Majeranowski Władysław Konstanty (1817 – po 1874), malarz. Ur. 28 IX w Krakowie (ochrzczony został w parafii kościoła Wszystkich Świętych w Krakowie w r. 1830 jako Michał Konstanty. Dn. 23 IX 1845 urzędowo zmienił pierwsze imię na Władysław). Był synem Konstantego (zob.), i Marianny z Bendów. Jeszcze jako uczeń licealny rozpoczął studia malarskie w Szkole Sztuk Pięknych w Krakowie w l. 1827/8 i 1831/2 i później studiował tam w r. 1837/8. Nauczycielami jego byli J. Brodowski i W. K. Stattler. Następnie M. studiował w akademiach sztuk pięknych w Dreźnie i Monachium. W r. 1845 M. otrzymał od Senatu Rzeczypospolitej stypendium na podróż do Włoch. Prawdopodobnie wyjechał dopiero w r. 1847. Mieszkał jakiś czas (1852) w Hradec Kràlowè i (1853) w Grazu. Powstał wtedy obraz historyczny Śmierć Chodkiewicza. Po powrocie do kraju zamieszkał w Krakowie. Malował obrazy historyczne z przeszłości Polski i portrety. Ok. r. 1855 przebywał w Rydze, a następnie w Wilnie. Namalował obraz olejny Ostatnia scena Margiera, będący ilustracją poematu W. Syrokomli (obecnie własność Muzeum w Wilnie). Pod wpływem tego obrazu Syrokomla miał zmienić w drugim wydaniu zakończenie tego poematu. Pędzla M-ego były 3 obrazy ilustrujące sceny z „Konrada Wallenroda” oraz historyczne obrazy: Chrzest Litwinów i Ucieczka króla Stanisława Leszczyńskiego z Gdańska. W czasie pobytu w Wilnie M. dawał lekcje rysunku. Malował portrety, m. in. W. Syrokomli i A. Kirkora. Malował obrazy religijne. Dla katedry namalował obraz Matka Boska błogosławiąca z obłoków świętych polskich i litewskich (1860), do ołtarza głównego kościoła Misjonarzy Wniebowstąpienie Pańskie, w r. 1861 pracował nad obrazami dla kościołów w Białyniczach i Birżach. Uprawiał też malarstwo ścienne, w kaplicy św. Wincentego w kościele Misjonarzy namalował freski, a na fasadzie cerkwi Św. Mikołaja 3 «bizantyjskie» obrazy świętych prawosławnych. Dalsze losy M-ego nie są znane. Błędnie podawana jest w literaturze data śmierci M-ego (1864 w Wilnie), gdyż M. żył jeszcze w r. 1874; mieszkał wówczas wraz z żoną w teatrze we Lwowie (o czym jest wzmianka w liście G. Fiszera do H. Modrzejewskiej).
M. rzadko wystawiał swoje obrazy. Brał udział w wystawach Tow. Przyjaciół Sztuk Pięknych w Krakowie. W salonie Krywulta wystawiono jego obrazy w r. 1886. (Portret żony i Napój miłosny). W Tow. Zachęty Sztuk Pięknych w Warszawie znajdowały się: Portret żony i Portret własny (z zapisu Honoraty Majeranowskiej) i obraz olejny Konrad Wallenrod (dar A. Platerowej). W Muzeum Narodowym w Krakowie znajduje się miniaturowy portret Honoraty Majeranowskiej. W Zbiorach Pawlikowskich Zakładu Narodowego im. Ossolińskich we Wrocławiu jest szkic ołówkowy z r. 1838 Powstańcy litewscy z 1831 r. W dziale grafiki polskiej Muzeum Narodowego w Warszawie – rysunek Emilia Plater w walce z r. 1837 i w tymże Muzeum Portret męski. W Bibliotece PAN w Krakowie w sztambuchu Juliana Dłużniewskiego są dwa rysunki M-ego (Miłostki Zosi z Jankiem i scena z „Pana Tadeusza”).
M. był żonaty od 27 IX 1845 z Honoratą z Hoffmanów (zob.). Miał z nią jedną córkę Wandę, która występowała jako aktorka pod pseud. Nicola.
Autoportret dawniej w Tow. Zachęty Sztuk Pięknych w W.; – Swieykowski, Pam. Tow. Przyj. Sztuk Pięknych; Thieme–Becker, Lexikon d. Künstler; Buczkowski K., Przeorska-Exnerowa Z., Wystawa miniatur na tle wnętrz pałacu hr Pusłowskich, Kr. 1939; Lietuvos daile XVI–XIX w. Tapuba-Sculptura. Katalogos, Vilnius 1969; [Piątkowski H.], Katalog zbiorów Tow. Zachęty Sztuk Pięknych w Warszawie, W. 1925; Suchodolska M., Jakimowicz I., Jaworska J., Rysunki z kolekcji J. I. Kraszewskiego w Muzeum Narodowym w Warszawie, W. 1961; – Wiercińska J., Katalog prac wystawionych w Tow. Zachęty Sztuk Pięknych w Warszawie w l. 1860–1914, Wr.–W.–Kr. 1969; Zbiory Pawlikowskich, Katalog, Oprac. M. Grońska i M. Ochońska, Wr. 1960; Zahorski W., Przewodnik po Wilnie, Wil. 1908 (?) s. 150, 220, 246; Biblioteka Naukowego Zakładu im. Ossolińskich, Lw. 1847 II 113; Kopera Z., Dzieje malarstwa, III; Płażewska M.. Warszawski Salon Aleksandra Krywulta (1880–1906), „Roczn. Muz. Narod. w W.” T. 10: 1966; Ręgorowicz L., Dzieje krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych, Lw. 1928 s. 33, 44, 52; Skąpska-Święcicka I., Początki wystaw artystycznych w Krakowie, „Roczn. Krak.” T. 41: 1970; Korespondencja H. Modrzejewskiej, W. 1965 I 261; Życie artystyczne w świetle prasy warszawskiej pierwszej połowy XIX wieku, Oprac. E. Moszoro, Wr.–W.–Kr. 1962 (Źródła do Dziej. Sztuki Pol., XIII); – „Bibl. Warsz.” 1859 t. 2 s. 835–8 (J. Lasharys); „Czas” 1852 nr 188; „Gaz. Codz.” 1860 nr 220; „Gaz. Warsz.” 1856 nr 2 s. 4 (W. Syrokomla, Korespondencja „Gazety Warszawskiej” z Borejkowszczyzny); „Kraj” 1884 nr 7 s. 20; „Kur. Warsz.” 1845 nr z 13 VI s. 747, 1847 nr z 10 I s. 45; „Kur. Wil.” 1860 nr 19 s. 190, nr 40 s. 389, 1861 nr 19 s. 170 nr 48 s. 478 (W. Przybylski); „Przegl. Pozn.” 1847 s. 673–4; – Arch. Paraf. Wszystkich Świętych w Kr.: Księgi Chrztów z 1830 r.; Arch. UJ (Teki Rastawieckiego D I 31, 11255/13 i 15); B. PAN w Kr.: rkp. 7737; IS PAN w W.: Materiały do Słownika Artystów.
Róża Biernacka