Rosinkiewicz Roman Mirosław (1895–1943), inżynier mechanik. Ur. 21 I we Lwowie. W l. 1919–24 R. studiował mechanikę na Politechn. Warsz. i uzyskał dyplom inżyniera mechanika, w grupie pierwszych absolwentów specjalności lotniczej, w r. 1924 pracował jako asystent w Katedrze Części Maszyn. Zaangażowano go potem do pracy w Dep. Aeronautyki Min. Spraw Wojskowych i skierowano do Polskiej Misji Wojskowej Zakupów w Paryżu, jako tzw. brakarza. Prowadził dla Polski odbiór zakupionych we Francji samolotów Hanriot H28, Spad 61, Potez 15 i 27, Morane MS35, Farman F68, Goliat i in. W r. 1928 został przyjęty na stanowisko dyrektora technicznego Wielkopolskiej Wytwórni «Samolot» w Poznaniu. Kierował tam produkcją samolotów Bartel BM4 i BM5. W r. 1930 został dyrektorem technicznym Państwowych Zakładów Lotniczych w Warszawie na lotnisku mokotowskim, gdzie kierował produkcją samolotów PZL P.7 i PZL P.11b, oraz PZL 19 na zawody Challenge 1932. W l. 1932–3 równocześnie był prezesem Związku Polskich Inżynierów Lotniczych. Od r. 1934 pracował w Podlaskiej Wytwórni Samolotów – w Białej Podlaskiej. Początkowo jako dyrektor techniczny kierował produkcją samolotów RWD-8, PWS-16 i PWS-18, następnie od r. 1936 był dyrektorem naczelnym tej Wytwórni. We wrześniu 1939 ewakuował techniczny personel Podlaskiej Wytwórni Samolotów do Rumunii, następnie dotarł do Francji, gdzie pozostał. Zmarł w r. 1943.
Brak informacji o stosunkach rodzinnych R-a.
Politechn. Warsz. 1915–1925, W. 1925; Z historii polskiego lotnictwa wojskowego 1918–1939, W. 1978; – Rocznik informacyjny o spółkach akcyjnych w Polsce, W. 1929 poz. nr 284; Rocznik polskiego przemysłu i handlu, W. 1938 poz. nr 1859; – Inst. Pol. i Muz. gen. Sikorskiego w Londynie: Arch. nr Lot AI, 24/1a, Lot AIII, 3. 1, Lot. AIV, 5/5; – Informacje pracowników przemysłu lotniczego.
Andrzej Glass