała lit. Kazimierza Przeciszewskiego, a następnie (1763–4) kierownikiem archiwum prowincji w domu profesów przy kościele Św. Kazimierza, w październiku 1764 został rektorem kolegium w Poszawszu na Żmudzi, gdzie w ciągu roku sprawowania urzędu dokończył budowy kościoła.

Jako kaznodzieja słynął R. (wg nekrologu) z wielkiej siły wymowy. Jego kazania w kościele Św. Jana w Wilnie przyciągały tłumy. Za życia wydał jedynie Kazanie na przywitanie Głównego Trybunału WXL (Wil. 1758) oraz dwutomowe Kazania na niedziele całego roku i niektóre święta (Wil. 1760, t. 1 wznowiony 1770, 1775). Kazania R-ego mają charakter homilii komentujących przywołane fragmenty Biblii. Znawca retoryki, świadomie odżegnywał się od jej nadużyć: «nie krasomóstwo, ale prawda, rzetelność, życzliwość, piękny przykład i powszechne zbudowanie głos zabiera» pisał. Kazania jego odznaczały się jasnością języka i precyzją wyrażeń. Świadomie wzorował się na kaznodziejstwie Piotra Skargi. Zmarł 30 XII 1765 w Poszawszu, został pochowany tamże pod nowym kościołem.

Pośmiertnie wydano jego Kazania świąteczne (Wil. 1768) i Kazania przygodne (Wil. 1768), wygłoszone z różnych okazji w l. 1750–62. Niektóre kazania R-ego wznawiano jeszcze w XIX wieku, m. in. w „Bibliotece Kaznodziejskiej” (t. 3, P. 1883).

 

Estreicher; – Backer-Sommervogel, Bibl. Comp. de Jésus, VII 342; Brown, Bibl. pisarzów, s. 356; – Bednarski S., Upadek i odrodzenie szkół jezuickich w Polsce, Kr. 1933 s. 446; Bieliński, Uniw. Wil., I–III; Brensztejn M., Biblioteka uniwersytecka w Wilnie do roku 1832, Wil. 1925 s. 13; Haduch H., Zasady wymowy ogólnej i kościelnej, Kr. 1927 s. 369; Kurczewski J., Kościół zamkowy…, Wil. 1908 I 30; Pelczar J., Zarys dziejów kaznodziejstwa, Kr. 1896 II 305; Piechnik L., Próby odnowy Akademii Wileńskiej po klęskach potopu i okres kryzysu 1655–1730, Rzym 1987 s. 42; tenże, Rzut oka na powstanie, rozwój i likwidację jezuickiego Collegium Nobilium w Wilnie, w: Studia z dziejów oświaty i kultury umysłowej w Polsce XVIII–XX w., Wr. 1977 s. 84; Plečkaitis R., Feodalizmo laikotarpio filosofija Lietuvoje, Filosofija Lietuvos mokyklose XVI–XVIII amžiais, Vilnius 1975 s. 466; Załęski, Jezuici, III; – Arch. Prow. Mpol. TJ w Kr.: rkp. 1536 s. 980 (J. Poszakowski, De viris illustribus Prov. Lituaniae S. J.); Arch. Rom. SI: Lit. 26–31 (katalogi trzyletnie), Lit. 58–59 (katalogi roczne), Lit. 51 k. 227–228 (Historia Collegii Possaviensis), Lit. 65 k. 739–741 (nekrologi); Centr. Arch. Lit. Akad. Nauk. w Wil.: rkp. F 1135 (Diarium Collegii Vilnensis) s. 8, 9, 14, 18, 24, 42, 113, 196, 286, 297, 339, 343, 405, 467 (Fotokopie w Arch. Prow. Mpol. TJ w Kr.).

Ludwik Grzebień

 

 
 
 
Za treści publikowane na forum Wydawca serwisu nie ponosi odpowiedzialności i są one wyłącznie opiniami osób, które je zamieszczają. Wydawca udostępnia przystępny mechanizm zgłaszania nadużyć i w przypadku takiego zgłoszenia Wydawca będzie reagował niezwłocznie. Aby zgłosić post naruszający prawo lub standardy współżycia społecznego wystarczy kliknąć ikonę flagi, która znajduje się po prawej stronie każdego wpisu.

Media

 
 
     
Mecenas
 
Uzywamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki.
Informację o realizacji Rozporządzenia o Ochronie Danych Osobowych (RODO) przez FINA znajdziesz tutaj.